Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Numismatik

Inlägg av Anders Nyman » 25 april 2009, 11:49

På tal om Guldmynt som vi har varit inne på i denna tråd, jag har ju ett till guldmynt kom jag nyss på, ett av världens minsta guldmynt som har gjorts, ett litet,jätte litet guldmynt från Mexico. Men är det någon som har någon kläm på hur tungt det största guldmyntet väger å hur stor Diameter det är på. För jag har för mej att det ska vara ett från USA, som räknas som världens största Guldmynt. :wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 april 2009, 12:21

Kanada:
Bild
http://www.gold.org/news/2007/05/08/sto ... _to_canada

Fast sådant "spex" är ju en helt annan sak än cirkulerande mynt. Även om skillnaden blir suddig när man kommer uppåt. Sydafrikanska Kruger-rand väger (standardvikt) 1 uns = 31 gram, och skall enl. uppgift kunna användas som vilket betalningsmedel som helst.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 25 april 2009, 20:25

Hexmaster skrev:Kanada:
Bild
http://www.gold.org/news/2007/05/08/sto ... _to_canada

Fast sådant "spex" är ju en helt annan sak än cirkulerande mynt. Även om skillnaden blir suddig när man kommer uppåt. Sydafrikanska Kruger-rand väger (standardvikt) 1 uns = 31 gram, och skall enl. uppgift kunna användas som vilket betalningsmedel som helst.
Ett mynt i denna skala är ju inte annat än Spex eller stolleri. Eller som jag brukar säga, "Ju större guldmynt som görs, visar ju på en sorts maktkamp". :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 1 maj 2009, 18:29

Detta gillade jag när jag såg det, myntkabinettet i Stockholm har skaffat sej Punktskrift.
www.myntkabinettet.se/notiser/punktskrift.htm 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 3 maj 2009, 19:14

Var in på Myntkabinettet i Stockholm igår, blev lite besviken på tjejen i Receptionen, var nog en sommarvikarie. Så man kan väl inte skylla på henne, det är nog mer läromästaren till henne som man får klaga på. För jag ställde henne lite frågor, men hon visste ju knappt något. Tänkte köpa en myntbok, å jag vet att den ska finnas där på kabinettet, men tjejen hadde inte den blekaste aning om vad jag menade för bok, å sedan när jag skulle köpa ett stort sedelpaket av dem, så visste hon inte ens att de sålde sådannt, så jag var tvungen att upplysa henne att om hon tittar på hyllan där de har sina sedlar, så står det ju till SALU. Hon blev lite förnärmad av att jag visste mer än henne. Så hon fick ringa till någon kollega som var ledig för att få uppgifter som jag redan givit henne. Å, sedan så frågade jag henne om vägen till Stortorget,, å det var pricken över i:et för henne, GE MEJ EN LEDTRÅD VAD SOM FINNS DÄR, fick jag till svar. För jag har så lätt att blanda ihopp saker och ställen menade hon på. Så när jag gick ut där ifrån, så var jag rätt yr i mössan av att ha konverserat med henne. :oops: :oops:

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 5 maj 2009, 12:39

Anders Nyman skrev:På tal om Guldmynt som vi har varit inne på i denna tråd, jag har ju ett till guldmynt kom jag nyss på, ett av världens minsta guldmynt som har gjorts, ett litet,jätte litet guldmynt från Mexico. Men är det någon som har någon kläm på hur tungt det största guldmyntet väger å hur stor Diameter det är på. För jag har för mej att det ska vara ett från USA, som räknas som världens största Guldmynt. :wink:

Innan de nymodiga fjantigheterna från Österrike och Wien så var Jahangirs 1000 Mohur världens största guldmynt.
12 kilo tror jag det blir.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 9 maj 2009, 10:28

Vilken stor skillnad på pris, en bekant till mej har berättat att hon prenumererar på Svenska Sedlar från Mynthuset i Malmö, å jag har frågat vad hon betalar för varje sedel, å jag höll på och få dånpimpen när hon berättade priset. Tillexempell den sista sedeln hon fick nu i veckan var en pappers femma från 1961. Å mynthuset ville för denna femma ha över 300 kronor, å i värderingskatalogerna så är samma femma värderad till 35 kronor för ett vackert exemplar. Så jag ska nog ringa dit nu till veckan och fråga vad de har för grund och sätta detta skyhöga pris för tillexempell denna femma, det är ju en skillnad på nästa 300 kronor från de stora värderingskatalogerna och till den summa som de vill ha.. Det är ju skandal. :x

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 11 maj 2009, 19:01

Äntligen har jag fått tag på ett osprättat Bankrör med de nya en kronorna. Laggd till min myntsamling, för dessa kommer väl inte att betinga något högre samlarvärde inom några år, men de är "Kuriosa" som en kompis till mej på Myntklubben sa. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 maj 2009, 18:57

Vet inte riktigt i vilken tråd jag ska lägga detta om frimärken,, så jag lägger det i min egen tråd om Mynt. Nu tar posten och frimärkena steget in i de synskadades värld, för nu i veckan så ger posten ut ett Frimärke med Blindskrift, ett stort steg framåt för Frimärkena. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 16 maj 2009, 11:05

Beställde 2 första dags brev av utgivningen av frimärket med Blindskrift, ett trevligt frimärke, med en Röd-rosa bakgrund, med denna skrift. Jag tror detta frimärke kommer nog att bli lite värde på framöver i och med att det är ju ett steg in i de synskadades värld.. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 maj 2009, 19:20

Har funnit ett ställe på Nätet från Norge som heter QXL, det är en Auktion. Å, det finnes mycket intressant där, å många mynt å sedlar att lägga bud på, så har ni inte gjort något besök där, så rekommenderar jag ett besök där på QXL. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 30 maj 2009, 14:35

www.strandbergs-mynt.se/ En mycket trevlig hemsida med mycket intressanta objekt att köpa, allt från Kungabrev till Antika romerska mynt. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 juni 2009, 11:54

Ibland så har man då något att glädjas åt. Igår fick jag tag på en 1/2 skilling från 1832 i en kvalitet som ligger mellan 1+ och 01.. Det finns en Antikvitets affär i Hedemora som ibland brukar få in äldre mynt, å nu när jag var dit igår, såfanns det några väldigt vackra mynt där. Men jag fick nöja mej med att få ett mynt med mej hem, för min plånbock var inte så välfylld igår "tyvärr". Men änndock så är jag nöjd med det mynt som jag fick med mej hem.. :D :D

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 5 juni 2009, 13:47

En Novodel dvs. replika av den underbara Systerbäcks-rubeln har sålts för $54000 !

De är ju inte kloka de där numismatikerna !
Bilagor
sammlung_rubel - Kopia.jpg
sammlung_rubel - Kopia.jpg (78.07 KiB) Visad 2641 gånger

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 juni 2009, 17:51

spett skrev:En Novodel dvs. replika av den underbara Systerbäcks-rubeln har sålts för $54000 !

De är ju inte kloka de där numismatikerna !
:lol: Ja, är man en tokig samlare av äldre mynt så är man nog lite knäpp. Det är ju samma sak som det galna gäng som samlar på spypåsar från olika flygplan. :lol:

Skriv svar