Hearts of Iron III
Hearts of Iron III
Tredje delen av strategispelet hearts of iron är nu släppt afv de svenska utvecklarna Paradox.
Mycket nytt och ändrat men delvis ospelbart just nu pga vissa buggar men Paradox är ju kända för att rätta till det.
HOI 1 och HOI2 var en stor skillnad och HOI3 är lika stor om inte mer jämfört med HOI2.
Spelet verkar ha stor potential och är lättare att modifiera än föregående delar bara man vet hur man gör.
Sitter och försöker komma in i spelet mer och mer och har kul, ävem om det inte blir så historiskt alla gänger pga att allt som sker kan påverka andra och det lätt blir ahistoriskt. Finns vissa delar som är kodade via event dock och som sätter igång händelsekedjor som skedde historiskt.
Mycket nytt och ändrat men delvis ospelbart just nu pga vissa buggar men Paradox är ju kända för att rätta till det.
HOI 1 och HOI2 var en stor skillnad och HOI3 är lika stor om inte mer jämfört med HOI2.
Spelet verkar ha stor potential och är lättare att modifiera än föregående delar bara man vet hur man gör.
Sitter och försöker komma in i spelet mer och mer och har kul, ävem om det inte blir så historiskt alla gänger pga att allt som sker kan påverka andra och det lätt blir ahistoriskt. Finns vissa delar som är kodade via event dock och som sätter igång händelsekedjor som skedde historiskt.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Re: Hearts of Iron III
Sitter själv med min första genomgång av spelet, tänkte jag skulle prova som Sverige som vanligt i början. Lite förvånad att vi inte hade någon tråd redan om detta spel, iom den långa vi hade om de föregående paradox-spelen.
Personligen tycker jag att HOI3 är ett steg framåt på alla plan, även om det är mycket att smälta i början!
/Robert
Personligen tycker jag att HOI3 är ett steg framåt på alla plan, även om det är mycket att smälta i början!
/Robert
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"
-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet
Hur är det med buggar, Paradox spel har ju blivit kända för att ha rätt gott om det när de släpps?
Jag tror att jag väntar ett tag innan köp. När 1.3 eller så finns i butik.... det finns en hel del saker som användare irriterar sig på. Patcher har släppts och nya kommer. Jag som inte gillar att lägga tid på att försöka patcha spel (brukar knappast klara ut det hellertryggve skrev:Hur är det med buggar, Paradox spel har ju blivit kända för att ha rätt gott om det när de släpps?
No one can prevent me from raising towers in babylon
- MoparMadness
- Medlem
Som vanligt med spel från PI så finns en hel uppsjö av buggar, mindre genomtänkta kodningar och en hord av diverse småfel. Första patchen var i princip tillgänglig innan spelet släpptes, första hotfixen kom några dagar senare då första patchen gav upphov till en total gamebreaker (CG-buggen). Just nu känns det lite sådär IMO, om man spelar från -36 så kommer man aldrig att få se ett historiskt scenario utspela sig, vissa länders diplomat-AI verkar suga stenhårt, samt att det (för mig) alltid blir någon bugg med savefilerna så att det inte går att ladda efter 1940-1941 nångång.
Men som gammal kund och trogen köpare av Paradoxspel, så räknar jag kallt med att spelet kommer att vara ett spel jag kommer att ha mycket kul med när det väl börjar fungera som avsett.
EDIT: Stavning.
Men som gammal kund och trogen köpare av Paradoxspel, så räknar jag kallt med att spelet kommer att vara ett spel jag kommer att ha mycket kul med när det väl börjar fungera som avsett.
EDIT: Stavning.
Senast redigerad av 1 MoparMadness, redigerad totalt 14 gånger.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."
Det verkar onekligen lovande, och kanske kan bli ett köp senare! Har ju HoI 1&2, och Doomsday, så det vore väl konstigt om man inte köpte trean.
Jag tycker bara att det är lite konstigt att PI alltid tycks släppa spel med en massa buggar. Hur lyckas man missa sådant i betatesterna?
Jag tycker bara att det är lite konstigt att PI alltid tycks släppa spel med en massa buggar. Hur lyckas man missa sådant i betatesterna?
Den version som släpps i butik är ju i princip satt ett antal veckor/månader före releaseddatum till butik och betyder lika mycket mindre tid för test. Om man då ligger efter i tidsplan eller har många fel så blir ju den första versionen dålig, vilket ju tyvärr Paradox verkar ha som standard liksom många andra datorspelstillverkare.
De är dock hyfsat duktiga på att patcha sina spel och gör det mycket längre än många andra.
Spelet innehåller många nyheter och förändringar och tyvärr verkar det ha gjort spelet än svårare att få stabilt. Den första patchen borde ha varit det man hittat från man gått Gold till patchen släppts och övriga var ju hotfixar men Paradox har nu planerat att släppa en större patch 1.2 slutet av Augusti vilket jag hoppas fixar en del av de värsta felen.
