Stridsuppgifter för pansarbrigaderna
Stridsuppgifter för pansarbrigaderna
Har nån koll på vad pbrig hade för uppgifter under senare delen av 80 till början av 90-talet?

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna
Kan tänka mig att MekB 10 hade en av uppgifterna mot Arlanda.

- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Jag vill minnas att vår krigsuppgift (1 mekbat, Södermanlands brigad) låg i trakterna av Uppsala.
Danmarksfältet är ett namn som poppar upp i huvudet, det ligger väl sydost om Uppsala?
/Thord
Danmarksfältet är ett namn som poppar upp i huvudet, det ligger väl sydost om Uppsala?
/Thord
Yepp, stämmer!Thord Wedman skrev:Jag vill minnas att vår krigsuppgift (1 mekbat, Södermanlands brigad) låg i trakterna av Uppsala.
/Thord
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Krigsplanläggningen ändrades hela tiden vartefter förband lades ner. Min minnesbild från mitten av 1980-talet:
PB 6 (P 1) Nedlagd. Fanns kvar en tid som 6.pansargruppen, vilken återuppstod som MekB 10.
PB 7 (P 7) 13.förd
PB 8 (P 2) 13.förd
PB 9 (P 4) Stratres Milo Ö alt Milo S
MekB 10 (P 10) Norr ARLANDA alt OXELÖSUND-BRÅVIKEN alt SÖDERTÖRN.
PB 26 (P 6) 13.förd
Vid P 4 SKÖVDE fanns rikets stridsvagnstransportkapacitet i form av dragbilar och stridsvagnstransportsläp. Kapaciteten var samtidig förflyttning av strv för två pbat, vilken under 1990-talet nedgick till en pbat, så utmönstrade dragbilar inte ersattes fullt ut.
13.förd huvuduppgift var att slå landstigen fiende Milo S alternativt Milo Ö. Pbrig anföll dagtid och återhämtade nattetid. Infbrig höll nattetid tagen terräng och återhämtade dagtid.
Jag vill minnas att 1983 övade vi 13.förd i området NORRKÖPING-SÖDERKÖPING. Övning "Ostkust" i folkmun kallad "Ostkant" avseende vid BRÅVIKEN och på VIKBOLANDET landstigen fiende samt luftlandsättning NORRKÖPINGS flygplatser m m.
PB 6 (P 1) Nedlagd. Fanns kvar en tid som 6.pansargruppen, vilken återuppstod som MekB 10.
PB 7 (P 7) 13.förd
PB 8 (P 2) 13.förd
PB 9 (P 4) Stratres Milo Ö alt Milo S
MekB 10 (P 10) Norr ARLANDA alt OXELÖSUND-BRÅVIKEN alt SÖDERTÖRN.
PB 26 (P 6) 13.förd
Vid P 4 SKÖVDE fanns rikets stridsvagnstransportkapacitet i form av dragbilar och stridsvagnstransportsläp. Kapaciteten var samtidig förflyttning av strv för två pbat, vilken under 1990-talet nedgick till en pbat, så utmönstrade dragbilar inte ersattes fullt ut.
13.förd huvuduppgift var att slå landstigen fiende Milo S alternativt Milo Ö. Pbrig anföll dagtid och återhämtade nattetid. Infbrig höll nattetid tagen terräng och återhämtade dagtid.
Jag vill minnas att 1983 övade vi 13.förd i området NORRKÖPING-SÖDERKÖPING. Övning "Ostkust" i folkmun kallad "Ostkant" avseende vid BRÅVIKEN och på VIKBOLANDET landstigen fiende samt luftlandsättning NORRKÖPINGS flygplatser m m.
-
mattias101
- Medlem
Någon som känner till PB7?
När jag väl tittade igenom Armehandbok med mobställen, slog det mig att den var mobbad så pass långt söderut (splittad ifrån PB26 och PB8).
När jag väl tittade igenom Armehandbok med mobställen, slog det mig att den var mobbad så pass långt söderut (splittad ifrån PB26 och PB8).
