"keff"

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

"keff"

Inlägg av Hexmaster » 11 juni 2009, 17:54

Ordet som kom in i SAOL häromåret kommer från arabiska och
betyder bra, trevlig eller rolig. Det har fått motsatt betydelse i svenskan.
http://sv.wiktionary.org/wiki/keff

Finns här någon här som behärskar arabiska och som kan bekräfta detta?

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Re: "keff"

Inlägg av Jouppe » 13 juni 2009, 12:52

Det verkar stämma. Enligt den här tråden betyder ordet i arabiska 'pleasure', 'joy', 'fun' etc.

Och ordet är expansivt - det har liknande betydelse i hebreisk slang.

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 18 juni 2009, 23:43

Fast då är det ju läge att fråga sig: "Kommer det svenska ordet verkligen från detta arabiska ord?".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 juni 2009, 02:23

Andra förklaringar - turkiska? - har skymtat här och var, men den arabiska är vanligast. Någon egen uppfattning har jag inte.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 juni 2009, 07:32

Hur vanligt är ordet, och var förekommer det?

För min egen del, som aldrig någonsin hört eller sett ordet, känns det mer som lokalt begränsad slang eller jargong, och sådana ord är ofta av tillfällig natur, men jag är inte insatt i frågan om detta ord. Om det tas upp i SAOL borde det vara vanligt i skrift, och några internetsökningar visar att så är fallet, ehuru inläggen tydligtvis synes vara att hänföra till de lägre stilarterna, vilka är mig främmande. Det verkar ävenledes vara ett verb.

Är det någon på forumet som själv yttrar detta ord?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 juni 2009, 08:27

Jurgen Wullenwever skrev:Hur vanligt är ordet, och var förekommer det?
Det brukar hänvisas till s.k. Rinkebysvenska. Ytterligare spridning känner jag heller inte till, mer än att jag hört och sett det ett par spridda gånger.
Jurgen Wullenwever skrev:de lägre stilarterna, vilka är mig främmande
Då läser du alldeles för lite. :)

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 juni 2009, 08:36

Hexmaster skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:de lägre stilarterna, vilka är mig främmande
Då läser du alldeles för lite. :)
Det är ju en fråga om vad man vill läsa.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 juni 2009, 08:57

Slang har ofta svåra etymologier. Inte blir det lättare när man kommer in i pundarkretsar heller. Inte så mycket dokumentation att hoppas på? Två förslag, fler finns:
"Keff" härleds ur "Kif" ett nordafrikanskt ord för Hasch, jfr tyskans "Kiff", sannolikt inlånat från danskan på 1960-talet.
https://www.flashback.info/archive/inde ... 83548.html
A word that is derived from the Afrikaans word for poison, 'gif'. This was used by coastal pot smokers to describe a strain of natural skunk that is called Durban Poison Gifs.The word evolved into kiff, amongst english speaking Natalians describing anything that is bad or wicked or simply the best.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=kiff

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 19 juni 2009, 10:43

Min gissning är, att ordet kommer att bli rätt kortlivat. När det sprids i vidare kretsar, kommer det sannolikt att betraktas som förstört bland de ursprungliga användarna. Och standardsvenska lär det inte bli, bara för att det tas upp i SAOL. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 juni 2009, 15:50

Flashback-inlägget jämförde med tyskan. Där finns ordet verkligen, om det som på andra språk kallas gräs eller pot (det finns även ett helt Das Kiffer-Lexikon, bara en sån sak):
http://de.wikipedia.org/wiki/Kif

Eller varianten kief - härledd från arabiskan - om hasch när det inte packats i kakor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kief

Vad ordkunskap beträffar så finns det knappt någon sida i SAOL som inte rymmer åtminstone ett par ord som jag inte kan påminna mig någonsin ha sett eller hört.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 21 juni 2009, 19:53

Jurgen Wullenwever skrev:Hur vanligt är ordet, och var förekommer det?
För ett tag sedan gick det en serie reklamfilmer där unga människor mötte sig själva i framtiden. I en av filmerna så mötte en invandrarkille sitt äldre jag på ett flygplan och kommenterade förskräckt sina framtida skor med "keff".

Filmmakarna tyckte uppenbarligen att det var ett ord som var både typiskt för "nysvenskar" och förståeligt för Svensson.

Du minns kanske reklamen?

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem

Inlägg av skrivare » 23 juni 2009, 15:01

När jag bodde i Skurup i början av 1990-talet använde vi formerna keff och keffe med ett annat ord, kesse. Samtliga dessa betydde för oss tokig, dum i huvudet, snurrig, drogad. Hur detta hänger ihop med Rinkebysvenska och ett eventuellt arabiskt ursprung förstår inte jag. Det är över 50 mil mellan Skurup i Skåne och Rinkeby i Uppland.

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 23 juni 2009, 16:16

skrivare skrev:Hur detta hänger ihop med Rinkebysvenska och ett eventuellt arabiskt ursprung förstår inte jag. Det är över 50 mil mellan Skurup i Skåne och Rinkeby i Uppland.
Nu behöver det ju inte finnas nåt samband med det ”rinkebysvenska” keff (och vi är ju inte ens säkra på att det är av arabiskt ursprung), men:

1) Det är ju inte riktigt lika långt från Skurup till Rosengård (”Rinkeby”-biten i epitetet ”Rinkebysvenska” ska nog inte tolkas så bokstavligt).
2) Även Skurup-bor har ju till gång till medier. Eventuellt var det rentav så jag själv först lärde mig ordet.
3) Det finns ju arabisktalande även i Skurup (drygt 1% av elevkåren har arabiska som modersmål, vilket är den enda form av språkstatistik som finns i Sverige).

Användarvisningsbild
skrivare
Medlem

Inlägg av skrivare » 23 juni 2009, 18:05

Hellbastard skrev:
skrivare skrev:Hur detta hänger ihop med Rinkebysvenska och ett eventuellt arabiskt ursprung förstår inte jag. Det är över 50 mil mellan Skurup i Skåne och Rinkeby i Uppland.
Nu behöver det ju inte finnas nåt samband med det ”rinkebysvenska” keff (och vi är ju inte ens säkra på att det är av arabiskt ursprung), men:

1) Det är ju inte riktigt lika långt från Skurup till Rosengård (”Rinkeby”-biten i epitetet ”Rinkebysvenska” ska nog inte tolkas så bokstavligt).
2) Även Skurup-bor har ju till gång till medier. Eventuellt var det rentav så jag själv först lärde mig ordet.
3) Det finns ju arabisktalande även i Skurup (drygt 1% av elevkåren har arabiska som modersmål, vilket är den enda form av språkstatistik som finns i Sverige).
Sant förstås att Rosengård kan ha påverkat Skurup. Det är ju ingen bakgård precis. Hur många som talade arabiska i Skurup precis vid decennieskiftet 1989-90 vet jag dock inte. Det fanns däremot en ganska "stor" minoritet av romer i de trakterna då. Hur det är nu vet jag inte (flyttade från Skurup 1996) men romani har en del ord de antingen fått via sitt sanskrit-arv eller som de snappat upp på vägen till Europa och som de sen spritt vidare till oss andra. Nu menar jag inte att ordet skulle ha kommit från romani, vet för lite om det språket, utan jag vill peka på alternativ ifall arabiskan inte skulle hålla måttet rent etymologiskt.

Skriv svar