Civila överlevande och deras minnen av kriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Civila överlevande och deras minnen av kriget

Inlägg av Moxica » 14 juni 2009, 03:23

Fast kriget har varit över sedan länge så finns det gott om civila som fortfarande lever och lider utav krigets fasor.
När jag besökte min flickväns hemby på Filippinerna förra året så fick jag chansen att träffa flera som mindes med fasa Japanernas styre och som fortfarande led av vad dom upplevt.

Jag fick blev inbjuden till en gumma som hade hört att en västerlänning hade kommit till byn. Hon grät när hon såg mej och gav mej en kram samtidigt som hon med ganska bra engelska tackade mej för att vi tog bort Japanerna. För henne spelade det ingen roll att jag var Svensk, jag var västerlänning och det var det viktigaste.
Hon berättade hur Japanerna hade kommit till byn 1944 och hur hon förlorat sin man, sina barn, sitt hus och även sin värdighet.
Att sova en hel natt var en omöjlighet, på nätterna kom minnena tillbaka, barnskrik och saknaden av sin familj.
Av allt hon gått igenom var det för mej ett under att hon fortfarande var vid liv.
Att kriget varit slut i över 60 år vet vi alla men för dom överlevande, som förlorat allt så sitter minnena kvar som igår.
Mötet med den gamla gumman är ett av dom starkaste upplevelser jag haft och jag hoppas verkligen att jag hinner få träffa henne igen.
En bild på gumman lägger jag till.
Bild

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Civila överlevande och deras minnen av kriget

Inlägg av Morgan » 14 juni 2009, 08:14

Jag pratade med en tjej som arbetade inom äldrevården, och en av dem som hon besökte hade överlevt Förintelsen. Den här äldre damen återupplevde ibland allting på nytt under nätterna och reagerade på fotsteg m.m. i korridoren utanför. För henne lät det fortfarande som när SS kom och hämtade henne och hennes familj.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 juni 2009, 09:07

Jag har träffat flera som levde i Tredje riket när det begav sig. En tysk som var 15 när kriget slutade, och som blev vittne till hur ett tågsätt med koncentrationslägersfångar sköts sönder av allierade jaktbombare. Efter kriget satte ryssarna honom i tvångsarbete i en urangruva i Sachsen. En kvinna bodde i Sudetlandet och hörde till dem som blev fördrivna efter kriget. En annan kvinna levde nära Peenemünde och såg V2:or provskjutas, samt hur raketbasen blev bombad av britterna (hon utkommenderades att röja upp efteråt, och hundratals kvinnliga tvångsarbetare hade blivit dödade). Hon var 17 när hon blev våldtagen av framryckande sovjetiska trupper. De här människorna blir färre för varje år som går, så det har varit en stor ynnest att ha kunnat få tala med dem.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2009, 13:26

Moxica, var var du någonstans?

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 14 juni 2009, 17:27

Hexmaster skrev:Moxica, var var du någonstans?
Tudela och byarna runt om på Camotes Island

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 14 juni 2009, 20:47

Det här är lättgods i jämförelse med ovanstående, men ändå.

Min mormor (som dog 1989) tillbringade alltid jul och nyår med oss. Men när det skulle skjutas nyårsfyrverkeri drog hon sig alltid in i huset, i det mest isolerade rum hon kunde finna.

Hon kom ihåg bombningarna av Helsingfors.

Skriv svar