Höglagt skepp från 600-talet hittat på Kållandsö

Skriv svar
Användarvisningsbild
skrivare
Medlem

Höglagt skepp från 600-talet hittat på Kållandsö

Inlägg av skrivare » 27 augusti 2009, 06:13

http://www.dn.se/nyheter/sverige/unikt- ... o-1.939039

Ska bli intressant att följa utvecklingen kring detta fynd. Det tyder enligt undertecknad på att den som lades i högen var minst en storman, kanske en lokal kung.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Re: Höglagt skepp från 600-talet hittat på Kållandsö

Inlägg av leifhh » 27 augusti 2009, 07:40

Vad jag har hört under sunnerbyprojektets gång så har projektledarna Annelie och Anna sniffat upp ett riktigt intressant område. Det är väl ingen tvekan om att det är frågan om någon slags maktcentrum långt före Läckö slott.... Lite mer info samt äldre rapporter finns på Vänermuseets hemsida: http://www.vanermuseet.se/html/links/fo ... unner.html

Skall bli intressant att läsa mer om det hela när det börjar publiceras i arkeologiska facktidskrifter och inte bara som pressmeddelanden och i mediarapportering.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 27 augusti 2009, 10:12

Detta finner jag oerhört spännande!

Även om man inte ska dra alltför långtgående slutsatser drar jag mig till minnes fyndet tidigare i år som antas vara ett vikingaskepp i Lurö skärgård mindre än två mil därifrån!

På Kållandsö och i dess närhet kan man ju även hitta ålderdomliga ortnamn såsom Karlaby, Ottersta, Sunnerby, Valhalla och det, i min mening, mystiska Senäte som enligt uppgift skulle kunna betyda Betesäng el dyl. på fornskandinaviska/fornsvenska.

Kan inte låta bli att tänka på Mats G. Larssons halvt uttalade teori i boken Svitjod - Resor till Sveriges ursprung om Sevars möjliga utflykter via inlandets vattenvägar innan de drog åstad på längre expeditioner österut.

persoderberg
Medlem

Inlägg av persoderberg » 27 augusti 2009, 20:58

Razor skrev:Detta finner jag oerhört spännande!

Även om man inte ska dra alltför långtgående slutsatser drar jag mig till minnes fyndet tidigare i år som antas vara ett vikingaskepp i Lurö skärgård mindre än två mil därifrån!

På Kållandsö och i dess närhet kan man ju även hitta ålderdomliga ortnamn såsom Karlaby, Ottersta, Sunnerby, Valhalla och det, i min mening, mystiska Senäte som enligt uppgift skulle kunna betyda Betesäng el dyl. på fornskandinaviska/fornsvenska.

Kan inte låta bli att tänka på Mats G. Larssons halvt uttalade teori i boken Svitjod - Resor till Sveriges ursprung om Sevars möjliga utflykter via inlandets vattenvägar innan de drog åstad på längre expeditioner österut.
Mats G Larson ses som en tomte av akademikerna.

Citat
"
Mats G. Larsson. Det där som Claes Theliander skriver är vad i princip alla forskare tycker. Larrson tillhör en ytterst liten provinsialistisk falang. De existerar förstås på nätet också.
Dick Harrisons ord om hans böcker är att det är smörja :-D och man kan bara hålla med.
"

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 28 augusti 2009, 08:30

persoderberg skrev:
Razor skrev: Mats G Larson ses som en tomte av akademikerna.

Citat
"
Mats G. Larsson. Det där som Claes Theliander skriver är vad i princip alla forskare tycker. Larrson tillhör en ytterst liten provinsialistisk falang. De existerar förstås på nätet också.
Dick Harrisons ord om hans böcker är att det är smörja :-D och man kan bara hålla med.
"
Jag är medveten om att akademiska värdens syn på Mats G. Larsson men som lekman kan jag ta mig friheten att inte bry mig om sådana åsikter :) Det är väl kanske också på det viset att jag som lekman inte har förstått kärnan i kritiken mot hans böcker. Är det för att han spekulerar och uttrycker mindre väl underbyggda teorier? Är det för att han använder Snorre & Co som källor? Sådant är inte så kontroversiellt inom andra forskningsdiscipliner vill jag minnas.