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Sturup samt Trelleborgs och Malmö hamnar ligger ju i närheten...
-
mattias101
- Medlem
Sturup kände jag till och Malmö. Det var bl.a Sturup, Arlanda, Landvetter, och Borlänge (?) som dom stora Antonov kunde landa på.Vysotskij skrev:Sturup samt Trelleborgs och Malmö hamnar ligger ju i närheten...
Århus hamn och Karlshamn (hade två hamnar) mera troligt vid invasion. Primært IB11 och (beredd) PB26 skulle hantera dessa hamnar. Kan förklara varför en pbat i PB26 låg mobbad tät österut (beredduppgift kanske mot Karlshamn - "stoppa kranen").
11.MekBat F låg NÖ om PB7 och hade avvärja ll som uppgifter. Inga beredduppgifter mot kusten vad jag känner till (dom gamla 102R kunde nog inte köra så långt
PB8 måste ha haft beredduppgifter beroende på PB7 och PB26.
PB7 strv.besättningar repövades i march direkt från mob/utgångsgruppering i omfanget minst 50 km (och under nattid).
I alla fall, UH måste ha begränsat det strategiska valet för en FördC. 3 pbrig+lösa MekBat måste ha slukat enorma mängder soppa i kombination med skralt beskyddade UH vägar. Lokalt LV måste ha beskyddat dessa UH ställen - kanske kolla Armehandboken igen
Hade jag varit Ivan, hade jag valt lst Norr Simrishamn med Marin.inf.brig och gått upp mot Århus (ta hamnen) evt i kombination med 2-3 llbat för att störa/hindra evt motangrepp. Detta scenarie kan förklara varför repövade strv.bestättningar mer eller mindre bara stoppades ner i Stv med jeans på med ordern "kör snabbt som fan".
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Finns lite intressant om 13. fördelningen och Skånes försvar i FOKK-skrifterna. Det som överraskade mig var hur inställd man var på invasion via Danmark. Jag uppfattade invasion från Själland som huvudalternativet (kanske för att det är/var farligast).
-
apersson850
- Medlem
Jag ingick själv i 26. pansarbrigaden 1980/81. Vi övade insatser mot Skånes alla kuster, fast främst mot öst och väst. Hanöbuktens stränder betraktades som idealiska för sovjetiska landstigningsfarkoster att köra upp på. Tanken var förstås att försöka ge dem på tafsen innan de hann bygga upp ett brohuvud som tillät dem att utnyttja exempelvis hamnen i Åhus (som det heter i Sverige, inte Århus).
Sydkusten fick antagligen större uppmärksamhet från PB7 i Ystad/Revinge.
Det fanns för övrigt ett antal stridsvagnstransporttrailers i Kristianstad också, med Scania LT 111 S och Volvo N1233 som dragbilar (civila beteckningar; vet inte vad de hette som militärfordon, men jag är uppvuxen i ett åkeri, så lastbilar kände jag igen!).
Sydkusten fick antagligen större uppmärksamhet från PB7 i Ystad/Revinge.
Det fanns för övrigt ett antal stridsvagnstransporttrailers i Kristianstad också, med Scania LT 111 S och Volvo N1233 som dragbilar (civila beteckningar; vet inte vad de hette som militärfordon, men jag är uppvuxen i ett åkeri, så lastbilar kände jag igen!).
Lite OT, men det fanns även en del rörliga KA förband som var utgångsgrupperade mellan Karlshamn och Åhus/simrishamn.
Just för att möte hotet om lst.
Just för att möte hotet om lst.
-
Tank_Major
- Provmedlem
Tjänstgjorde själv vid II/PB 9. Min minnesbild är denna:
Krigsplanen grundades på tre s k krigsfall, S, N och Ö (ev S+N).
60-70-tal: Krigsfall S: PB 7, PB 8 och PB 26 var utgångsgrupperade inom var sin kustnära fördelning i Skåne. PB som hamnade i invasionsriktningen svarade för att slå luftlandsättningar i invasionsområdet och öppna väg ner till kusten. Övriga två PB och en IB underställdes 13. förd vars uppgift var att slå landstigen fi. PB 9 samt (ev.) PB 6 och PB 10 underställdes efterhand 13. förd. Längs hela Skånska kusten fanns ett antal rekade och fältövade "anfallsrännor" förberedda.
