Det är militärpolitik och regionalpolitik som spelar roll.Ornellaia skrev:Tas det verkligen inga militärtaktiska och strategiska beslut när det gäller förbandsplacering och materielinköp?
För de som undrar innehåller frågan, faktiskt, ingen ironi.
Försvarets flyttcirkus
Re: Försvarets flyttcirkus
MD650 skrev:Det är militärpolitik och regionalpolitik som spelar roll.Ornellaia skrev:Tas det verkligen inga militärtaktiska och strategiska beslut när det gäller förbandsplacering och materielinköp?
För de som undrar innehåller frågan, faktiskt, ingen ironi.
En dålig kombination helt enkelt
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- A9-pjäsmannen
- Medlem
Fiins ju inget som talade för en flytt från kristinehamn mot Boden
snarare tvärtt om. Har hört genom befäl att Bofors utryckte sin
förskräckelse om flytten till Boden! Runt om i Kristinehamn hade A9 det
ett Artilleriförband kunde tänka sig ha plus närheten till Bofors med
Nu har A9 lång till alls förutom sitt egna skjutfällt!!!
snarare tvärtt om. Har hört genom befäl att Bofors utryckte sin
förskräckelse om flytten till Boden! Runt om i Kristinehamn hade A9 det
ett Artilleriförband kunde tänka sig ha plus närheten till Bofors med
Nu har A9 lång till alls förutom sitt egna skjutfällt!!!
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax
Fiins ju inget som talade för en flytt från kristinehamn mot Boden
snarare tvärtt om.
Som vad?
Enl. försvarsbeslutet kring 98 hade I 13 långt till Älvdalens skjutfält som minus emedan A 9 i Kristinehamn hade plus för sin närhet till Älvdalens skjutfält.Nu har A9 lång till alls förutom sitt egna skjutfällt!!!
A 8 kunde stå på sin kaserngård och skjuta på två olika skjutfält från samma grupperingsplats.
Oavsatt vad vi nu tycker om Boden respektive Kristinehamn så kanske vi kan enas om att det, givet att artilleriregementet nu finns i Boden, var omotiverat att lägga ned A8 och ha kvar A9?
- A9-pjäsmannen
- Medlem
Som jag skrev att A9 i Boden har bara nära till sitt egna skjutfält medans om det låg kvar i kristinehamn hade man sparat kunskapskompetens som försvann med flytten.Man har ju långt om man skall samöve med förband söder över och A9 är inget utpräglat Norrlands Artilleri ! Så nästan bara nackdelar nu men som man sägerMD650 skrev:Fiins ju inget som talade för en flytt från kristinehamn mot Boden
snarare tvärtt om.
Som vad?
Enl. försvarsbeslutet kring 98 hade I 13 långt till Älvdalens skjutfält som minus emedan A 9 i Kristinehamn hade plus för sin närhet till Älvdalens skjutfält.Nu har A9 lång till alls förutom sitt egna skjutfällt!!!
A 8 kunde stå på sin kaserngård och skjuta på två olika skjutfält från samma grupperingsplats.
Gilla läget
Det borde ju inte ha tappades så mycket kompetens då hela gamla Artbat (f.d. A8) ingår i nuvarande A 9.A9-pjäsmannen skrev: Som jag skrev att A9 i Boden har bara nära till sitt egna skjutfält medans om det låg kvar i kristinehamn hade man sparat kunskapskompetens som försvann med flytten.
- A9-pjäsmannen
- Medlem
Av alla befäl på gamla A9 var det bara 2 som följde med upp till Boden och en del slutade eller gick till andra förbandMD650 skrev:Det borde ju inte ha tappades så mycket kompetens då hela gamla Artbat (f.d. A8) ingår i nuvarande A 9.A9-pjäsmannen skrev: Som jag skrev att A9 i Boden har bara nära till sitt egna skjutfält medans om det låg kvar i kristinehamn hade man sparat kunskapskompetens som försvann med flytten.
Och det var ett tag sedan Norrlands Artilleri bataljon fanns å även A8 så hel del kompetens som förlorades!! Men nog om detta! A9 ligger där det ligger nu men man känner en viss avsmak på flytten 2005 till Boden
förövrigt är det välldigt få hyresgäster inne på gamla A9 i Kristinehamn
Det var fler än två.Av alla befäl på gamla A9 var det bara 2 som följde med upp till Boden
A 8 lades ned 2000 och ombildades till Artilleribataljonen/ I 19.Och det var ett tag sedan Norrlands Artilleri bataljon fanns å även A8 så hel del kompetens som förlorades!!
2004 lades Artbat ned och allt dess befäl överflyttades till det från Kristinehamn omgrupperade A 9.
Så någon kompetenssvacka att tala om fanns inte.
Det var fler än två men inte så där värst många. De flesta valde att sluta helt eller gå till närliggande förband som P4, K3 eller Kvarn.MD650 skrev:Det var fler än två.Av alla befäl på gamla A9 var det bara 2 som följde med upp till BodenA 8 lades ned 2000 och ombildades till Artilleribataljonen/ I 19.Och det var ett tag sedan Norrlands Artilleri bataljon fanns å även A8 så hel del kompetens som förlorades!!
2004 lades Artbat ned och allt dess befäl överflyttades till det från Kristinehamn omgrupperade A 9.
En helt annan fråga som ändå är kopplad till A9 och dess flytt. Var A9 Kristinehamn lika stort som A9 Boden personalmässigt sett? Enligt mil.se har A9 idag 157 officerare vilket är ganska lite om man jämför med exempelvis Lv6 eller Ing2.
- A9-pjäsmannen
- Medlem
har för mig att när jag låg inne 88-89 så hade vi 250 befäl å 900 vpl plus 100 vpl som var i ÄlvdalenLützow skrev:Det var fler än två men inte så där värst många. De flesta valde att sluta helt eller gå till närliggande förband som P4, K3 eller Kvarn.MD650 skrev:Det var fler än två.Av alla befäl på gamla A9 var det bara 2 som följde med upp till BodenA 8 lades ned 2000 och ombildades till Artilleribataljonen/ I 19.Och det var ett tag sedan Norrlands Artilleri bataljon fanns å även A8 så hel del kompetens som förlorades!!
En helt annan fråga som ändå är kopplad till A9 och dess flytt. Var A9 Kristinehamn lika stort som A9 Boden personalmässigt sett? Enligt mil.se har A9 idag 157 officerare vilket är ganska lite om man jämför med exempelvis Lv6 eller Ing2.
Att lägga ner Ing 1 tycker jag var en smula knasigt (vattendrag, huvudstaden bla bla bla.)
Ing 1 var vid den tidpunkten lokaliserat till Almnäs, samlokaliserat med SWEDINT som fortfarande existerar som organisationsenhet i Kungsängen...men med ett betydligt mindre ansvarsområde.
SWEDEC upprättades i småland, dom profilerades tidigt mot internationell verksamhet...men väääldigt långt från SWEDINT. Jag har inga problem med att hitta samordningsvinster med att ha två "INT organisationer" innanför samma staket...men vad f-n vet jag?
Ing 1 var vid den tidpunkten lokaliserat till Almnäs, samlokaliserat med SWEDINT som fortfarande existerar som organisationsenhet i Kungsängen...men med ett betydligt mindre ansvarsområde.
SWEDEC upprättades i småland, dom profilerades tidigt mot internationell verksamhet...men väääldigt långt från SWEDINT. Jag har inga problem med att hitta samordningsvinster med att ha två "INT organisationer" innanför samma staket...men vad f-n vet jag?
Äh, det löser sig.