Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tackar!
Det inbördes släktskapet mellan "Sd-kepsar" är någonting som mänskligheten har debatterat sedan Ottar Vendelkråka regerade, enligt mitt förmenade så har 231/232 föga mer än plattan gemensamt med 263...har dock dörren på glänt för att jag kan ha fel.
Jag levererar en bildfråga, vilken vagn?
Det inbördes släktskapet mellan "Sd-kepsar" är någonting som mänskligheten har debatterat sedan Ottar Vendelkråka regerade, enligt mitt förmenade så har 231/232 föga mer än plattan gemensamt med 263...har dock dörren på glänt för att jag kan ha fel.
Jag levererar en bildfråga, vilken vagn?
- Bilagor
-
- tankki.jpg (30.54 KiB) Visad 521 gånger
Äh, det löser sig.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Ser ut som en M3 (utan underbeteckning) i Sovjetisk tjänst.
Visst är det en leasad M3 (dock inte en BMW).von Adler skrev:Ser ut som en M3 (utan underbeteckning) i Sovjetisk tjänst.
von Adler larvar vidare.
Äh, det löser sig.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Då får ni en suddig bild, då det var den enda jag hittade av den här.
vad är det för något, och var är den?
vad är det för något, och var är den?
- Bilagor
-
- Stridsvagn i snö
- presseningpansar.jpg (46.28 KiB) Visad 495 gånger
Det är den norska "Rikstanken".
Fö föreställde den tidigare bilden inte en M3 utan en M3a2
Öken-Erik
Fö föreställde den tidigare bilden inte en M3 utan en M3a2
Öken-Erik
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det stämmer, Kongstanken eller Rikstanken, en Landsverk L-120, eller snarare ett chassi som fick stålplåt och ett hemmabyggt torn i Norge.
Men M3A2? Fanns det en sådan? Blev inte den M5? Jag trodde M3 (utan extra bokstäver) var den enda M3:an med kulsprutor på flankerna?
Men M3A2? Fanns det en sådan? Blev inte den M5? Jag trodde M3 (utan extra bokstäver) var den enda M3:an med kulsprutor på flankerna?
Stuartfamiljen är mer komplicerad än så.
Här följer en kort presentation:
M3 Stuart hade tex tre olika torn, nitat, svetsat och det sk "Horseshoe" tornet.
På fotot syns en Stuart M3a2, detta syns tydligast på dess torn som saknade kupol, denna togs bot iom M3a1, eftersom den sedan är rysk så bör det röra sej om en M3a2 eftersom dessa var dieseldrivna och huvuddelen av dom ryska Stuartvagnarna var av denna modellen.
"Sponson" Ksp togs bort efter hand i produktionen så detta är inte ett helt säkert tecken.
M3a3 hade ett nytt bätte #strömlinjeformat" chassie samt ett torn med radiobula.
M5 hade en ny Cadiallac motor (samma som sedan användes i M24 Chaffe), ett chassie som påminde om M3a3 men med helt vertikala sidor och ett högre bakpansar samt samma torn som M3a1.
M5a1 fick samma torn som M3a3.
Återkommer inom kort med en fråga.
Öken-Erik
M3 Stuart hade tex tre olika torn, nitat, svetsat och det sk "Horseshoe" tornet.
På fotot syns en Stuart M3a2, detta syns tydligast på dess torn som saknade kupol, denna togs bot iom M3a1, eftersom den sedan är rysk så bör det röra sej om en M3a2 eftersom dessa var dieseldrivna och huvuddelen av dom ryska Stuartvagnarna var av denna modellen.
"Sponson" Ksp togs bort efter hand i produktionen så detta är inte ett helt säkert tecken.
M3a3 hade ett nytt bätte #strömlinjeformat" chassie samt ett torn med radiobula.
M5 hade en ny Cadiallac motor (samma som sedan användes i M24 Chaffe), ett chassie som påminde om M3a3 men med helt vertikala sidor och ett högre bakpansar samt samma torn som M3a1.
Öken-Erik
Detaljfråga:Öken-Erik skrev:Stuartfamiljen är mer komplicerad än så.
Öken-Erik
Jag använder själv 'stuart' väldigt sparsamt när jag pratar M3, jag trodde att det var en benämning som britterna hittat på...och det borde väl inte smitta hela produktionen?
Jag skriver inte detta i messerschmitt-syfte utan i en stilla önskan att bli befriad från eventuella van-uppfattningar.
Äh, det löser sig.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
För att inte spåra ur quiz-tråden skapade jag en ny tråd för stuart-diskussionen här.
Under WW II byggde man i USA om ett par M3 H/T till hjuldrift genom att ersätta banddelen med dubbla lastbilsaxlar a la GMC lastbil. Dessa fordon användes för att patrullera i Washington DC samt som insatsstyrka.
Ett annat land har gjort en liknande ombyggnad men med bara en axel.
Vilket land är detta?
Öken-Erik
Ett annat land har gjort en liknande ombyggnad men med bara en axel.
Vilket land är detta?
Öken-Erik
Colombia?????, Varjag
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Polen med wz.28 (Citroen-Kegresse halvbandare) som blev wz.34?
Visst är det Colombia!
Polens WZ 28 hade visserlgen ett bandaggregat som härstammase från samma källa som amrisarnas M3/M2 serie, nämligen Citroen-Kegresse, men jag efterfrågade en konvertering inte ett släktskap.
Öken-Erik
Polens WZ 28 hade visserlgen ett bandaggregat som härstammase från samma källa som amrisarnas M3/M2 serie, nämligen Citroen-Kegresse, men jag efterfrågade en konvertering inte ett släktskap.
Öken-Erik
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Även om Varjag var snabbare med ett rätt svar och ska ha frågan vill jag protestera, 87st (i vissa källor 80) wz.28 byggdes om till wz.34, att man senare byggde fler wz.34 (med den sneda 'ryggen') gör inte svaret mindre rätt. 
Tack Öken-Erik.Då jag är novis på pansar - men gillar pansarvärn - igen, en Pv-kanon. För att göra det lite knepigare presenteras den som 'byggsats' som ändå borde vara ganska lätt..? Vilken kanon i vilken kaliber är det?, Varjag
- Bilagor
-
- Pv-kanon - i bitar.jpg (36.1 KiB) Visad 300 gånger