80-90-tal: Krigsfallen "försvann", men 1947 års strategiska analys fanns fortfarande kvar vad avser ryssens invasionskapacitet (ingen strategisk analys värd namnet har gjorts sedan 1947...). Kustinvasionshotet tonades ner efterhand, krigs- och mobplanverken ställdes för fäfot och fick förfalla (utom i Milo N, där all krigsplanläggning visade sig baserad på felaktiga premisser efter stridsfordonsförsöken...) Att detta skedde utan debatt och protest är en av våra stora försvarsskandaler.
Ny mtrl och nya ledningsmetoder infördes och prövades inom ramen för RMA och nätverksbaserat försvar. Efterhand nedgick antalet förband och krigsplanläggningen som sådan kollapsade i ett antal metodförsök. Jag minns att PB 9 övade strid mot luftlandsatt fi på nästan 20 mils bredd, och därefter insats mot Göteborg 1998.
Idag finns bara två stridsgruppstaber (motsv brigadstaber) varav gamla PB 9 är en. Med åtta bataljoner av varierande mekaniseringsgrad och stridsvagnsinnehåll kan dessa knappt kallas brigader längre. I alla fall inte PB.
Krigsplanen grundades på tre s k krigsfall, S, N och Ö (ev S+N).
60-70-tal: Krigsfall S: PB 7, PB 8 och PB 26 var utgångsgrupperade inom var sin kustnära fördelning i Skåne. PB som hamnade i invasionsriktningen svarade för att slå luftlandsättningar i invasionsområdet och öppna väg ner till kusten. Övriga två PB och en IB underställdes 13. förd vars uppgift var att slå landstigen fi. PB 9 samt (ev.) PB 6 och PB 10 underställdes efterhand 13. förd. Längs hela Skånska kusten fanns ett antal rekade och fältövade "anfallsrännor" förberedda.
80-90-tal: Krigsfallen "försvann", men 1947 års strategiska analys fanns fortfarande kvar vad avser ryssens invasionskapacitet (ingen strategisk analys värd namnet har gjorts sedan 1947...). Kustinvasionshotet tonades ner efterhand, krigs- och mobplanverken ställdes för fäfot och fick förfalla (utom i Milo N, där all krigsplanläggning visade sig baserad på felaktiga premisser efter stridsfordonsförsöken...) Att detta skedde utan debatt och protest är en av våra stora försvarsskandaler.
Ny mtrl och nya ledningsmetoder infördes och prövades inom ramen för RMA och nätverksbaserat försvar. Efterhand nedgick antalet förband och krigsplanläggningen som sådan kollapsade i ett antal metodförsök. Jag minns att PB 9 övade strid mot luftlandsatt fi på nästan 20 mils bredd, och därefter insats mot Göteborg 1998.
Idag finns bara två stridsgruppstaber (motsv brigadstaber) varav gamla PB 9 är en. Med åtta bataljoner av varierande mekaniseringsgrad och stridsvagnsinnehåll kan dessa knappt kallas brigader längre. I alla fall inte PB.
Tank_Major, tell us more..., vilka premisser handlade det om?Tank_Major skrev:....(utom i Milo N, där all krigsplanläggning visade sig baserad på felaktiga premisser efter stridsfordonsförsöken...)
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Övergripande handlade omvärderingen efter försöken om att sovjetiska stridsfordon hade en helt annan framkomlighet vid sidan av väg än vad man tidigare trott.
Men jag vill också veta mycket mer.
Men jag vill också veta mycket mer.
Instämmer.Vysotskij skrev:Men jag vill också veta mycket mer.
...och även om stridsfordon hade en större framkomlighet i terrängen än vad man kanske insett så vore det intressant att veta hur radikalt detta hade påverkat ett skarpt läge? Dessutom, hur vägbundet hade t.ex. det Sovjetiska underhållet varit?