Vad skrev brittiska The Times när det begav sig : (Det var ju ändå krig.)
17.2.42 : Amiral Sir Roger Keyes: Några få mtb:s och fem gamla jagare var allt flottan hade mot Kriegsmarine i kanalen" & 6 år gamla Swordfishplan, som inte kan skada slagskepp, Bismarck fick ju e.u. en propellerträff .
Men RAF gjorde 100 attacker i Brestperioden. Fartygen 28 knop i kanalen, grym förödmjukelse beror på att marinens flygvapen lagts ner, för 24 år sedan (1918?) menade man .Prince of Wales, Repulse sänkta i Asien,, utan flygskydd, jagare , torpedflyg. ( e.u.hade Gneisenau släpats iväg till La Pallice ett tag för rep. , och rep. även senare i Gdynia/Gdansk ett tag.)
Austalian Sydney Morning Herald: Menar att gatloppet kräver reformer i den högre styrningen av kriget och inte bara i politiken, War Cabinet illa skött, Imperiet lider av en räcka katastrofer som skakar det i grunden, sämre läge än vid Dunkirk.(juni 1940) (Vilket sluttande plan England faktiskt var på, som Amund nämner.)
18 februari 1942 : The Times : Utredning tillsätts:
Fråga 1: Hur kunde tre stora örlogsfartyg, Gneisenau, Scharnhorst, Prinz Eugen med eskort (40 fartyg) gå nästan till Dover Straits, innan de upptäcktes, även fast de tre sista timmarna gick i fullt dagsljus ? (De lämnade Brest i fullt månljus.)
Fråga 2. : Varför misslyckades man att sänka dem när de upptäcktes kl. 11.35 ? Har ett sammanbrott skett i kommunikationen, mellan amiralitet, kustbevakn, RAF m.fl. ? (Två bra frågor - som väl detta kretsat kring på forumet)
De är i hemmahamnarna, ett mindre hot, än de var som passiva i Brest, säger ansvariga. Vad som bekymrar allmänheten är inte denna jmf. utan skillnaden mellan tysk hamn och kanalens botten, och särskilt när man missat att sänka 25 % av Kriegsmarines slagstyrka, till ett ställe, där dess effektivitet i Atlantkampen inte skulle behöva någon dialektisk uppskattning."
(Hellqvist. Red.)
(Som engelsmännen måste även jag slappa lite på greppet ibland och summera, men jag har ju inte forumet i ryggen så hängivet som dessa direkt, och jag vet det. Men kommer igen här , " inte för att ta hämnd.", som någon skrev här...men intressantare är väl sammanhanget av de brittisk-sovjetiska relationerna, märker jag, redan i april 1942,
satte Churchill igång en kampanj för att stoppa Ishavskonvojerna, så ansträngd var man, (varpå Stalin lackade ur helt...)
men jag återkommer.