Karl XII

Skriv svar
Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 10 mars 2006, 16:09

Ben skrev:
CRS skrev:
Ben skrev:Sedan kan man då möjligen hävda att Karl XII, 15 år gammal, hade bort överge Sveriges traditionella anknytning till Holstein, dumpa hertigen och slå sig samman med Danmark. Men det är kanske att ställa väl höga krav på honom.
Nja, inte så drastiskt. Men varför övergav Karl XII, helt utan att ens meddela sina diplomater, de förhandlingar om Holstein-Gottorp som man trots allt bedrev med Danmark? Hans uppträdande var nonchalant och, än viktigare, farligt; det drev på utvecklingen mot krig. Det hade säkert kommit ändå: så känslig var nämligen konflikten med Danmark. Men i en konfliktsituation krävs det ju att båda parter investerar stor möda och ansträngning på att bevara freden. Kriget är ju den snabba, enkla och våldsamma lösningen. Karl XII såg väl ingen anledning att bemöda sig med kompromisser gentemot Danmark: Sverige var ju den starkare parten.
Gjorde han verkligen det? Förhandlingarna om Holstein-Gottorp bedrevs väl dessutom framför allt mellan hertigens representanter och danskarna.
Ja det gjorde han.

Men förhandlingarna mellan Holstein-Gottorp och Danmark pågick aldrig utan svensk inblandning. Därav konflikten från början.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 mars 2006, 16:19

Och var framgår detta? Det var ju nämligen så att Kristian V sommaren 1697 lät danska trupper marschera in och riva de skansar som uppförts av hertigen. Enligft "Dansk udenrigspolitiks historie" kan det inte råda något tvivel om att avsikten var att helt annektera de gottorpska landområdena. Och sommaren 1697 styrde förmyndarregeringen.

Jens Juels resa till Stockholm kom sedan kungen hade blivit myndig och det förhandlades mellan honom och Pincier in i augusti 1698 och diskussioner fortsatte in på hösten samma år. Ett svenskt-danskt fördrag slöts den 22 december 1698.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 19 mars 2006, 21:36

Apropå hr Brunner så upptäckte jag precis följande lilla lustifikation. Så här skriver Anders Fryxell i sin Berättelser ur svenska historien (1856):

"t.ex. att polska folket vore opålitligt, trolöst och begifvet på dryckenskap..." (del 21, s. 250).

Ernst Brunner skriver så här:

"Där stod att polska folket var aptitligt, trolöst och begivet på dryckenskap." (s. 293)

Inte undra på att August blev avsatt, han tänkte tydligen börja praktisera kannibalism.

Förklaringen är nog den att Brunner skriver sina manus för hand. Sedan är det då, gissar jag, någon annan som renskriver.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 oktober 2006, 20:02

Från annan tråd - det här måste väl nån ha uppmärksammat redan?
http://www.aftonbladet.se/vss/bocker/st ... 13,00.html
Ernst skrev:[Boktips till] Carl XVI Gustaf, kung
Fredsgatan 2 av Ernst Brunner
- En bok där hans pappa Gustav VI Adolf medverkar.
Att Ernst Brunner lyckades utnämna Gustav II Adolf till Karl XII:s farfar visste jag, men att han dessutom lyckas utnämna den nuvarande kungens farfar (Gustav VI Adolf) till hans far (arvprinsen)..!? Är det nån sorts genealogisk dyslexi..?

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 2 december 2006, 12:47

Jag håller på att läsa Brunners bok just nu. Har kommit så pass långt att lilla Karl är femton och har blivit myndigförklarad. Jag tänker läsa ut och klart boken, men herregud vad svenskan är jobbig. Påminner om Paulo Coelhos meningsstruktur, och ständigt enerverande korta meningar som gör läsandet hackigt. Förhoppningsvis har jag vant mig snart så att det flyter på bättre på följande 400+ sidor.
Djinghis Khan skrev:För er som har konto på Ne.se så finns det en bra artikel av Dick Harrison att läsa. Det framgår att Harrison anser att det är meningslöst att debattera med Brunner eftersom var och en har sin bild av kungen, att Brunners roman är intressant som roman men full av faktafel och absolut inte ger någon sanningsenlig bild av kungen.
Visst är det en roman och bör så betraktas. Förstår inte riktigt varför Brunner måste ha fått för sig att redan i titeln nämna "hans liv i sanning återberättat". Sanning?

Gör man en snabb sökning på Google och läser recensioner av boken förefaller det som att många som läst den har betraktat den som en sanningsenlig version, vilket som skrivits i denna tråd är rent felaktigt. Särskilt upprörd blir jag kanske inte, mest lite trött. Studieskulderna från studierna i historia känns dock mer välkomna plötsligt när man inser att man faktiskt lärde sig något, bland annat källkritik :wink:

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 2 december 2006, 23:28

"Sanning" är bara ett försäljningstrick. Tanken är förstås att folk ska bli mer intresserade av att köpa boken och av att bjuda in författaren till föredrag om de tror att romanen avslöjar något de inte visste tidigare och att författaren är en stor expert på ämnet. För författaren själv är romanformen perfekt, han kan köra hårt med "sanning" i olika sammanhang, men så fort någon opponerar sig mot några sakuppgifter tar han bara till argumentet att boken är en roman. Historiker som kanske skulle ha granskat boken i fall han kallat den biografi bryr sig inte eftersom det inte är en biografi och vanliga litteraturkritiker har inte de historiska kunskaperna för att reagera på egendomligheter i innehållet.

