Oden, funnits eller varit en asagud?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Oden, funnits eller varit en asagud?
Vi har diskuterat lite grann om Oden i tråden om Sveriges 100 viktigaste svenskar.
viewtopic.php?f=9&t=35035
Jag kan avslöja lite grann att jag skrev om Oden lite grann i morse i mapp över eventuellt framtida texter.......Någonting som slog mig var när Ekdal & Nilsson skrev att kristendomen hade gjort om honom till en gud istället för stor hövding. Nu skriver jag inte det ordagrann.......Men en detalj som slog mig var att det är känt mellan vilka år som han levde när det är svårt att få fram uppgifter även de samtida nordiska personer som på något sätt har gjort sig kända fram till 1600. För en liten utvikning på det, i släktboken över bl a Ekaätten, Finstaätten och andra samtida släkter så står det "död senast" eller "född tidigast". Jag tycker att det är en liten kontrast att man känner till Odens levnadsdata.
En fråga som kanske några har väckt, har han funnits eller inte.
Stefan
viewtopic.php?f=9&t=35035
Jag kan avslöja lite grann att jag skrev om Oden lite grann i morse i mapp över eventuellt framtida texter.......Någonting som slog mig var när Ekdal & Nilsson skrev att kristendomen hade gjort om honom till en gud istället för stor hövding. Nu skriver jag inte det ordagrann.......Men en detalj som slog mig var att det är känt mellan vilka år som han levde när det är svårt att få fram uppgifter även de samtida nordiska personer som på något sätt har gjort sig kända fram till 1600. För en liten utvikning på det, i släktboken över bl a Ekaätten, Finstaätten och andra samtida släkter så står det "död senast" eller "född tidigast". Jag tycker att det är en liten kontrast att man känner till Odens levnadsdata.
En fråga som kanske några har väckt, har han funnits eller inte.
Stefan
- Sergeant Harrison
- Medlem
Re: Oden, funnits eller varit en asagud?
Det har ju funnits andra germanska motsvarigheter som Wodan eller Woden men jag vet inte ifall de omnämns i någon källa innan 170-240 AD. Gör de det är teorin lättare att falsifiera.
Thor Heyerdahl har givit ut en bok http://en.wikipedia.org/wiki/Jakten_p%C3%A5_Odin
Thor Heyerdahl har givit ut en bok http://en.wikipedia.org/wiki/Jakten_p%C3%A5_Odin
Ty. Wotan av skt. Vâta, vindgud, roten vâ, blåsa etc.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
De här levnadsåren, hur är de kända?
Jag har fått uppfattningen, att det rör sig om en ren gissning. Eller ett påhitt, det kanske beskriver saken bättre.Jurgen Wullenwever skrev:De här levnadsåren, hur är de kända?
/G:son
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
VId Odens fall i Ekdahl & Nilssons bok så undrar jag var källan kom ifrån när det gäller Oden. När man knappast inte känner till nordbor vid den tidpunkten.
Stefan
Stefan
Läste i någon bok om att romarna nämner Wotan/Oden så tidigt som på 100-talet i någon germanienskildring, men kommer inte ihåg närmare information.Sergeant Harrison skrev:Det har ju funnits andra germanska motsvarigheter som Wodan eller Woden men jag vet inte ifall de omnämns i någon källa innan 170-240 AD. Gör de det är teorin lättare att falsifiera.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Det är inte det här du menar?Giancarlo skrev: Läste i någon bok om att romarna nämner Wotan/Oden så tidigt som på 100-talet i någon germanienskildring, men kommer inte ihåg närmare information.
Den främsta källan, som teorin om Oden som en verklig kung bygger på, borde vara Ynglingatal.Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Odin skrev:The Roman historian Tacitus may refer to Odin when he talks of Mercury. The reason is that, like Mercury, Odin was regarded as Psychopompos,"the leader of souls."
Den euhemeristiska tolkningen levde kvar länge.
Enligt en artikel från 2004 i Svenska dagbladet, påstås det att de gamla källorna håller på att omvärderas och att Snorre kanske åter kan komma till heders.Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Euhemerus skrev:Euhemerism and the early Christians
The early Christian apologists deployed the euhemerist argument to support their position that pagan mythology was merely an aggregate of fables of human invention.[...]
"That those are no gods whom the common people worship, is known from this: they were formerly kings, who on account of their royal memory subsequently began to be adored by their people even in death. Thence temples were founded to them; thence images were sculptured to retain the countenances of the deceased by the likeness; and men sacrificed victims, and celebrated festal days, by way of giving them honour. Thence to posterity those rites became sacred, which at first had been adopted as a consolation."
[...]
Snorri Sturluson's "euhemerism"
In the Prose Edda, composed around 1220, the Christian Icelandic bard and historian Snorri Sturluson proposes that the Norse gods were originally historical war leaders and kings whose funereal sites have developed cults. Odin, the father of the gods, is introduced as a historical character living in present-day Turkey, tracing his ancestry back to Priam, the king of Troy during the Trojan War. As Odin travels north to settle in the Nordic countries, he establishes the royal families ruling in Denmark, Sweden, and Norway at the time. Thus, while Snorri's euhemerism follows the early Christian tradition, the effect is not simply to discredit the divinity of the gods of a religion on the wane, but (on the model of Virgil's Aeneid), to legitimize the current rulers.
Det kanske är denna artikel DN-skribenterna påverkats av? http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_137033.svd
Är skt. sanskrit?lampros skrev:Ty. Wotan av skt. Vâta, vindgud, roten vâ, blåsa etc.
Adam av Bremens uppfattning var att ordet hade att göra med tyskans Wut, raseri, ursinne. Adam tyckte om sådana förklaringar och vi kan också läsa om att Skåne har med schön, skön att göra.
Var kan man läsa om detta med vindgud?