Viborgska gatloppet

Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Viborgska gatloppet

Inlägg av Psilander » 3 juli 2009, 12:58

Idag den 3 juli är det 219 år sedan flottans utsegling ur Viborgska viken under ledning av Drisghten med JOhan Puke som chef. Visserligen en ´taktisk katstrof med flera stora fartygsförluster men på det stora hela en strategisk seger då Arméns flotta undkom oskadd liksom huvuddelen av stora flottan. Även konugen undkom från rysk fågenskap. Kriget kunde sedan vändas i det andra slaget vid Svensksund en knapp vecka senare.

Som en liten kultur gärning i sommarhettan så bjuder jag därför på Oscar Fredriks (sedemera Oscar II) dikt Ett Svensksunds minne, "Den gamles berättelse". första versen.
(j t från Wiborgssund vi bröto
Genom fiendernas mängd;
Strömmar utaf blod der flöto,
Men den ryska linien, sprängd,
Såg, hur vimplar höjdes
Än till älskad bygds försvar,
Såg, att nordens son ej böjdes,
Eller veklig fruktan bar!
Nyss en slups-eskader hade
Stött till flottan vid Svensksund!
Fyrti friska fartyg lade
Sig uppå dess ankargrund.
Kungen, se’n han mönstrat skaran,
Såg en räddning utur faran;
Ty hvar sådan makt bröt fram,
Hoppet kom ej lätt på skam.
Derför - att ej längre vika
Har han fattat sitt beslut,
Och vi tänkte alla lika:
»Här skall leken spelas ut.»
Så låg kvar vår skärgårdsflotta
In i Sandisari vik,
Då en morgon klockan åtta
Der blef väsen, larm och skrik:
»Ryssen kommer Svartholmsleden!
]

CJvR
Medlem

Svenska förluster...

Inlägg av CJvR » 3 juli 2009, 14:12

De flesta var självförvållade genom kaoset som brännaren åstadkom.
Hade man fokuserat på utbrytningen utan finesser så hade det nog blivit betydligt mindre smärtsamt då allt förlöpte bra till dess. Enkla planer är att föredra.

SMB har en väl illustrerad bok om det marina kriget under GIII Ryska krig vars namn undslipper mig för tillfället.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Svenska förluster...

Inlägg av Psilander » 3 juli 2009, 14:42

CJvR skrev:De flesta var självförvållade genom kaoset som brännaren åstadkom.
Hade man fokuserat på utbrytningen utan finesser så hade det nog blivit betydligt mindre smärtsamt då allt förlöpte bra till dess. Enkla planer är att föredra.

SMB har en väl illustrerad bok om det marina kriget under GIII Ryska krig vars namn undslipper mig för tillfället.
Ja tyvärr, Enigheten gick in i evigheten med buller och brak kan man säga. Enkelhet är en dygd som sagt.

Är det Magnus Ullmans bok "Från Hogland till Svensksund" du tänker på?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Viborgska gatloppet

Inlägg av Hans » 3 juli 2009, 15:00

Psilander skrev:Arméns flotta
Det var tider det, innan vi lät båtmaffian ta över :P :wink: Skojigt är det hursomhelst att arméregementen har på fanorna bland sina segernamn sjöslag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 juli 2009, 15:11

Hans skrev:
Psilander skrev:Arméns flotta
Det var tider det, innan vi lät båtmaffian ta över :P :wink: Skojigt är det hursomhelst att arméregementen har på fanorna bland sina segernamn sjöslag.

MVH

Hans
Vi lurade dom att ro, så sköt flottan kanon :)

CJvR
Medlem

Inlägg av CJvR » 3 juli 2009, 18:39

Psilander skrev:Är det Magnus Ullmans bok "Från Hogland till Svensksund" du tänker på?
Jo det är det. Tjusiga bilder på målningarna om kriget som utseglingen från Reval av Jacob Hägg.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 juli 2009, 15:48

CJvR skrev:
Psilander skrev:Är det Magnus Ullmans bok "Från Hogland till Svensksund" du tänker på?
Jo det är det. Tjusiga bilder på målningarna om kriget som utseglingen från Reval av Jacob Hägg.
Orginalet hänger på Sjöhistoriska Museet i Stockh9olm.

Användarvisningsbild
Royal Navy
Medlem

Inlägg av Royal Navy » 5 juli 2009, 18:04

En rolig sak om viborgska gatloppet är den kommentar som Överstelöjtnant Puke gav till Gustav III

Jag har citerat den på en annan tråd, men jag tycker den är så slagfärdig att den tål att repeteras.

Hela konversationen var som följer:
" Överstelöjtnanten Johan Puke blev utsedd leda utbrytningen. Klockan 3 blev han kallad till ordergivning på staben. Efter det att Gustav III hade fastställt utbrytningsriktningen vände han sig till Puke och sa: "Kära Puke ni är min flottas ledare, er fader vägrade ej att räcka huvudet för min far, spara ej ert liv och mod för mig, jag glömmer det ej!" På detta svarade Puke: "Ja, Ers majestät, nog fan går jag ut, men hur det går med de andra det får vi se."

För övrigt så var Puke flottans ledare i sammanhanget att HMS Dristigheten hade det lägsta fartygsnummret av alla linjeskeppen och således alltid gick först i formationer. Sedan att Puke var en hårding i största allmänhet kan ju inte förringas.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 juli 2009, 00:39

Johan Puke hade dessutom lång och diger erfarenhet av sjökrig, vilket är få förunnat i detta avlånga land. Han hade seglat som underofficer i engelska flottan och som officer i den franska flottan innan han kom hem på 1780-talet.

Han gjorde minst sagt en diger karriär och slutade som greve och serafimer riddare. Ledde senare ocksåp anfallet vid Ratan 1810.

Skriv svar