Albertus Pictor
-
frejs väpnare
- Medlem
Re: Albertus Pictor
RAA har en webb-utställning om Albertus Pictor, Mest intressant (tycker jag) är att man gör ett försök att visa de ursprungliga färgerna via datarekonstruktion.
Vitterhetsakademin har gett ut två böcker om Albertus Pictor där man analyserar och kommenterar motiv och språkband. Har inte läst dem själv, men de recenseras i det nyutkomna numret av Populär Arkeologi
Vitterhetsakademin har gett ut två böcker om Albertus Pictor där man analyserar och kommenterar motiv och språkband. Har inte läst dem själv, men de recenseras i det nyutkomna numret av Populär Arkeologi
- Anders Nyman
- Medlem
Har fått tag på ett vackert Frimärke som handlar om Målaren Albertus Pictor. Frimärket handlar om Albertus vackra Målningar. 
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har en bok om Albertus Pictor nu som kostade ungefär 110 kronor, men den är lite fånig enligt min utsago och har hittat bättre information om kalkmålningar under gotiska tiden i "Signums svenska konsthistoria"(skall ta kopior av den delen vid ett senare tillfälle).
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Var in i Uppsala Domkyrka nu i Lördags, å då var det en liten utställning om denne Albertus Målare. 
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Själv köpte jag en bok om honom och tog några kopior i kapilet om kalkmålningar i SIgnums svenska konsthistoria.
Stefan
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag kanske återupprepa det, Upplandsmuseet har en utställning om Albertus Pictor som skall vara till början av januari nästa år.....Så det finns tid att göra det.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
www.upplandsmuseet.se/ På den länken så finns det så man kommer fram till information om just denna Albertus utställning.Stefan Lundgren skrev:Jag kanske återupprepa det, Upplandsmuseet har en utställning om Albertus Pictor som skall vara till början av januari nästa år.....Så det finns tid att göra det.
Stefan
-
Camilla.dk
- Medlem
Er der nogen som kommer forbi og tager billeder, er jeg meget interesseret. Odensala er lidt langt væk fra
København
Camilla
København
Camilla
- Anders Nyman
- Medlem
Via den här länken så kommer man till en liten film som handlar om målaren Albertus. www.albertuspictor.com/jubileum.htm 
-
Camilla.dk
- Medlem
Oh cool. Tak. Jeg har været i en del af de upplandske kirker og fotograferet, og i Uppsala, men der er jo utallige kirker med Albertus Pictor billeder i følge den side. I Danmark findes Sæby-mesteren omtrent samtidigt, men absolut ikke samme kvalitet som Albertus og ej heller så produktiv desværre.
Camilla
Camilla
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu är det sista chansen att eventuellt besöka en Pictor-utställning så det där inlägget är bara informativt, eller har ni besökt Pictorutställningar?
Jag har inte ännu gjort det måste jag bekänna.
Stefan
Jag har inte ännu gjort det måste jag bekänna.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Har jag hunnit så har jag gärna gjort ett besök,, men man kan ju tyvärr inte hinna med allt här i livet.Stefan Lundgren skrev:Nu är det sista chansen att eventuellt besöka en Pictor-utställning så det där inlägget är bara informativt, eller har ni besökt Pictorutställningar?
Jag har inte ännu gjort det måste jag bekänna.![]()
Stefan