Quiz: Medeltid
Re: Quiz-medeltid
Spelet kallades bräde och det var prästerna som spelade det mest (Det enda tärningsspel de fick ägna sig åt)
jag ger dig rätt för det här även om du inte nämnde borgarna som också spelade detta väldigt mycket.Katrine skrev:Spelet kallades bräde och det var prästerna som spelade det mest (Det enda tärningsspel de fick ägna sig åt)
Frågan går till Katrine
/Challen
Eftersom Katrine inte lagt in en fråga sedan i maj är frågan fri.
/Marcus
/Marcus
- Ralf Palmgren
- Medlem
Vilket år avskaffades träldomen i Sverige?
kul att någon tog tag i det hela och satte igång det igen!
om frågan så har jag för mig att jag lästa att kung Magnus avskaffade träldomen i Sverige 1332 då han förklaras myndig och tar över styret.
// Challen
om frågan så har jag för mig att jag lästa att kung Magnus avskaffade träldomen i Sverige 1332 då han förklaras myndig och tar över styret.
// Challen
- Ralf Palmgren
- Medlem
År 1332 är tyvärr fel svar. Träldomen avskaffades i Sverige genom en kunglig stadga utfärdad av den svenske kungen Magnus Eriksson. Vilket år hände detta?challen skrev:om frågan så har jag för mig att jag lästa att kung Magnus avskaffade träldomen i Sverige 1332 då han förklaras myndig och tar över styret.
- Copernicus Polonus
- Medlem
Menar du Skarastadgan från år 1335?
/ Copernicus
/ Copernicus
- Ralf Palmgren
- Medlem
Träldomen avskaffades i lag i Sverige genom den kungliga Skarastadgan som utfärdades av den medeltide svenske kungen Magnus Eriksson redan år 1335. För ytterligare information kan jag rekommendera Gösta Hasselbergs artikel "Den s.k. Skarastadgan och träldomens upphörande i Sverige" som har publicerats i "Västergötlands fornminnesförening tidskrift" V:3 år 1944.Copernicus Polonus skrev:Menar du Skarastadgan från år 1335?
/ Copernicus
Copernicus svarade rätt och får således ställa nästa fråga.
- Copernicus Polonus
- Medlem
Tack Ralf.
Vilka/vem är på bilden nedan?
Vilka/vem är på bilden nedan?
- Bilagor
-
- krigare.jpg (53.85 KiB) Visad 611 gånger
Den gyllene horden?
- Copernicus Polonus
- Medlem
Ett ryttarfolk från öst men inte Gyllene Horden.
Här tar de ett område (i Europa) i besittning och bildar ett rike som existerar än idag.
/ Copernicus
Här tar de ett område (i Europa) i besittning och bildar ett rike som existerar än idag.
/ Copernicus
Det är magyarerna under Prince Arpad, p.v.t. sitt nuvarande hemland - Ungern, Varjag
- Copernicus Polonus
- Medlem
Helt rätt!
Varjags fråga.
/ Copernicus
Varjags fråga.
/ Copernicus
Tack Copernicus. En ''epidemisk'' man - som, i motsats till många av sina landsmän - överlevde epidemin
Vem var han?, Varjag
Vem var han?, Varjag
- Bilagor
-
- intensivvårdad man.jpg (43.63 KiB) Visad 542 gånger
.....hans namn har (lite orättvist) förknippats med den första pestepidemi vi känner.....han - överlevde sjukdomen...