Dock så är min erfarenhet att det brukar ta ett antal månader och ett antal patchar innan deras spel är fullt njutbara, så håll ut och vänta.
Ett problem de har med sina beta tester är antagligen att de är så små, bara ca 5 utvecklare, och har svårt att koordinera beta tester samt inte kan ta in så många beta testare som de kanske borde ha med hänsyn till deras spels komplexitet. Rent grafiskt är de ju inte så svåra men har många balans och dataproblem att synka och få ihop.
De är dock hyfsat duktiga på att patcha sina spel och gör det mycket längre än många andra.
Spelet innehåller många nyheter och förändringar och tyvärr verkar det ha gjort spelet än svårare att få stabilt. Den första patchen borde ha varit det man hittat från man gått Gold till patchen släppts och övriga var ju hotfixar men Paradox har nu planerat att släppa en större patch 1.2 slutet av Augusti vilket jag hoppas fixar en del av de värsta felen.
Dock så är min erfarenhet att det brukar ta ett antal månader och ett antal patchar innan deras spel är fullt njutbara, så håll ut och vänta.
Ett problem de har med sina beta tester är antagligen att de är så små, bara ca 5 utvecklare, och har svårt att koordinera beta tester samt inte kan ta in så många beta testare som de kanske borde ha med hänsyn till deras spels komplexitet. Rent grafiskt är de ju inte så svåra men har många balans och dataproblem att synka och få ihop.
-
svartekaptenen
- Medlem
jag har laddat ner ett demo av det, jag har dock läst på en del fora att det verkar inte
vara så mycket att ha, det diskuteras redan moddar till det, ja ja vi får väl se.
vara så mycket att ha, det diskuteras redan moddar till det, ja ja vi får väl se.
Moddar är något som alla HOI spel har haft och som gör spelet njutbart mycket längre än många andra spel. Den modding community som finns är bra på att göra diverse modifieringar som förlänger spelets livslängd.svartekaptenen skrev:jag har dock läst på en del fora att det verkar inte
Moddningsgrupperna var i gång innan denom släpptes. Helt klart är vissa moddar utmärkta. ta tex Kaiserreich och CORE.Urban skrev:Moddar är något som alla HOI spel har haft och som gör spelet njutbart mycket längre än många andra spel. Den modding community som finns är bra på att göra diverse modifieringar som förlänger spelets livslängd.svartekaptenen skrev:jag har dock läst på en del fora att det verkar inte
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag hade toppkvalitet på spelandet enda tills i förrgår tyvärr! Körde som Sverige och kom i krig med Axelmakterna då jag vägrade handla eller transistera deras trupper, vilket fick som effekt att jag inom året höll ut, befriade Norge och hade de allierades andra största stridande armé (!!), ahistoriskt men men!
Tyvärr är det ospelbart nu när Tyskarna invaderar Skåne med 150.000 man cirka, det går för slött helt enkelt. på toook för mycket för min dator iaf. Men det sägs att även High-end system blir rejält trötta av det. Då har jag ändå en dualcore 2,1 ghz 4 gigs ram, och ett Geforce 8800gts!
/Robert
Tyvärr är det ospelbart nu när Tyskarna invaderar Skåne med 150.000 man cirka, det går för slött helt enkelt. på toook för mycket för min dator iaf. Men det sägs att även High-end system blir rejält trötta av det. Då har jag ändå en dualcore 2,1 ghz 4 gigs ram, och ett Geforce 8800gts!
/Robert
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"
-
svartekaptenen
- Medlem
vad är systemkraven för spelet?
Kollan här: http://forum.paradoxplaza.com/forum/for ... .php?f=415svartekaptenen skrev:vad är systemkraven för spelet?
Nu har jag inte handlat den släppta versionen (vis av erfarenheten att paradox behöver några månader på sig att göra ett funktionsdugligt spel av det.) men testade demon lite snabbt och irriterade mig på lite småsaker... även på min "helvetesdator" går det trögt, var är min autoset production sliders knapp... jag vill inte behöva handflytta dom varenda dag men jag vill absolut inte att datorn skall bygga divisioner åt mig, hade hoppats att funktionaliteten på det planet fanns kvar men utvecklad från tvåan, likaså ser jag samma problem med handeln jag skulle vilja kunna ge lite direktiv men utan att behöva styra allt själv. Nu körde jag inte så mycket att det blev något ordentligt fightande så det kan jag inte komentera hur det funkar.
- MoparMadness
- Medlem
Tills vidare sätts sliders enklast genom att klicka på "rutan" som behovet står i. Se bild.

Från patch 1.2 (lovad till slutet av augusti/början av september) så ska man kunna sätta sliders och produktion separat under datorkontroll, dvs man kan sköta produktion själv medan datorn justerar sliders (eller om man är galen, tvärt om).

Från patch 1.2 (lovad till slutet av augusti/början av september) så ska man kunna sätta sliders och produktion separat under datorkontroll, dvs man kan sköta produktion själv medan datorn justerar sliders (eller om man är galen, tvärt om).
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."