Tillägg: Ålandstidningen har en avsevärt med utförlig artikel: http://www.alandstidningen.ax/article.c ... 55&iPage=1SvD skrev: Dykarlaget skriver i ett pressmeddelande att svenska Krigsarkivet har uppgifter om att S-2 sänktes på svenskt territorialvatten av svenska minor. Men enligt det finländska krigsarkivet skedde minsprängningen på finskt vatten.
Sökningarna efter båten startade i april 1999.
"Efter att ett stort vattenområde genomsökts har vraket nu påträffats i Ålands hav vid riksgränsen mellan Sverige och Finland av ett svenskt-åländskt dykarlag", heter det i pressmeddelandet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3034633.svd
Den ryska ubåten S-2 hittad i Ålands hav
Den ryska ubåten S-2 hittad i Ålands hav
SvD skriver att den ryska ubåten S-2, som sänktes den andra januari 1940, nu har återfunnits:
Re: Den ryska ubåten S-2 hittad i Ålands hav
Så vems mina var det?
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Exactemente! Sådant är viktigt!Possi skrev:Så vems mina var det?
Vi får även skänka en tanke till de anhöriga nu när ubåten är återfunnen.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Enligt nuvarande forskningsståndpunkt skall det ha varit en finsk mina utlagd av minfartyget Louhi.
Om jag inte minns fel så var S2 sovjetsflottans enda ubåts förlust under vinterkriget.
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
På http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 5348691.ab spekuleras i att S-2 var på väg upp i Kvarken; -"troligen för att jaga malmfartyg" Hade Finland malmexport/import via Kvarken?
Jag tror inte en stapel vara som malm var speciellt viktig för Finland 1939-1940, utan vapen, amunition, olja, mat, annat underhåll för att försörja landet under kriget. Finland var utsatt för en total sjöblockad av den Sovjetiska flottan, men insatsen kan inte annat beaktas som ett totalt fiasko, som så mycket annat som den Sovjetiska krigsmakten företogss sig under det här kriget.Westrobothnian skrev:På http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 5348691.ab spekuleras i att S-2 var på väg upp i Kvarken; -"troligen för att jaga malmfartyg" Hade Finland malmexport/import via Kvarken?
Den 7 december utlystes hela Finlands kust och 20 sjömil ut som blockad zon (Åland inbegripet).
För den totala blockaden av Finland stod 52 ubåtar i tre ubåtsbrigader, kryssaren Kirov och 1 jagar divisionen, samt 10. flygbrigaden med 66 flygplan allt under vice-flott chefen V.A. Alafuzov som förfogade över de nya baserna i Tallinn, Liepaja och Paldiski
Under vinterkriget sänkte Sovjetflottan endast 9 lastfartyg.
Kassari Estniskt 379 Brt, 10 dec, Dagö Ubåt SC323 (fartyget gick ruten Sundsvall-Tallinn)
Bolheim Tyskt 3324 Brt, 10 dec, Säbbskär Ubåt S1
Reinbeck Tyskt 2804 Brt, 10 dec, Söder om Helsingfors Ubåt SC322
Wilpas Finskt 775 Brt, 29 dec, Norrskärr Ubåt SC311 (Vetelast från Örnsköldsvik till Vasa)(I logboken beskriven som en 4000 tonare)
Fenris Svenskt 484 Brt, 5 jan, Brotten Ubåt SC311 (Sveabolaget Örnsköldsvik-Holmsund)
Leo Finskt 1242 Brt, 1 jan, Åbo hamn flyg
Notung Finskt 1132 Brt, 24 jan, Sottunga flyg
Virgo Svenskt 597 Brt, 6 feb, Järsö, flyg
Rigel Finskt 1480 Brt, 18 feb, Mäntyluoto, flyg
December 1939 hade Finland 78 finska utklarerade och 50 utländska fartyg inkomna 71 resp 21
Januari 1940 Utklarerade 65 finska resp 7 utl. Inkommna 51 finska resp 6 utl.
