Vanhedrande avsked?

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Vanhedrande avsked?

Inlägg av lampros » 16 maj 2009, 15:09

Vad heter det när man som militär avskedas med dåliga vitsord? Om man "fuckat upp" kort sagt?

Sorry jag kan inte formulera det bättre, men på engelska heter det dishonourable discharge, på tyska unehrenhaft Erlassung, så mycket vet jag.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Vanhedrande avsked?

Inlägg av NIL » 16 maj 2009, 16:19

Begreppet existerar inte i Försvarsmakten, en värnpliktig kan bli avskiljd...en anställd kan bli uppsagd efter en process i FPAN (Försvarsmaktens Personalansvarsnämnd).

Det är mycket svårt att ge någon sparken med inkompetens som enda anförda skäl.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 maj 2009, 16:31

NIL skrev:Det är mycket svårt att ge någon sparken med inkompetens som enda anförda skäl.
Du kanske skulle kunna få jobb där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 16 maj 2009, 16:56

Men uttrycket "vanhedrande avsked" är väl inte något officiellt. Och speciellt inte inom statens sfär där anställningstryggheten av tradition var något som kompenserade för en sämre lön. En trygghet som numera tack vare LAS och dagens kollektivavtal är väl så stor inom den privata sektorn.

Samtidigt är det väl inte någon hemlighet att det normala i arbetslivet är att den som har "dummat sig ut" får ett "offer you can´t resist". Det vill säga - säg upp dig själv så får du de bästa rekommendationer och vitsord. Vilket är en ren "win-win" situation. Företaget slipper ta en lång och dyrbar arbetsrättsprocess och den som sparkas har goda referenser i bagaget vidare.

Medan begreppet "vanhedrande avsked" innebär i praktiken att någon har gjort något så dumt att man som en ren hämnd faktiskt kräver att få vederbörande sparkad officiellt. Trots att det innebär en betydligt dyrare och mer komplicerad process.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 16 maj 2009, 17:19

Den svenska arbetsrättsliga distinktionen är ju uppsägning och avsked. Men även inom uppsägningarna finns olika grader av hedrande hejdå, beroende på när och hur det sker...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 maj 2009, 20:18

Vysotskij skrev:Den svenska arbetsrättsliga distinktionen är ju uppsägning och avsked. Men även inom uppsägningarna finns olika grader av hedrande hejdå, beroende på när och hur det sker...
Det stämmer, avskedande är väl i praktiken detsamma som "dishonourable discharge" - extremt svårt att få igenom, men när någon blir avskedad sker det omedelbart och utan några fördelar för den anställde.

Uppsägningar kan som sagt också ske på olika grunder: Arbetsgivaren kan alltid hävda arbetsbrist, men riskerar ju då att behöva återanställa den uppsagde om man måste nyanställa. De andra skälen som finns för uppsägande, till exempel arbetsoförmåga, är svårare att få igenom och kräver bland annat att man försöker ge den anställde nya uppgifter.

Och för att slippa den processen händer det att arbetsgivaren "köper ut" den anställde istället, dvs man förlikar istället för att gå till rättslig lösning. Brukar ge den anställde en del ekonomisk ersättning, men ytterst sällan goda vitsord, iallafall om uppsägandet beror på att något tabbat sig rejält.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 16 maj 2009, 20:29

Det är nog inte så ovanligt att man köper ut folk genom att mörka varför vederbörande slutar. En liten överenskommelse som går ut på att: Om du säger upp dig själv utan att krångla och går på dagen så håller vi käft om varför du egentligen slutar. Samt ger dig de bästa rekommendationer om någon frågar. En liten överenskommelse som gynnar bägge parter.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 maj 2009, 21:07

Donkeyman skrev:Det är nog inte så ovanligt att man köper ut folk genom att mörka varför vederbörande slutar. En liten överenskommelse som går ut på att: Om du säger upp dig själv utan att krångla och går på dagen så håller vi käft om varför du egentligen slutar. Samt ger dig de bästa rekommendationer om någon frågar. En liten överenskommelse som gynnar bägge parter.
Mmmm, stämmer. Har sett ett par sådana exempel.

:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 maj 2009, 22:28

Donkeyman skrev:Det är nog inte så ovanligt att man köper ut folk genom att mörka varför vederbörande slutar. En liten överenskommelse som går ut på att: Om du säger upp dig själv utan att krångla och går på dagen så håller vi käft om varför du egentligen slutar. Samt ger dig de bästa rekommendationer om någon frågar. En liten överenskommelse som gynnar bägge parter.
Man får i sammanhanget komma ihåg att det finns olika skäl till varför man köper ut någon. I tråden pratar vi om "vanhedrande avsked", dvs när någon tabbat sig. Men jag har också varit med om fall där någon blivit "utköpt" (eller fått sin fallskärm) för att har funnits olika åsikter kring hur en verksamhet skall bedrivas, vilket till slut lett till bristande förtroende och endera part fått sluta. Att ha olika åsikter skall inte ligga någon i fatet och då ger man givetvis goda vitsord vid förfrågan.

