Norrmännens ursprung

Wavy Gravy
Medlem

Norrmännens ursprung

Inlägg av Wavy Gravy » 11 juni 2009, 16:44

1. Jag undrar litet över hur pass mycket digerdöden och äldre invandringar har påverkat Norges befolkning.
Så vitt jag har kunnat se skiljer sig norrmännen utseendemässigt från danskar och svenskar.
Vad beror detta på?

2. Vad är den fäliska rasen för något?

Krappfiskarn
Medlem

Re: Norrmännens ursprung

Inlägg av Krappfiskarn » 11 juni 2009, 16:50

Wavy Gravy skrev:1. Jag undrar litet över hur pass mycket digerdöden och äldre invandringar har påverkat Norges befolkning.
Så vitt jag har kunnat se skiljer sig norrmännen utseendemässigt från danskar och svenskar.
Vad beror detta på?
Just om digerdöden är det svårt att veta, speciellt då den inte verkade drabba någon specifik del av befolkningen vad jag vet.

Invandring till Norge har troligen skett väldigt många gånger, och flera "blodslinjer" har säkerligen försvunnit med tiden. Gällande vikingatiden verkar det som att Norge "givit" mer än mottagit gällande migrationer, det går t.ex. att spåra norska vikingars migration till brittiska öarna.
2. Vad är den fäliska rasen för något?
En "ras" i den gamla antropologiska skolans terminologi. Användes flitigt av bland annat svenske antropologen Bertil Lundman, men myntades av tyska antropologer. Åsyftar en mer bredansiktad "nordisk" typ, tänk i banor som Oliver Kahn.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 juni 2009, 17:01

Den fäliska rasen kallades också dalrasen eftersom den sades vara särskilt vanlig där.
Wavy Gravy skrev:Så vitt jag har kunnat se skiljer sig norrmännen utseendemässigt från danskar och svenskar.
Okej, ja, tycker du det så... Vilka är bohusläningar mest lika?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 11 juni 2009, 21:57

Forskellen på familien i Norge og Danmark tror jeg skyldes fortrinsvis to ting. De nuværende danske landskaber er stødpudelandskaber mod fremmede stammer syd for Ejder-strømmen, og har været det mindst siden bronzealderen. Der vil derfor altid være større indflydelse sydfra på de danske øer. De norske landskaber har kunnet forblive mere isolerede, men har haft en anden indflydelse fra saami-folkeslagene fra nord og nordøst.

Faktisk vil jeg mene at de nuværende landegrænser, der jo er historisk nye, forhindrer den sammensmeltning der altid har været mellem alle vore landskaber, og historisk har udlignet disse forskellige indflydelser.

Jeg ved ikke hvorledes man kan genkende en person fra Bohuslen, men en skåning kan altid genkendes på sin sangkunst. jeg ved ikke hvor de lærer det, men synge drikkeviser det kan de.

mvh

Flemming

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 12 juni 2009, 13:54

Hexmaster skrev:Den fäliska rasen kallades också dalrasen eftersom den sades vara särskilt vanlig där.
Wavy Gravy skrev:Så vitt jag har kunnat se skiljer sig norrmännen utseendemässigt från danskar och svenskar.
Dalslänningar så klart.

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 12 juni 2009, 13:59

Odinkarr skrev:Forskellen på familien i Norge og Danmark tror jeg skyldes fortrinsvis to ting. De nuværende danske landskaber er stødpudelandskaber mod fremmede stammer syd for Ejder-strømmen, og har været det mindst siden bronzealderen. Der vil derfor altid være større indflydelse sydfra på de danske øer. De norske landskaber har kunnet forblive mere isolerede, men har haft en anden indflydelse fra saami-folkeslagene fra nord og nordøst.

Faktisk vil jeg mene at de nuværende landegrænser, der jo er historisk nye, forhindrer den sammensmeltning der altid har været mellem alle vore landskaber, og historisk har udlignet disse forskellige indflydelser.

