Atombomber på Tyskland

Tillägnad vår saknade medlem varjag
LEW
Medlem

Atombomber på Tyskland

Inlägg av LEW » 17 maj 2009, 13:00

Lite här och där läser man att om tyskarna hållit ut lite längre så hade amerikanarna kastat atombomben över Tyskland. Jag undrar om det verkligen diskuterades i USA och eventuellt England att kasta en atombomb på Tyskland. Och lite mer åt det spekulativa hållet, är det verkligen självklart att man hade kastat en atombomb på Tyskland med tanke på att Tyskland hade kunnat svara med giftgas på London eller t.ex. massmord på vanliga fransmänn.

LEW

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Atombomber på Tyskland

Inlägg av von Adler » 18 maj 2009, 07:57

Det beror väl lite på när och hur i historien man är. Först och främst måste man säga att man på 40-talet såg atombomben som en stor bomb snarare än det spöke det blivit senare, när atomvapnen finns i tusental med tusentals gånger större sprängkraft än de man framställde 1945. Tyskarna använde inte giftgas i sina räder mot London våren 1944, trots att Hamburg och Berlin i allt större utsträckning ödelades med brandbomber under den här tiden.

De västallierade hade garanterat kastat atombomber över Tyskland, och tyskarna hade nog skjutit V2 eller nattbombat London i gengäld, men förmodligen med konventionella stridsmedel. Att använda gas inbjuder bara de västallierades bombarmador att göra samma sak över tyska städer, vilket är ett betydligt värre prospekt än en eller annan atombomb, om man ska se rent krasst på det. Samtliga parter hade stora lager extremt elak gas.

Fnatte
Ny medlem

Inlägg av Fnatte » 18 maj 2009, 18:23

von Adler skrev:Det beror väl lite på när och hur i historien man är. Först och främst måste man säga att man på 40-talet såg atombomben som en stor bomb snarare än det spöke det blivit senare, när atomvapnen finns i tusental med tusentals gånger större sprängkraft än de man framställde 1945. Tyskarna använde inte giftgas i sina räder mot London våren 1944, trots att Hamburg och Berlin i allt större utsträckning ödelades med brandbomber under den här tiden.

De västallierade hade garanterat kastat atombomber över Tyskland, och tyskarna hade nog skjutit V2 eller nattbombat London i gengäld, men förmodligen med konventionella stridsmedel. Att använda gas inbjuder bara de västallierades bombarmador att göra samma sak över tyska städer, vilket är ett betydligt värre prospekt än en eller annan atombomb, om man ska se rent krasst på det. Samtliga parter hade stora lager extremt elak gas.
När jag läste ut Wilhelm Agrells "Svenska Förintelsevapen" så ger den ialla fall inte något stöd till din tes. Boken ger bilden att Tyskarna hade ett omfattande C-vapenutveckling och kapacitet. Vilket de allierade då inte hade. Tyskarna antog däremot att de allierade var lika goda kålsupare som de själva och förfogande över stora mängder C-vapen. Agrell drar en parallell till kalla krigets bomber gap och missile gap, dvs att tyskarna överskattade motståndarens kapacitet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 maj 2009, 20:20

von Adler har ju inte direkt fel, tvärtom har han förstått skillnaden i hur man ser på kärnvapen då och senare. Däremot nämnde han inte att tyskarna förfogade över bättre gaser, sarin och tabun var det väl. Hursomhelst hade de inte förmågan att levera en lite bråkdel av denna jämfört med vad det allierade hade kunnat levera nästintill varsomhelst i Tyskland från 1944 sådär.

Intressant ämne f.ö..

Jag tror inte de allierade hade tvekat att kärnvapenbomba Tyskland enligt vad von Adler sade innan. Tyskland först var den allierade strategien.

MVH

Hans

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 18 maj 2009, 20:39

En förutsättning förmodar jag då är att Tyskland håller ut till 1946-47
åtminstone, så då hade b-29or blivit förflyttade till Europeiska teatern.
Flygstriderna över Tyskland hade blivit ganska intressanta då för att
då hade inte B-29orna haft såttiga Japanska propellerplan att tampas
med utan 2generationens Tyska jetjaktplan dvs TA 183 och HO 229.

Fnatte
Ny medlem

Inlägg av Fnatte » 18 maj 2009, 21:23

Hans skrev:von Adler har ju inte direkt fel, tvärtom har han förstått skillnaden i hur man ser på kärnvapen då och senare. Däremot nämnde han inte att tyskarna förfogade över bättre gaser, sarin och tabun var det väl. Hursomhelst hade de inte förmågan att levera en lite bråkdel av denna jämfört med vad det allierade hade kunnat levera nästintill varsomhelst i Tyskland från 1944 sådär.

Intressant ämne f.ö..

Jag tror inte de allierade hade tvekat att kärnvapenbomba Tyskland enligt vad von Adler sade innan. Tyskland först var den allierade strategien.

MVH

Hans
Enligt boken så var det främst tabun, okänt ämnade för de allierade. som tillverkades, och lagrades i gigantiska lager. Någon industriell produktion av sarin, blev det aldrig av, den skulle ha börjas byggas 1945, men avbröts av Albert som avbröt alla C-vapen produktion. Så någon sarinvapen besatt aldrig Tyskland. Soman var också ett giftämne som de utvecklade. Men visst utan luftherravälde så är kemvapnen inte så mycket till nytta.