Men om man köper ut någon som alternativ till att driva en uppsägning på grund av bristande arbetsförmåga eller till och med ett avskedsförfarande, för att denne tabbat sig, har jag aldrig varit med om att man som arbetsgivare lämnat goda vitsord. Möjligen intetsägande vitsord, vilket för en rutinerad personalchef är detsamma som dåliga vitsord.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 17 maj 2009, 00:38

Jag har, som fackrepresentant, tvingats vara med både vid direkt avsked, och "utköp" som alternativ till avsked.
I några fall har jag även förstått att arbetsgivaren inte gett några goda vitsord vid förfrågan.
I själva verket fick jag en begäran att vi skulle driva ett skadeståndskrav för en medlem som accepterat "utköp", och sedan fick dåliga vitsord. Medlemmen menade - a/ att det underförstått ingick goda vitsord i överenskommelsen - b/ att det inte fanns några bevis på den påstådda misskötseln. Ett sådant skadestånd drivs av folk högre upp i organisationen, och de avvisade kravet direkt, officiellt därför att jag kunde bevisa att jag avrått från utköpet. Inofficiellt fanns det också bevis i form av bevisad misskötsel.
Min avrådan berodde på en stark misstanke att det enda som höll killen från träsket, var jobbtvånget. Tyvärr hade jag rätt.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 17 maj 2009, 02:33

Tack för svar.

Jag misstänkte att det inte fanns någon motsvarande term på swensko.

Och kanske var mitt tillägg om att ha "fuckat upp" onödigt.

Men om vi tar det militära, hur pregnant är det inte i USA med sitt "dishonourable discharge" (om nu ens det finns eller fanns; det fanns i alla fall "honourable discharge"). - Så typ förr, fanns det i gårdagens svenska militära system, med sitt mustigare språk, något annat uttryck än bara (säg) "avskedad med dåliga vitsord"?

För övrigt snackar vi ju inte bara avsked, vi snackar avmönstring. Som vpl eller reservare tjänar man typ medan kriget varar, sedan förutsätts man gå tillbaka till det civila. Man måste alltid avmönstras, det vet man - men vad kan det heta då om man gjort dåligt ifrån sig? Alltså förr innan språket utarmades.

(Jag jagar "le mot propre", kanske futilt. Visst kan man säga "vanhedrande avsked". Jag läste t ex om Ernst Jünger som på hösten 1944 avslutade sin militärkarriär med "unehrenhaft Entlassung" pga misstankar om att ha varit med i 20 juli-kuppen. Han ställdes inför folkdomstol men friades, men misstankarna kvarstod; således "vanhedern".)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 17 maj 2009, 10:35

Man uttryckte sig nog inte så rakt på sak på svenska, utan den svenska termen torde vara 'avsked på grått papper'.

Enligt Susning är uttrycket känt på danska från 1801, men enligt SAOB är det känt på svenska från samma år. SAOB hänvisar till
SAOB skrev:Men den fick afsked på grått papper. CHORÆUS 209 (1801).
Topelius använder uttrycket i Fältskärns berättelser:
Zacharias Topelius, http://books.google.com/books?id=vXwAAAAAcAAJ&pg=PA464&dq=%22gr%C3%A5tt+papper%22&lr=&ei=v9UPSs3QCpLqyASAg-y9Ag&hl=sv#PPA464,M1 skrev:- Der är gamla Bjelken, - sade en annan - han som 39 fick afsked på grått papper, men lika stor på sig är han, kantänka, för det.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 17 maj 2009, 10:59

Enligt Runeberg härstammar uttrycket "på grått papper" från armén.
http://runeberg.org/svetym/0293.html (högra spalten, första stycket).

Jag har fått för mig att bruket av grått papper kommer sig av någon form av värdering av olika papperskvaliteér.
Vitt papper ansågs kanske finare inte bara på grund av själva färgen utan för att det kanske var dyrare än grått dito.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 17 maj 2009, 11:54

Ja, detta "avsked på grått papper" är väl så långt man kan komma i pregnant, svenskt uttryck för det jag söker. Many thanks.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 17 maj 2009, 15:18

Under min karriär har jag varit med om ganska många som har fått sparken beroende på att de har gjort något tillräckligt dumt. Till exempel varit på fyllan när de inte borde varit det. Det vill säga självmarkerande prylar som gör det omöjligt att vara kvar. Och de företag jag har jobbat i har löst problemet på enklaste sätt: Du säger upp dig och så ger vi dig de allra bästa rekommendationer om det behövs. Enkelt och elegant och en "win-win" situation för bägge parter.

Men så har det varit något enstaka tillfälle när vederbörande har gjort något som retar upp arbetsgivaren så in i h*****e att man hellre tar den långa och fulla processen med att ge någon sparken officiellt. Mer eller mindre som en ren hämndaktion.

Och jag undrar om det inte var här som skillnaden mellan "vanhedrande avsked" och annat avsked låg även förr i tiden. Det vill säga - den som inte fick vanhedrande avsked sade upp sig själv därför att han gjort sig omöjlig av ett eller annat skäl. Medan den som fick vanhedrande avsked faktiskt fick sparken officiellt. Eller sparken på grått papper som man sade en gång i tiden.

När det gäller just betyg och rekommendationer så vet de allra flesta personalmänniskor att här får man inte besked i klartext. Ringer du en kollega och frågar om någon som jobbar där och får beskedet: "Det är en av våra viktiga medarbetare som vi absolut inte vill bli av med". Så tolkar man det som: "Vilken flax att det är någon som vill ha den id***n. Kanske vi äntligen blir av med den." Medan: "Han är väl så där mitt på trädet. Inte särskilt initiativrik men gör det han får direktiv om". Kan betyda: "Det här är ett av våra ess som du skall hålla fingrarna långt undan från". Och det är väl därför som klassiska skrivna betyg inte har någon större betydelse längre. Annat än som ett intyg för att någon har jobbat just där.

Skriv svar