Jeg ved ikke hvorledes man kan genkende en person fra Bohuslen, men en skåning kan altid genkendes på sin sangkunst. jeg ved ikke hvor de lærer det, men synge drikkeviser det kan de.

mvh

Flemming
Kan det även vara så att det har skett genetisk förlust inom den norska populationen och att den odlat fram vissa drag som skiljer den från andra? Vi har redan varit inne på isolering p.g.a. bergen.

Kan kontakterna med kelter i väster (Skottland) ha bidragit till den norska särprägeln?

Kan digerdöden (slumpmässigt) ha utraderat de människor som mest liknat svenskar och danskar (bortsett från dalkarlar).

duckpuddle
Ny medlem

Inlägg av duckpuddle » 12 juni 2009, 14:39

Wavy Gravy skrev:
Hexmaster skrev:Den fäliska rasen kallades också dalrasen eftersom den sades vara särskilt vanlig där.
Dalslänningar så klart.
Förutom den ev. likheten med dalslänningar så hittar man många med "mörkare" anletsdrag i Bohuslän. Det kommer sig möjligtvis av de många kontakter med Brittiska öarna som Bohuslän haft. Stöds även av att det finns många släkter med engelska/skotska efternamn.

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 12 juni 2009, 15:25

Wavy Gravy skrev: Kan det även vara så att det har skett genetisk förlust inom den norska populationen och att den odlat fram vissa drag som skiljer den från andra? Vi har redan varit inne på isolering p.g.a. bergen.
Den isoleringen, i mån om att den faktiskt kan klassas som isolering ur ett genetiskt perspektiv, har i sådant fall varit mild. Det behöver inte handla om en genetisk förlust för att kunna förklara något särpräglat utseende (som jag inte riktigt förstått, då jag själv inte ser någon särskilt skillnad mellan svenskar och norrmän).
Kan kontakterna med kelter i väster (Skottland) ha bidragit till den norska särprägeln?
I sådant fall bör ju göteborgare ha ett särprägel mer likt norrmän än andra svenskar. :)
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 juni 2009, 17:55

Vad beror detta på?
Är det verkligen så? Jag har inte uppfattat att norrmän skiljer sig i utseende jämfört med svenskar. Möjligen har fler norrmän delvis samiskt ursprung? Är inte nordvästeuropéer (exklusive britter) i själva verket väldigt lika varandra? Det är väl knappast möjligt att se om någon är svensk, dansk, tysk, holländare, islänning eller norrman?

Är det inte väldigt vanskligt att koppla ihop utseende och genetik? Svenskar och finnar är ju exempelvis ganska lika varandra, trots att man har olika ursprung.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 12 juni 2009, 19:36

a81 skrev:
Vad beror detta på?
Är det verkligen så? Jag har inte uppfattat att norrmän skiljer sig i utseende jämfört med svenskar. Möjligen har fler norrmän delvis samiskt ursprung? Är inte nordvästeuropéer (exklusive britter) i själva verket väldigt lika varandra? Det är väl knappast möjligt att se om någon är svensk, dansk, tysk, holländare, islänning eller norrman?

Är det inte väldigt vanskligt att koppla ihop utseende och genetik? Svenskar och finnar är ju exempelvis ganska lika varandra, trots att man har olika ursprung.
Å ena sidan sägs det att varje europeiskt land har sina egna speciella utseenden, så man kan ofta ganska lätt se från vilket land en grupp människor kommer, om man har sinne för det.

Å andra sidan är ju folkomflyttningarna ganska omfattande, och på det individuella planet kan folk se ut hur som helst. Ett exempel: Utlänningar som tillfälligtvis befinner sig i Sverige kan se att svenskarna ser ut på några speciella sätt, och så ser de mig, och undrar varifrån jag kommer, så jag ser tydligen inte svensk ut. De undrar om jag kommer från Finland, Ryssland, Estland, Polen, Tjeckien, England, Irland ...

Har svenskar och finnar verkligen olika ursprung? Oavsett ursprungsförhållandena så är ju grupperna idag tämligen blandade med varandra, så de borde nog sägas ha samma ursprung, må vara att proportionerna för diverse saker antagligen skiljer sig en del. Alla härstammar från alla, som det heter.