Eftersom Karl XII numera idoliseras av grupper långt ute på högerkanten kan författaren dessutom i fall han utsätts för kritik helt enkelt hävda att kritikerna är extremister - och vem vill lyssna på sådana?

Perfekt, helt enkelt.

Vidar_G
Medlem

Inlägg av Vidar_G » 8 oktober 2007, 20:51

Ursäkta att jag väcker upp en sån här gammal tråd (läsningen om Brunners eskapader är både skrattretande och djupt oroande), men jag tänkte bara meddela för de som inte sett det att Carolus Rex nu säljs för futtiga 39 kr på Adlibris. Dess värde har med andra ord sjunkit en hel del (priset låg väl först på en 300 kr ungefär). Man kan bara hoppas att det beror på att folk insett den undermåliga kvaliteten...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 oktober 2007, 22:14

Jag tittar ibland här:

http://www.salomonssonagency.com/

Där kan man se till vilka länder som rättigheter är sålda. Samtidigt med Carolus Rex kom Klas Östergrens bok Gangsters. Rättigheterna till Östergrens bok har sålts till 23 länder och Brunners bara till två - Sverige och Lettland.

Det borde säga något om intresset utomlands.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 10 oktober 2007, 22:31

Vidar_G skrev:Ursäkta att jag väcker upp en sån här gammal tråd (läsningen om Brunners eskapader är både skrattretande och djupt oroande), men jag tänkte bara meddela för de som inte sett det att Carolus Rex nu säljs för futtiga 39 kr på Adlibris. Dess värde har med andra ord sjunkit en hel del (priset låg väl först på en 300 kr ungefär). Man kan bara hoppas att det beror på att folk insett den undermåliga kvaliteten...
Jag får nog beklaga att så icke är fallet. Ernst Brunners självbiografi, eller vad den skall kallas, har blott fått gängse pris i svensk pocketform. De tillhandahåller även storpocket för 96 sekiner och cd-bok för 250 dalrar. Den inbundna versionen verkar vara borta, om den har funnits, men det var väl den som betingade 300 klippingar.

Steve Palmqvist
Provmedlem

Re: Karl XII och Sara Törne eller Gustav von Düben

Inlägg av Steve Palmqvist » 19 maj 2009, 13:20

"De la Motraye nämner ett kungligt barn och Axel Reuterholm hävdar att Sara Törne var kungens älskarinna." Jag läser detta citat och undrar ganska nyfiket då jag släktforskar och Sara Törne är en anmoder. Vem skulle vara mor till detta eventuella " kungliga barn", Sara Törne?
Sara hade ju flera barn Hennes äldsta (en dotter var född 1698. En av hennes söner (och Gustav von Dübens hennes make och tillika anfader till mig. Hoppas jag!) min anfader (min farmors farfars morfar) Ulrik (eller Ulric) von Düben föddes 1706 och blev hovpage 1712 senare gjorde han karriär genom livet inom hovet i olika befattningar och ämbeten. Jag har inte kunnat spåra när var och hur Gustav och Sara träffade för att alstra dessa barn efter att Gustav dragit i krig med kungen och blev hans intendent och senare hovmarskalk. Endast ett besök av Sara och hennes syster i vad jag har för mig var i Polen finns, vad jag vet, dokumenterat i brev. Men de kanske reste fram och tillbaka, Sara på besök i krigszonerna eller Gustav på besök då och då i Stockholm. Har någon funnit brev eller andra dokument som beskriver detta (dvs. Karl XII karoliner som reste hem då och då, eller fick besök av sina hustrur?
Vad jag vill komma är , vad står dessa rykten för? Skulle kungen kunnat ha varit far till någon av Sara Törnes barn? Inte så att jag skulle önska att det var Ulrik, jag föredrar hellre musikersläkten 'Düben som förfäder än Karl XII och hans likaledes krigiska och tyraniska far och farfar. men i varje fall skulle det vara intressant om detta kunde utredas, helst avföras från dagordningen...eller bekräftas. Vi är ju en hel del efterkommare efter Sara Törne. Bara som upplysning Sara Törne dog 1730 i Paris hos sin dotter och dennes make von Gedda. Gustav von Düben gick bort 1726 (var har jag ingen anning!) men han var tills kungens död vid dennes sida som hovmarskalk i Norge till slutet.
Karl XII´s eventuella kärleksliv, ja. Det skulle ju göra honom mer mänsklig oansett om han hade ett förhållande med Sara eller med Gustav (eller någon annan)!
Steve Palmqvist

Skriv svar