Uppsala. De olika platserna , hur ser de ut ?

asphen
Medlem

Re: Uppsala. De olika platserna , hur ser de ut ?

Inlägg av asphen » 24 augusti 2009, 19:18

Nu ska du läsa Saxo, Adam, Rimbert, Snorre med flera med en kritiskt öga. Det var något bland det första man fick lära sig när jag började studera den "vikingatida" historian. Mycket av vad dessa herrar skrivit är sådant de hört av någon, som har hört av någon, som har hört av någon, som har läst något. Nej, jag har inte hakat upp mig.

1.Götar var inget sveonskt folk, möjligtvis har han försökt att konstruera ordet "svensk", men eftersom det inte fanns något Sverige så kan man rimligtvis inte heller vara svensk, eller hur. Det vi i dag kallar Sverige var de tre delarna, Svealand, Västgötaland och Östgötaland. Sedan åtminstone Erik Segersälls dagar var dessa tre landsändar oftast, inte alltid, förenade under en konung. Efter 1065 (omkring) var det mest västgötar och östgötar, med några undantag, som "styrde".
Svearnas "rike" var ursprungligen de tre folklanden som senare bildade Uppland (med bistånd av den Heliga Birgittas fader); Fjärdhunda-, Attunda- och Tiundaland. Med tiden utstäckte sig svearnas rike till att omfatta även Södermanland, dagens Närke, delar av Värmland och landen norröver kallades "Helsingland". Uppsvarna är alltså de svear som har sin hemvist ovanför Mälaren och då specifikt i vad som idag är Uppland.

2. Vid något senare tillfälle ska jag återigen plocka fram min Saxo Gramaticus.

3. Jag vet att en del ser Mats G. med kritiska ögon. Mycket beror på ren avundsjuka ska du veta. Men precis som jag skrev högst upp så måste man läsa historian med kritiska och öppna ögon.

4. Jan Arvid Hellströms kanske har rätt, men vem kan med säkerhet svara på detta? Hans hypotes är en av många.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Karsten Krambs » 24 augusti 2009, 23:35

Hej asphen,
Jeg har i dag set på tråden med tema "Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?"
Hexmaster (Idag, 20:20) peger på et link, der er præcis det tema vi behandler i denne tråd.
Tak for nu - jeg slutter dialogen her.
Karsten
https://www.flashback.info/showthread.php?t=982870

Användarvisningsbild
Geten
Ny medlem

Inlägg av Geten » 24 augusti 2009, 23:45

Är själv från Uppsala. Väldigt intressant.

Stinsen
Ny medlem

Inlägg av Stinsen » 24 augusti 2009, 23:54

Det var nu flera år sedan STINSEN själv frekventerade UPPSALA STAD med ett besök. Jag kan därför inte tala mycket om hur staden ser ut i dag. Men väl på 50-talet då STINSEN hade en vacker flamingo (dam) i varje hamn!!
Då var UPPSALA STAD ett ständigt prunkande studenttillhåll med rikligt av såväl äppel- som körsbärsblom! Nu var det dock en tid sedan dambesöken!! Vem vet, kanske kan STINSEN finna sig en frände här på SKALMAN.NU FORUM!?

MVH
STINSEN

i statens järnvägars tjänst sedan 1956
Ropa inte hej fastän solen har gått ned, för svärmor kan komma med aftontåget
STINSEN håller med!!

asphen
Medlem

Inlägg av asphen » 25 augusti 2009, 08:25

Karsten Krambs skrev:Hej asphen,
Jeg har i dag set på tråden med tema "Var låg Sveonernas Ubsola respektive Ansgars Birka?"
Hexmaster (Idag, 20:20) peger på et link, der er præcis det tema vi behandler i denne tråd.
Tak for nu - jeg slutter dialogen her.
Karsten
https://www.flashback.info/showthread.php?t=982870
Jag såg också den tråden och gör som du - avslutar här.

persoderberg
Medlem

Inlägg av persoderberg » 25 augusti 2009, 20:38

asphen skrev:Nu ska du läsa Saxo, Adam, Rimbert, Snorre med flera med en kritiskt öga. Det var något bland det första man fick lära sig när jag började studera den "vikingatida" historian. Mycket av vad dessa herrar skrivit är sådant de hört av någon, som har hört av någon, som har hört av någon, som har läst något. Nej, jag har inte hakat upp mig.

1.Götar var inget sveonskt folk, möjligtvis har han försökt att konstruera ordet "svensk", men eftersom det inte fanns något Sverige så kan man rimligtvis inte heller vara svensk, eller hur. Det vi i dag kallar Sverige var de tre delarna, Svealand, Västgötaland och Östgötaland. Sedan åtminstone Erik Segersälls dagar var dessa tre landsändar oftast, inte alltid, förenade under en konung. Efter 1065 (omkring) var det mest västgötar och östgötar, med några undantag, som "styrde".
Svearnas "rike" var ursprungligen de tre folklanden som senare bildade Uppland (med bistånd av den Heliga Birgittas fader); Fjärdhunda-, Attunda- och Tiundaland. Med tiden utstäckte sig svearnas rike till att omfatta även Södermanland, dagens Närke, delar av Värmland och landen norröver kallades "Helsingland". Uppsvarna är alltså de svear som har sin hemvist ovanför Mälaren och då specifikt i vad som idag är Uppland.

2. Vid något senare tillfälle ska jag återigen plocka fram min Saxo Gramaticus.

3. Jag vet att en del ser Mats G. med kritiska ögon. Mycket beror på ren avundsjuka ska du veta. Men precis som jag skrev högst upp så måste man läsa historian med kritiska och öppna ögon.

4. Jan Arvid Hellströms kanske har rätt, men vem kan med säkerhet svara på detta? Hans hypotes är en av många.

Sveonerna var många olika folk , bland annat Götar.

Att man ser Mälaren som Svearike beror troligen på att kyrkan skulle kalla området för något i sin kyrkoindelning och då blev det Götar och Svear men Adam av Bremen skall ha velat med beteckningen i början .
Men det är ett rörigt område , tex har Götarna vart starka i Sveonernas område så då har de fått en speciell benämning ... jag kan tänka mig att Svear/Sveoner är en språkgrupp som har funnits länge, runt år 1000 är det rörigt då olika skribenter har olika syften, tro och indelningar.

Tacvitus säger att Svionerna är många olika folk ...

Adam skriver att "Götarna styr i Sveonernas land".

Att Snorre skriver "själva Svitjod" är troligen , i mina ögon , en orsak av kyrkoindelningen gjord tidigare ....

Allvar : Mats G är såå usel så jag har hört att han mobbas av andra i Univ-världen !

Skriv svar