Av anektodiskt värde så är att Churchill var en förespråkare av användande av stridsgaser och 20 tyska städer skulle dränkas i gas, om Tyskland använde gas.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 maj 2009, 23:26

De västallierade hade garanterat kastat atombomber över Tyskland
Ja - garanterat! Hela det enorma 'Manhattan-projektet' - att framställa en fungerande atombomb - var enbart avsett för att besegra Tyskland.
Orsak: USA och England antog på goda grunder att tyskarna sysslade med samma sak. Det gällde att 'komma först' till skott. Att man sedan hade överskattat den tyska förmågan att bygga 'bomben' - kom lite som en överraskning efter 1945.

Man ansåg korrekt, att japanernas förmåga att bygga en atombomb var i det närmaste obefintliga. Bara Tysklands kollaps våren 1945 räddade tyskarna från det öde som drabbade Japan. B-29:an var den logiska bäraren, men vi skall inte glömma bort att USA's 'alternativplaner' om kriget i Europa gått åt fanders - var att bomba Tyskland från baser i USA och Kanada! För det jobbet utvecklade man B-36:an 8-) , Varjag

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... G%26um%3D1

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 maj 2009, 10:05

svartekaptenen skrev:...
Flygstriderna över Tyskland hade blivit ganska intressanta då för att
då hade inte B-29orna haft såttiga Japanska propellerplan att tampas
med utan 2generationens Tyska jetjaktplan dvs TA 183 och HO 229.
Det finns en intressant sida om tyska projekt;

Bild
http://www.luft46.com/

Man får inte förglömma att både britter och jänkare hade en hel del på gång som stoppades 1945.
http://www.amazon.com/British-Secret-Pr ... 1857801792
http://www.amazon.com/U-S-Experimental- ... pd_sim_b_2

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 maj 2009, 10:11

Tabun,

Enligt wiki:

Large scale manufacturing of the agent resulted in problems with tabun's degradation over time, and only around 12,500 tons of material were manufactured before the plant was seized by the Soviet Army.

Siffran 12 500 ton säger mig inte mycket - finns det siffror på tyska och allierade lager av låt säga senapsgas?

MVH

Hans

Fnatte
Ny medlem

Inlägg av Fnatte » 19 maj 2009, 15:44

Hans skrev:Tabun,

Enligt wiki:

Large scale manufacturing of the agent resulted in problems with tabun's degradation over time, and only around 12,500 tons of material were manufactured before the plant was seized by the Soviet Army.

Siffran 12 500 ton säger mig inte mycket - finns det siffror på tyska och allierade lager av låt säga senapsgas?

MVH

Hans
Agrell uppger att de brittiska föråden av gasstridsmedel uppgick 1940 till 410 ton. Vad för sorts gasstridsmedel det är går det inte närmare in på, men jag skulle tro det rör sig om senapsgas. En annan uppgift i boken är att Tyskland 1918 hade en årsproduktion av senapsgas på runt 10000 ton och senare i slutet av 30-talet en årsproduktion på 100000 ton.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 maj 2009, 16:23

Fnatte skrev:Agrell uppger att de brittiska föråden av gasstridsmedel uppgick 1940 till 410 ton. Vad för sorts gasstridsmedel det är går det inte närmare in på, men jag skulle tro det rör sig om senapsgas. En annan uppgift i boken är att Tyskland 1918 hade en årsproduktion av senapsgas på runt 10000 ton och senare i slutet av 30-talet en årsproduktion på 100000 ton.
Tack för siffrorna, då framstår inte 12 500 ton till att vara så mycket.

Välkommen förresten.

MVH

Hans

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 19 maj 2009, 16:31

Jag måste säga att jag tycker att tråden utvecklar sig intressant. Men min ursprungliga förhoppning var att någon kunde peka på något protokoll eller liknande. Jag själv är inte så säker på att bomben hade fällts. Efter att mer sporadiskt försökt hitta något mer substantiellt slutar det för det mesta med spekulationer typ "jag tror att....", "jag är övertygad om......" o.s.v.

Tack ändå för alla inlägg

LEW

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 maj 2009, 17:31

Det kan nog vara svårt men inte omöjligt att hitta något. Problemet är att när bomberna började bli klara så var kriget i Europa redan avgjort om än inte klart.
http://www.cfo.doe.gov/me70/manhattan/debate.htm
från
http://www.cfo.doe.gov/me70/manhattan/index.htm
Någonstans tidigare torde det finnas någon som i alla fall spånat om var och hur bomberna kunde ha brukats - men det kan vara svårt att hitta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 19 maj 2009, 17:43

Harry S. Trumans bibliotek har ett stort antal dokument på nätet, som belyser hur beslutet att fälla bomberna över Japan fattades. Har inte ens skummat igenom dem ännu, men jag håller med det andra sagt i tråden; kriget i Europa var avgjort, när det nya vapnet blev operativt.

http://www.trumanlibrary.org/whistlesto ... /index.php

/G:son

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 maj 2009, 18:16

Behövdes verkligen atombomben mot Tyskland när Bombercommand skötte förstörandet av tyska städer så pass bra att de höll igen mot slutet? Iofs med ett tysk luftherravälde hade väl sitsen varit annorlunda, men still, det var ju just det som de inte hade!

/Robert Sköld
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Skriv svar