Förr i tiden nämndes ibland att det fanns en armenoid kustras längs de havsnära områdena i Västeuropa, som eventuellt härstammade från forntida fenikiska sjöfarare, och det kanske skulle kunna svara mot någon del av det norska utseendet. (Det är kanske dumt av mig att upprepa sådana här gamla skrönor från rasismens storhetstid?)

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 12 juni 2009, 21:58

Jurgen Wullenwever skrev: Har svenskar och finnar verkligen olika ursprung?
Ja, men båda har bidragit till varandras "genpool", och detta i både förhistorisk och historisk tid.
Förr i tiden nämndes ibland att det fanns en armenoid kustras längs de havsnära områdena i Västeuropa, som eventuellt härstammade från forntida fenikiska sjöfarare, och det kanske skulle kunna svara mot någon del av det norska utseendet. (Det är kanske dumt av mig att upprepa sådana här gamla skrönor från rasismens storhetstid?)
Jag tror du syftar på den s.k. littorana "rasen" (stavningen kan vara fel), alla antropologer höll inte med om denna "ras" ens existerat. De som ansåg att den hade existerat menade att den s.k. baskida "rasen" återspeglar denna typ bäst. Om det var från fenikiska sjöfarare kan jag inte svara på. Om något hade Vennemann sett det som ett mysigt komplement till hans redan "atlantiska superstratum" teori.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 13 juni 2009, 12:06

För att förtydliga litet. Väldigt många ser ut som vi svenskar, men väldigt många ser också "norska" ut, ja, med mörkare drag då, en annan ansiktsform osv.

Hur många är de brakycefala typerna i Norge jämfört med Sverige? Nu befinner jag mig visserligen på ett bibliotek, men icke desto mindre avskärmad från den litteratur som jag tittat i: Det är särskilt någon landsända i Norge som under rasforskningens dagar utpekades som mindre nordisk än andra delar av Norge, som exempelvis den som ligger närmast Sverige, Östlandet kanske det hette. Vad heter motpolen? Det är kanske dem som jag har vant mig vid att räkna som riktiga norrmän.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juni 2009, 13:30

Okej, så du kan alltså promenera på Karl Johan och peka ut svenskar, danskar och tyskar med god träffsäkerhet? Det låter, kanske inte direkt paranormalt, men vore klart intressant att få demonstrerat.

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 13 juni 2009, 16:07

Wavy Gravy skrev: Hur många är de brakycefala typerna i Norge jämfört med Sverige?
Ingen aning, jag tvivlar på att någon nutida relevant statistik finns, och den äldre litteraturen är föråldrat eftersom kost och livsförutsättningarna är helt skilda idag än då.

Schreiner ska tydligen ha "funnit" en inhemsk Alpinid typ han namngav "Strandid", som ska ha karaktäriserats av stark pigmentering (ögon, hår) längs den västnorska kusten. Åsikterna har varit många, vissa hobbyantropologer på nätet har velat förklara det som "keltiskt inflytande" av någon anledning, andra som en infantiliserad Tydaltyp.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 juni 2009, 21:40

Jurgen Wullenwever skrev:Å ena sidan sägs det att varje europeiskt land har sina egna speciella utseenden, så man kan ofta ganska lätt se från vilket land en grupp människor kommer, om man har sinne för det.

Å andra sidan är ju folkomflyttningarna ganska omfattande, och på det individuella planet kan folk se ut hur som helst. Ett exempel: Utlänningar som tillfälligtvis befinner sig i Sverige kan se att svenskarna ser ut på några speciella sätt, och så ser de mig, och undrar varifrån jag kommer, så jag ser tydligen inte svensk ut. De undrar om jag kommer från Finland, Ryssland, Estland, Polen, Tjeckien, England, Irland ...
Jag kan hålla med om man med viss träffsäkerhet kan gissa varifrån folk kommer, men frågan är om inte kulturella faktorer (kroppsspråk, klädstil, etc) delvis spelar in där. Ett exempel är Frankrikes president Nicolas Sarkozy, som nog de flesta upplever som väldigt fransk, trots att hans far är/var ungrare och hans mor (delvis?) har/hade grekisk-judiska anor.

Skriv svar