Tarantinos "Inglorious Basterds"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Tarantino gör krigsfilm

Inlägg av loop » 23 februari 2009, 12:48

Jag har sett orginalet, den är inte seriös, men sevärd. Det är en italiensk 70-tals rulle med Bo Svenson, så jag antar att ni fattar vilken nivå det ligger på.

När det gäller Kill Bill så har han ju inspirerats en del av en svensk film Thriller - en grym film, med en viss välkänd utvikt chefredaktör för en flygtidskrift.

Jag gillar det han gör, men jag har liknande filmsmak. Jag uppskattade till och med Hellride. Han populiserar ju ett nörderi som jag ingår en smula i.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 23 februari 2009, 14:53

B Hellqvist skrev:Jag har inte varit särskilt imponerad av Tarantinos senare produktion, och om de läckta uppgifterna stämmer, så kommer jag att bojkotta filmen. Spekulativt tyskhat hör inte hemma i vår tid. Mer detaljer.
Jeg kan forstå synspunktet, men jeg mener at en film som dette ser ut til å være (ut fra traileren) ikke kan tas til inntekt for et slikt tysk-hat. Det vil legge et alt for stort press på friheten man skal ha i filmkunsten. Jeg betrakter Tarantinos noe ekstreme omgang med kvinne- og etnisitetsstereotyper som karikaturer av filmer som tar seg selv mer seriøst, og som kanskje nettopp gjør seg skyldig i det du beskriver som spekulativt tyskerhat.

Men jeg er enig i at de siste filmene hans ikke har vært altfor imponerende.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 augusti 2009, 20:03

Någon som har sett filmen? Jag är lite sugen på att se den, och jag är medveten om Tarantinos tidigare filmer och förväntar mig inte en amerikansk Det Untergang utan snarare lite lagom hjärndöd action där de onda blir skalperade av de goda hjältarna.

Men den känns rätt ojämn, av det lilla jag sett.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2009, 20:14

Filmen lär vara indelad i fem "akter", varav den första beskrivs som lysande, den andra som våldsam (det mesta spekulativa våldet, som skalperingar, ihjälklubbning med baseballträn, inristning av svastikor i pannan på soldater, etc), och de följande två som pratiga, med en final som avviker en hel del från vad vi vet om 2VK:s historia, om man uttrycker det milt. Omdömena bland recensenter (Cannes, förhandsvisningar) har varit mestadels mycket entusiastiska, men jag kommer likt förbannat vägra se den.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 augusti 2009, 20:51

Jag tänker gå och se den, absolut.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 24 augusti 2009, 15:59

B Hellqvist skrev:Filmen lär vara indelad i fem "akter", varav den första beskrivs som lysande, den andra som våldsam (det mesta spekulativa våldet, som skalperingar, ihjälklubbning med baseballträn, inristning av svastikor i pannan på soldater, etc), och de följande två som pratiga, med en final som avviker en hel del från vad vi vet om 2VK:s historia, om man uttrycker det milt. Omdömena bland recensenter (Cannes, förhandsvisningar) har varit mestadels mycket entusiastiska, men jag kommer likt förbannat vägra se den.
Har sett den och kan väl säga så här: innehållet i "akterna" är ungefär som du skriver här, dock mer utspritt. Tyckte inte alls den första akten var lysande, beroende på en omständighet: det tog tid att koppla bort historieintresset, vilket innebar att första akten var vedervärdig. Så fort historieintresset har tryckts ned till ett minimum funkar det, under förutsättning att man antingen har intresse för film som sådan alternativt tycker det är kul med meningslöst underhållningsvåld. Får erkänna att det fanns en del humor i somliga scener men kan annars säga att det inte är en film jag kommer att se igen....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2009, 19:04

Mitt problem är väl att jag läst för mycket om det verkliga våldet under 2VK för att bli road av en film som IB...

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 24 augusti 2009, 21:56

Fantastisk film! Helt underbar. Fem stjärnor. Den har dock ingenting att göra med historia vilket dock är väntat. Utöver scenografi och filmisk nostalgi. I allafall. Tung!
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Geten
Ny medlem

Inlägg av Geten » 24 augusti 2009, 23:50

Jag gillade den. fem av fem. Synd bara att dom kör med Pitt. Maken till usel skådis.

BullsEye
Ny medlem

Inlägg av BullsEye » 25 augusti 2009, 00:18

Hur kan man ge denna 5 av 5? Hela filmen kretsar kring myter och faktoider, som presenteras som om det vore vår förflutna verklighet. Kan man bortse från detta kanske man kan ge den 3 (eller till och med en svag fyra), men det är då inte som en historisk film. Som en parodi är den dock lysande.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 4 september 2009, 21:57

Skitbra, filmnörderi på hög nivå.
Det var väl ungefär en tredjel av alla b-filmer jag sett ihoptryckta i en film, och Pitt funkar bra som korkad jänkare.
Men det handlar inte om krigshistoria, men filmhistoria.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 18 oktober 2009, 20:57

B Hellqvist skrev:Filmen lär vara indelad i fem "akter", varav den första beskrivs som lysande, den andra som våldsam (det mesta spekulativa våldet, som skalperingar, ihjälklubbning med baseballträn, inristning av svastikor i pannan på soldater, etc), och de följande två som pratiga, med en final som avviker en hel del från vad vi vet om 2VK:s historia, om man uttrycker det milt. Omdömena bland recensenter (Cannes, förhandsvisningar) har varit mestadels mycket entusiastiska, men jag kommer likt förbannat vägra se den.
Bra sammanfatting av filmens akter, och att inte se filmen är inget dåligt beslut alls.

Första akten är oerhört bra, sedan så blir det mest parodi av alltsammans. Det känn som att behovet att referera och hylla tidigare verk i genren var mycket viktigare än att faktiskt göra en bra film.
Jag ger filmen en och en halv stjärna.

Om man känner ett behov av Old Skool WWII action, så är Örnnästet hur mycket bättre som helst.

Skriv svar