Ornässtugan
Ornäsbjörkar är faktiskt sterila, så man måste ta skott av en annan björk för att kunna få nya björkar. Jag vet inte om det är orignalbjörken som står därnere eller om den fortfarande lever - någon annan kanske vet?
Men annars finns de ju planterade i parker lite varstans i parker - men några vilda Ornäsbjörkar lär man inte hitta.
Men annars finns de ju planterade i parker lite varstans i parker - men några vilda Ornäsbjörkar lär man inte hitta.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag vet heller inte om det originalbjörken som står kvar som FBQ nämner, en sak som jag är lite nyfiken över är, om ornässbjörken finns i många parker runt om i hela sverige. En sak som jag har tänkt på, jag brukar vara ner till Halland (Laholm) en hel del å vad jag kan minnas så har jag inte sett den i Laholm i alla fall, finns den i Halland, så kanske den finns i Halmstad som är större än Laholm.
Jag passade på att googla. Originalornäsbjörken upptäcktes 1767. Moderträdet föll i en storm 1887.
Se länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orn%C3%A4sbj%C3%B6rk
Se länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orn%C3%A4sbj%C3%B6rk
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
Ornäsbjörken utsågs 1985 till Sveriges riksträd och finns därför planterad i alla kommuner i Sverige. Tyvärr har det visat sig att många av de planterade träden inte är äkta ornäsbjörkar, se länkad artikel.
Det ursprungliga trädet i Ornäs föll i en storm på 1880-talet. Alla äkta ornäsbjörkar som finns i dag härstammar från två träd i Bergianska trädgården i Stockholm.
http://www.eplanta.com/sida_1_575.asp
Det ursprungliga trädet i Ornäs föll i en storm på 1880-talet. Alla äkta ornäsbjörkar som finns i dag härstammar från två träd i Bergianska trädgården i Stockholm.
http://www.eplanta.com/sida_1_575.asp
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
En intressant Webb-adress om Ornässtugan är, http://www.borlange.se/ornasstugan där står det en hel del intressant, å även om Ornäsbjörken som ifrån början kom från lilla ornäs.
- Anders Nyman
- Medlem
I går 9/9 var jag ut till Ornässtugan på en fri guidning där.. I och med att det var denna kulturdagen här sverige.. Det som var så otroligt roligt var att Guiden levde sej in på ett mycket levande sätt när hon berättade om Ornässtugan.. Det finns två rustningar där vid Ornässtugan, en krigarrustning från början av 1600-talet och en Rustning som har tillhört Gutav II Adolf.. Å dessa två rustningar är väldigt väl bevarade fast de är så gamla.. Å, även en sittsäng finns där ute, som är ifrån 1500-talets början som enligt berättelsen Gustav Vasa ska ha sovit i några timmar... Men det var då en väldigt intressant visning och en väldigt bra Guide..
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Ornässtugan
Var ut till Ornässtugan nu på seneftermiddag och satt där nedanför ORNÄSLOFTET och njöt av vårsolen i gräset. Nu så är den stotlig denna medeltida byggnad där den ligger i all grönska, å när man satt där nere vid sjön så kännde man nästan lite historiska vibbar när damerna på Ornäsloftet vårstädade då på Gusta Wasas tid..

- WEst Kennet Long Barrow
- Medlem
Jag tappade min första tand (Digestivekex) utanför Ornässtugan så den går bort... Fin miljö dock.
- Anders Nyman
- Medlem
Det var ett väldigt trevligt minne från Ornässtugan. I en hage bredvid Ornässtugan så har de några Hästar gåeendes, å den ena hästen tycker om och bitas med sina tänder när han blir ompysslad.WEst Kennet Long Barrow skrev:Jag tappade min första tand (Digestivekex) utanför Ornässtugan så den går bort... Fin miljö dock.
- Anders Nyman
- Medlem
Var ut till Ornässtugan här om dagen, såg då att de gör om en del av taket på stugan. Det är nog välbehövligt med denna lilla renovering, för det lär nog vara ett bra tag sedan det gjordes en takrenovering där.. 
- Anders Nyman
- Medlem
Var ut till Ornässtugan nu på Förmiddagen, å nu är den delen av taket klart som de har renoverat under ett tag, blev väldigt bra. Pratade med en av de anställda där ute, å hon sa att det var verkligen välbehövligt med denna takrenovering, för det var helt uppruttet där under taket. Å, det känns väldigt skönt då att det finnes människor som verkligen vill vara med och göra en hjälpande hand och renovera äldre byggnader för framtida Generationer.

- Anders Nyman
- Medlem
En sak jag då absolut inte visste men som jag fick nys om, för inte så länge sedan om just Ornässtugan, den förvaltas ju av Borlänge Kommun Ornässtugan, men det är några Mormoner som pysslar om den.. Å, en gammal farbor som bor på Gården där Ornässtugan står, är en av de aktiva inom Mormonkyrkan här i Stan. Å, han berättade för mej när jag var dit ut för inte så länge sedan att han är släkt med de som bodde på Gården redan på 1600-talet, så den gård har tydligen varit inom samma familj i åtskilliga generationer tillbaka. 
- Anders Nyman
- Medlem
Satt och Gogglade på Ornässtugan, å fann denna intressanta länk om Gustav vasa´s äventyr och Besök vid Ornässtugan...
www.sub.su.se/national/ttorb1.htm
www.sub.su.se/national/ttorb1.htm