Dödligheten på Öst- vs Västfronten

Tillägnad vår saknade medlem varjag
elsz
Tidigare medlem

Re: Dödligheten på Öst- vs Västfronten

Inlägg av elsz » 16 augusti 2009, 18:06

Även efter Normandie hade tyskarna mer än 2/3 av sin militära styrka på västfronten.

I juni 1944 fanns det (för att vara exakt) 59 tyska divisioner i väster, åtta av dem i Holland och Belgien. Mere än halva antalet var kustförsvars- eller utbildningsdivisioner. Av de 27 fältdivisionerna var bara 10 pansardivisioner - tre av dem befann sig söderut och en i närheten av Antwerpen.
Längst den 320 kilometer långa sträckan av Normandies kust, väster om Sein, stod sex divisioner (fyra av dem enbart kustförsvar). Tre av dem fanns på Cherbourghalvön, två höll den sextiofyra kilometer långa stäckan mellan halvön och Caen - från floden Vire till floden Orne - och en fanns mellan Orne och Sein.

Från Liddell Harts bok På andra sidan kullen sid 297 1988

Duxbellorum
Ny medlem

Inlägg av Duxbellorum » 16 augusti 2009, 20:02

elsz skrev:Det här bör väl inte vara så svårt attt räkna ut
2,300 per division per month X antalet divisioner. 10 divisioner ger 23 000 i förluster per månad för de allierade och 276 000 per år. Hur många divisioner var veksamma på västfronten?
Från 44 till 45 lite drygt dubbelt så många på östfronten som på västfronten. Innan det befann sig en förkrossande majoritet på östfronten.

Kjetil Aasland
Medlem

Re: Dödligheten på Öst- vs Västfrontem

Inlägg av Kjetil Aasland » 18 augusti 2009, 20:31

Duxbellorum skrev:Hej

Om vi ser till annat än inringningsoperationer så Sovjetiska förluster var i regel inte anmärkningsbara sett per division, men det var ofta frågan om väldigt många divisioner. Även efter Normandie hade tyskarna mer än 2/3 av sin militära styrka på västfronten.

Östfronten var den huvudsakliga fronten från mitten av -41 och västfronten försvann efter Frankrikes fall och återuppstod inte förrän D-dagen (bortsett från Italien och Nordafrika).
De sovjetiske tapene var meget høye også i 1943-44, inkludert per divisjon, og det på tross av at de som du nevner hadde et meget stort antall divisjoner.

Dersom man som et grovt utgangspunkt bruker de 579 panserkorps, mek. korps, og infanteri- kavalleri og fallskjermdivisjoner den Røde Hær hadde pr. 1.juli 1944, og deler de ca. 5.7 millioner stridstap de hadde i 1944 på disse, så blir resultatet nærmere 10,000 mann per divisjon. Sagt annerledes hadde en gjennomsnittlig russisk divisjon sannsynligvis ikke veldig mye mindre enn 100% turnover i løpet av 1944, hvilket er langt høyere enn på tysk side og antagelig også på vestalliert side.

Hvor stor del av tyskernes militære styrke som var satt inn i øst avhenger for det første av hvordan man definerer "militær styrke". Dersom man legger til grunn den definisjonen du antagelig bruker - felthæren, uten å ta hensyn til luftvåpenet, marinen eller hjemmehæren, - så lå Østfrontens andel på rundt 60% fra sommeren 1944 av.

Kjetil Aasland
Medlem

Inlägg av Kjetil Aasland » 18 augusti 2009, 20:47

Terje skrev:Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i vad alla olika personer i tråden vill ha fram för resultat och vad dom försöker jämföra då jag tror att i mångt och mycket kontroverserna beror på att man jämför olika saker.

Vad jag ser som relevant skulle vara att jämföra förlusterna per månad och person för i detta fallet HGr Mitte vilka jämförelsevis bör ha haft en motsvarande situation jämfört med normandie. Om det nu inte finns data för en given månad utan bara för före och efter operationen torde väl en inte aldeles orimlig aproximation vara att heltenkelt dela med operationens längd...
Tyske tap i Normandie juni-august beløp seg øyensynlig til i overkant av 200,000, mens tapene under Bagration løp opp i omlag 400,000. Imidlertid var omfanget av kampene ikke sammenlignbart - HG Mitte hadde en styrke på omlag 850,000 mann, mens den tyske styrken i Normandie neppe oversteg 400,000 på noe gitt tidspunkt. Også de sovjetiske styrkene i Bagration var langt større enn de vestallierte i Normandie - nær 2.5 millioner mann ved operasjonens begynnelse, mens de vestallierte hadde bragt i land ca. 1.4 millioner mann i Normandie når Cobra gikk av stabelen 25. juli. Med andre ord dreier det seg om to operasjoner av grunnleggende ulikt omfang.

Alle opplysninger hentet fra N. Zetterling, "Normandy 1944".

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 19 augusti 2009, 10:32

Om inte min matematiska förmåga fullkomligt svikit mig så tycker jag att 850 000 mot 2 500 000 är förhållandevis nära 400 000 mot 1 400 000. I öst 3,1 mot 1 och i väst 3,5 mot 1, dvs det var på västfronten fler allierade per tysk än det var i öst och per person var förlustsiffrorna i princip lika.

Skriv svar