Jag vill gärna tillägga att för mig framstår mats G:s böcker som mycket trevlig läsning. Jag framhåller honom som en av få författare som lyckas göra historia till ett intressant ämne också för den bredare publiken. Jag läser dock även alster av Dick Harrison med flera med stort nöje.

/Razor med en önskan om att inte förvandla denna tråd till en debatt om Mats G. Larsson :)

persoderberg
Medlem

Inlägg av persoderberg » 28 augusti 2009, 22:45

Razor skrev:
persoderberg skrev:
Razor skrev: Mats G Larson ses som en tomte av akademikerna.

Citat
"
"
Jag är medveten om att akademiska värdens syn på Mats G. Larsson men som lekman kan jag ta mig friheten att inte bry mig om sådana åsikter :) Det är väl kanske också på det viset att jag som lekman inte har förstått kärnan i kritiken mot hans böcker. Är det för att han spekulerar och uttrycker mindre väl underbyggda teorier? Är det för att han använder Snorre & Co som källor? Sådant är inte så kontroversiellt inom andra forskningsdiscipliner vill jag minnas.

Jag vill gärna tillägga att för mig framstår mats G:s böcker som mycket trevlig läsning. Jag framhåller honom som en av få författare som lyckas göra historia till ett intressant ämne också för den bredare publiken. Jag läser dock även alster av Dick Harrison med flera med stort nöje.

/Razor med en önskan om att inte förvandla denna tråd till en debatt om Mats G. Larsson :)
M G L är bara usel , det finns flera saker i resonemang som gör att man undrar hur det är ställt. Tex pladdrar han om fornborgarna längs Götaälv ( Skandinaviens mest borgtäta , Halleberg är största i Norden ) att de skulle bero på utländsk folkgruppsinvasion ...
G -Ä är i gränslandet mellan gamla Norge , Sverige och Danmark ... folk som krigat mot varandra i evigheter, och så kör han på hela tiden , han går omkring och "känner på landskapet" , avstå att läsa den mannen . Theliander kallar honom pseudovetenskaplig .

Åter till debatten !

persoderberg
Medlem

Inlägg av persoderberg » 28 augusti 2009, 23:04

Razor skrev:Detta finner jag oerhört spännande!

Namn ... det finns ett Uppsala 3 km rakt norr om fyndplatsen ... på eniro.se hittar du det under Uppsala - Lidköping.

Svear : alla tidiga definitioner är plural s.a.s. "Sveonska folk " tex Tacitus mfl ... I Beowulf så är Götar och Svear i gruff från dag till dag och slåss ofta på Vänerns is ... men Skara - Sigtuna tog 20 dagar år 1075 enligt Adam av Bremen.

Det är högst troligt att Götar var ett Sveonskt folk ? Sveon var kanske en språkgrupp.
När Svear äga rätt att taga och vräka konung , så väljs alltid Götar i 300 år ... tex vid O Skötkonungs ättskifte så är det Västgöten Stenkil som tas .. i VG-lag ( äldre ) så nämns bara VG och ÖG va ?
Minns att Adam skriver typ "Götarna härskar i Sveonernas land" , villket är helt odramatiskt när Götar är ett Sveonskt folk. Annars skulle det vara att de dominerade i Mälaren...

Mälarens Svear kallas oftast för typ Uppsvear eller "de bortre", dvs det bor andra Svear söder om dessa ..

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 31 augusti 2009, 08:18

Är svea-göta diskussionen ens intressant i detta sammanhang? Dateringarna säger ju 600-tal....

Personligen så anser jag nog att man skall närma sig denna plats med ganska öppna ögon. Kanske skall man kika på den samtida situationen runt vänern och slätta först.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 31 augusti 2009, 08:34

leifhh skrev:Är svea-göta diskussionen ens intressant i detta sammanhang? Dateringarna säger ju 600-tal....

Personligen så anser jag nog att man skall närma sig denna plats med ganska öppna ögon. Kanske skall man kika på den samtida situationen runt vänern och slätta först.
Det är nog en bra inställning. Men man undrar ju vilka de var, de som bodde på kållandsö och området däromkring?

Jag känner dåligt till den västgötska situationen vid den tiden. För mig dyker de upp ordentligt i källorna först under sen vikingatid och tidig medeltid. Vad vet vi idag om förhållandena under Vendeltid?

Skriv svar