Hur många skott tål en kanon?
Hur många skott tål en kanon?
Jag är inte dummare än att jag förstår att min fråga har en väldans bredd (och djup?) men jag vore ändå tacksam för ett grovriktat svar eftersom det inte är mitt ämnesområde.
Bakgrunden till min undran är att jag snart har läst igenom "Field of Fire, diary of a gunner officer" av Jack Swaab.
Det är de publicerade dagboksanteckningarna av en brittisk officer (Lt sedermera Kn) från hans deltagande i andra världskriget. Det som slog mig var att det sköts väldigt mycket med varje enskild pjäs, man kunde få elduppdrag som innebar upp till 350 bulor pp under loppet av ett kvarts dygn, detta kunde under vissa kampanjmoment upprepa sig dagligen under (nästan) en hel vecka.
Jag antar att mycket av de rörliga delarna går att omsätta, men nog fanken borde väl eldröret bli trött efter ett tag?
(tyvärr har jag inte kunnat utläsa vilken typ av pjäs det rör sig om)
Bakgrunden till min undran är att jag snart har läst igenom "Field of Fire, diary of a gunner officer" av Jack Swaab.
Det är de publicerade dagboksanteckningarna av en brittisk officer (Lt sedermera Kn) från hans deltagande i andra världskriget. Det som slog mig var att det sköts väldigt mycket med varje enskild pjäs, man kunde få elduppdrag som innebar upp till 350 bulor pp under loppet av ett kvarts dygn, detta kunde under vissa kampanjmoment upprepa sig dagligen under (nästan) en hel vecka.
Jag antar att mycket av de rörliga delarna går att omsätta, men nog fanken borde väl eldröret bli trött efter ett tag?
(tyvärr har jag inte kunnat utläsa vilken typ av pjäs det rör sig om)
Äh, det löser sig.
Re: Hur många skott tål en kanon?
Jo men det beror nog rätt mycket på. För dagens gevär skiljer det sig extremt mycket, det borde gälla kanoner också eftersom principen och fysiken är densamma. I Normas testskjutningsbössor så håller normalkalibrar som 6,5x55, 308W eller 30-06 fler tusen skott men extremkalibrar som 338 wm byts efter typ 800 skott (om jag minns rätt). (OT: valde därför att köpa en kraftig normalkaliber och ingen magnumkaliber när jag köpte min senaste studsare)NIL skrev:men nog fanken borde väl eldröret bli trött efter ett tag?
Average barrel life of Mk I was estimated from combat experience at 8,300 rounds, while the life of the higher-velocity Mk II barrel was estimated at 3,500 rounds.
http://en.wikipedia.org/wiki/BL_9.2_inch_Howitzer
Estimated Barrel Life...20,000 rounds
http://www.ww2gyrene.org/weapons_pack_howitzer_75mm.htm
...and the barrel life goes up to 2,650 firings.
http://www.artillery.net/new/gunm777.html
Några exempel.
MVH
Hans
http://en.wikipedia.org/wiki/BL_9.2_inch_Howitzer
Estimated Barrel Life...20,000 rounds
http://www.ww2gyrene.org/weapons_pack_howitzer_75mm.htm
...and the barrel life goes up to 2,650 firings.
http://www.artillery.net/new/gunm777.html
Några exempel.
MVH
Hans
Slagskeppskanoner tex Bismarcks 38cm L52or 200-300 salvor..... Inte lätt att byta till sjöss....
No one can prevent me from raising towers in babylon
medan extrema fall som pariskanonen (wilhelms kanon) inte tålde mer än 60...
Vill minnas att jag läst någonstans att för slagskepp kunde man uppskatta att dom klarade att tömma magasinen ungefär tre gånger innan det var dags för ett varvsbesök
Beror ju både på durkkapacitet och slitage. Engelska slagskepp som traditionellt hade pjäser med lägre utgångshastighet kunde klara sig längre. Italienska som Roma och V V ( den sista klassen de byggde) hade ganska högs slitage på eldrör vilka krävde ganska mycket underhåll. Så tre laster som genomsnitt låter sådär rimligt. Men med extremer åt flera håll...Terje skrev:Vill minnas att jag läst någonstans att för slagskepp kunde man uppskatta att dom klarade att tömma magasinen ungefär tre gånger innan det var dags för ett varvsbesök
Om man ska svara på frågan hur många skott en kanon tål så måste väll svaret 1. För kanoner är väll inte byggad för att tåla stryk´.
Jag hörde någon gång ett påstående att relativt moderna ryska stridsvagnskanoner (säg t-72) bara skulle hålla att skjuta omkring 50-60 skarpa omgångar med. Enligt historien räknade ryssarna med att den enskilda stridsvagnen inte skulle behöva skjuta mer än så, efter det var man antingen utslagen eller stod vid atlantkusten.
Sant eller myt?
Sant eller myt?
Vad jag vet så lyckades de aldrig skjuta mer än fem skott innan skyttens arm hamnade i eldröretRickard skrev:Jag hörde någon gång ett påstående att relativt moderna ryska stridsvagnskanoner (säg t-72) bara skulle hålla att skjuta omkring 50-60 skarpa omgångar med. Enligt historien räknade ryssarna med att den enskilda stridsvagnen inte skulle behöva skjuta mer än så, efter det var man antingen utslagen eller stod vid atlantkusten.
Sant eller myt?
Skulle säga att det är en myt, för det som främst begränsar livslängden för ett eldrör är slitaget på räfflingen och kanonen på en T-72;a är slätborrad.Rickard skrev:Jag hörde någon gång ett påstående att relativt moderna ryska stridsvagnskanoner (säg t-72) bara skulle hålla att skjuta omkring 50-60 skarpa omgångar med. Enligt historien räknade ryssarna med att den enskilda stridsvagnen inte skulle behöva skjuta mer än så, efter det var man antingen utslagen eller stod vid atlantkusten.
Sant eller myt?
Dessutom skulle en så kort livslängd på ett eldrör vara ganska opraktiskt eftersom det skulle i stort göra det omöjligt att använda vagnarna för träning I fredstid.
men sedan vet vi ju även att de iskallt räknade med att 5% av rekryterna skulle dö, de var inte allt för bestörta över att vagnarna fick ladda armar, o.s.v.