Svenska Örlogsfartyg

unmo300
Medlem

Re: Svenska Örlogsfartyg

Inlägg av unmo300 » 11 juni 2009, 11:43

"Vänta lite" och "Kommer strax". Har dessa fartyg funnits i Svenska Örlogsflottan?

CJvR
Medlem

Inlägg av CJvR » 11 juni 2009, 11:52

Lista på Svenska flottans skepp, det finns en Brigg "Vänta Lite" listad 1803.
Vilken källan är vet jag inte.

http://www.fatburen.org/jan-erik.karlsson/ftgidx.htm

CJvR
Medlem

Inlägg av CJvR » 11 juni 2009, 12:05

koroshiya skrev:Om jag kan få hjälp med hur man fixar tabbar kan jag skriva upp dem alla.

Kod: Markera allt

Hur man tabbar sig här vet jag inte men jag brukar använda "Code" för att få lika bredd på alla tecken.
koroshiya skrev:"I början af året 1788 funnos i Karlskrona 26 linieskepp och 16 fregatter. De förra hade från 64 till 70 kanoner, och 10 bland dem voro, enligt Chapmans konstruktion, försedda med 36-pundiga kanoner..."
Chapmans skepp var byggda för 36'or men jag trodde inte alla rustades med dem.
koroshiya skrev:Han redogör inte för källan, men det kan ju vara samma lista som finns med i slutet av boken. I så fall bör det vara så att det under kriget har avgått åtminstone 6 skepp byggda eller ritade av Chapman.
Nej bara 3 av klassen förlorades under kriget. Gustav Adolf, Rättvisan & Ömheten så en viss ombestyckning verkar ha ägt rum.
koroshiya skrev:Om man antar att detta med 36-pundiga kanoner är kopplat till tämligen nya skepp verkar det som att matematiken inte riktigt stämmer.
Det var de 10 serie tillverkade linjeskeppen mellan 1782 & 1786 som bestyckades med 36'or. Tidigare ett vapen endast för tredäckarna.

EDIT:
Några skepp kanske ombestyckades på grund av ammunitions brist 36 punds skott verkar ha varit en bristvara i Finland under hela kriget medan 24 pund skott fanns tillgängligt eftersom skärgårdsflottan använde dem till kanonbåtarna.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 juni 2009, 12:27

CJvR skrev: Det var de 10 serie tillverkade linjeskeppen mellan 1782 & 1786 som bestyckades med 36'or. Tidigare ett vapen endast för tredäckarna.
Hm, då borde det finns tredäckare från mitten av 1700-talet med sådana kanoner för tidigare var de ovanliga. Av äldre skepp finner jag tre stycken som haft en äldre typ av 36-pundiga. Det är Kronan, Svärdet och Kung Carl.

Du länkade till en intressant sida. Jag tog mig en titt på vad det står där om de skepp vi pratar om, och intressant nog visar det sig att Manligheten och Tapperheten där har en annan bestyckning. Det kunde vara intressant att skriva till den som gjort sidan och fråga om var informationen kommer ifrån.

En lösning som du lite är inne på är att dessa skepp kanske designades för nya kanoner, men att de till en början inte fanns i tillräckligt antal.

Skriv svar