Februari 1940 utklarerade 18 finska resp 0 utl. inkommna 15 resp 0
Mars 28 ångare på Sverige rutten.
Källor Per_Olof Ekman Havetsvargar
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Även min åsikt. Jag gissar på att Aftonbladet blandat ihop Vinterkriget med Fortsättningskriget. Och Finland med Sverige. De små lastfartyg som trafikerade Bottniska viken var nog S-2:s tilltänkta offer.Possi skrev:Jag tror inte en stapel vara som malm var speciellt viktig för Finland 1939-1940, utan vapen, amunition, olja, mat, annat underhåll för att försörja landet under kriget.
Jag vill minnas att Per-Olof Ekmans ¨"Havsvargar" var inne på samma linje. http://libris.kb.se/bib/7845155
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Men.....har man inte hittat en sovjetisk ubåt förrut? Eller var det samma ubåt som denna?
Jag fick iallafall känslan att jag läst om allt detta redan för ett par år sedan?
Sonderling
Jag fick iallafall känslan att jag läst om allt detta redan för ett par år sedan?
Sonderling
Du kanske tänker på S - 7 vars vrak hittades utanför Söderarm 1998? Hon sänktes av den finska Vesihiisi, Varjagsonderling skrev:Men.....har man inte hittat en sovjetisk ubåt förrut? Eller var det samma ubåt som denna?
Sonderling
Jag är besviken på att inte en enda artikel om S2 nämner ordet "vinterkriget", enligt officell Sovjetisk/rysk termenologi så började ju inte VK2 förens 22 juni 1941.
När det gäller Sovjetiska ubåtsvrak i östersjön så är havet fullt av dem bara i Finlands krig listas 39 sänkta ubåtar, de mesta från åren 1941-42. Förlusterna 1942 var så svåra att man 1943 helt ställde in ubåtsverksamheten.
Det vrak som jag hoppas dom finner är den ubåt som 1942 möjligen sänktes av Svenskaflottan, det skulle vara stort!
När det gäller Sovjetiska ubåtsvrak i östersjön så är havet fullt av dem bara i Finlands krig listas 39 sänkta ubåtar, de mesta från åren 1941-42. Förlusterna 1942 var så svåra att man 1943 helt ställde in ubåtsverksamheten.
Det vrak som jag hoppas dom finner är den ubåt som 1942 möjligen sänktes av Svenskaflottan, det skulle vara stort!
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja just den ja, tack. Och jag noterar att jag nått den åldern där "för ett par år sedan" är ett helt deceniumvarjag skrev:Du kanske tänker på S - 7 vars vrak hittades utanför Söderarm 1998? Hon sänktes av den finska Vesihiisi, Varjagsonderling skrev:Men.....har man inte hittat en sovjetisk ubåt förrut? Eller var det samma ubåt som denna?
Sonderling
Sonderling
Jag antar att det inte var Finska malmfartyg som skulle jagas utan Svenska som gick från Luleå till Tyskland.På http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 5348691.ab spekuleras i att S-2 var på väg upp i Kvarken; -"troligen för att jaga malmfartyg" Hade Finland malmexport/import via Kvarken?
Jag orkar inte finna fakta - men i januari 1940 måste de flesta hamnarna norr om Kvarken ha varit isbundna. Luleå var den enda mamlutskeppningshamnen i Bottenviken och där borde sjöfarten ha stängts senast december 1939 då 39/40 var en mycket kall vinter. Som i fallet s/s Fenris - var inte ryssarna nogräknade om vad de angrep - bara de angrep någonting. Som Possi illustrerar i sin post (9/6) skedde de flesta sänkningarna i Finska Viken/Ålands Hav, vilket rimmar med den sovjetiska blockaden mot Finland. VarjagJag antar att det inte var Finska malmfartyg som skulle jagas utan Svenska som gick från Luleå till Tyskland