Vikingaskepp (kanske) funnet i Vänern

Skriv svar
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Vikingaskepp (kanske) funnet i Vänern

Inlägg av Den stegrande kamelen » 8 maj 2009, 15:02

Det 20 meter långa vraket ligger i Lurö skärgård, uppger lokala medier.
- Vi ska inte dra för stora växlar på det här, men alla mått är ganska typiska för vikingatiden. Vi har också bärgat ett svärdsliknande föremål och en spjutspets och det är väldigt ovanligt att man hittar sådana fynd i skeppsvrak, säger Roland Peterson, som arbetar vid Vänermuseet, till TT.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=493884

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vikingaskepp (kanske) funnet i Vänern

Inlägg av Hexmaster » 8 maj 2009, 17:17

KBV navigerade fel, det var ett misstag som heter duga:
- Inom hundra meter från skeppet ligger ytterligare sex vrak, och vi ska utreda om de är av samma typ.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 8 maj 2009, 23:47

Otroligt spännande nyhet! Det här får man hoppas att det undervattenarkeologas på i sommar redan... Sen förundras jag som landkrabba från Västerbotten över att skepp uppenbarligen förliser i en sjö. Och vid upp till sju tillfällen dessutom! Eniros sjökort visar dock en massa öar och grund. Vad säger forumets sjöbusar, är det farliga vatten? :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 maj 2009, 00:50

Att skepp kan förlisa i såväl sött som salt vatten är väl inget märkligt..?

Men när jag såg uppgiften om de många vraken på samma plats tänkte jag direkt på hur man ibland sänkte fartyg med flit för att spärra farleder. Det var ju genom en sådan manöver som vikingaskeppen vid Roskilde kom att bevaras. Helt utan kunskap om förhållandena på platsen så håller jag den teorin för något troligare än att det rör sig om ett Vänerns Kap Horn.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 9 maj 2009, 00:58

Enligt den här sidan http://www.abc.se/~pa/mark/vrak-van.htm så är botten i Lurö skärgård mycket kuperade vilket måste ha gjordt den farofylld innan sjökortens tid. (Och även då gick fartyg till botten där) Samtidigt så gav skärgården intrycket av skydd när Vänern drabbades av dåligt väder. Inte en bra kombination.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 9 maj 2009, 01:21

Hexmaster skrev:Men när jag såg uppgiften om de många vraken på samma plats tänkte jag direkt på hur man ibland sänkte fartyg med flit för att spärra farleder.
En intressant tanke, även om sjökortet inte visade något bra ställe att försvara. Men efter att vidgat synfältet inser jag att vraken kanske inte finns mitt i skärgården utan närmare land? Jag antar att man försöker hemlighålla platsen så länge som möjligt... Intressant länk från Kapten_Gars - kanske tusentals vrak i Vänern! Då är sju stycken på samma, lömska, ställe inte mycket.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 9 maj 2009, 02:59

hur man ibland sänkte fartyg med flit för att spärra farleder.
Denne teknik er ikke blot gammel og brugbar, men har holdt sig helt op til nutiden.

Lige syd for Væggerløse (oprindeligt "Vigerslev") på Sydfalster byggedes i 400 tallet e.Kr. et Danevirke bestående af en vold og en kanal tværs over øen (sydvirket). Voldgraven er er bevaret i en bredde af 4,70 m og en dybde af 1,05 m.

Saxo (bog 10:115) forklarer os at ”Falster’s Virke”, der er Nord-virket på Midt-Falster, stadig blev benyttet før år 1157 e.Kr.:

”Kun Falster og Laaland undgik saa temmelig Ødelæggelsen [af Venderne], skjøndt paa forskjellig Maade; thi Lollikerne kjøbte Sørøverne [Venderne] fra sig med en aarlig Afgift; Falstringerne derimod, hvis Antal dog var mindre, lod haant om at skatte til Vikingerne [Venderne], og vilde de ikke holde Styr med det gode, da maatte de med det onde. Det sædvanlige Middel, man ellers greb til imod Sørøverne, var: ikke at forsvare sig med Vaaben og Volde, men at spærre Indløbene med Bolværk og Bomme”.

Trekroner-fortet ved indsejlingen til Københavns Havn (http://www.trekronerfortet.dk/) blev anlagt i 1713 ved at sænke et antal skibe ved indsejlingen.

Jeg håber sandelig at i får bid deroppe. Lykke til.

mvh

Flemming

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 9 maj 2009, 18:15

Kapten_Gars skrev:Enligt den här sidan http://www.abc.se/~pa/mark/vrak-van.htm så är botten i Lurö skärgård mycket kuperade vilket måste ha gjordt den farofylld innan sjökortens tid. (Och även då gick fartyg till botten där) Samtidigt så gav skärgården intrycket av skydd när Vänern drabbades av dåligt väder. Inte en bra kombination.
Min familj seglade under min barndom (80-talet) en hel del i vänern och Lurö skärgård var en av de vanligare destinationerna.

Många av naturhamnarna har grund och stenar och det hände rätt ofta (någon gång per säsong) att vi gick på vid tillläggning. Inget stort problem att skrapa järnkölen mot en sten i 2-3 knops fart men det är helt annat att köra på ett träskepp när man söker skydd för en storm.

1772
Medlem

Inlägg av 1772 » 11 juni 2009, 11:09

Häftigt! Ser fram emot resultatet.

På tal om vrak, hittade man inte en medeltidsslup vid Slussen i Stockholm, alldeles till vänster om Centralbron i Mälaren för något år sedan? Hur gick det med den?

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 9 mars 2010, 09:29

Något nytt kring dateringen av vraket?

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 9 mars 2010, 12:39

kolla med Roland Peterson på vänermuseet http://www.vanermuseet.se/main.html glöm inte att meddela oss vad han säger.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 22 mars 2010, 09:45

Har mejlat Roland men inte fått svar än, återkommer när jag vet mer.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 17 december 2010, 15:40

Har tyvärr inte hört ett knyst om resultatet av inventering och åldersbestämning. Någon som har nyare kunskap om detta?

Bandito
Provmedlem

Inlägg av Bandito » 8 oktober 2012, 12:04

Jag fick just svar från Roland ang. detta. Har aldrig postat på Skalman förut men tänkte dela med mig av informationen.
Som svar på min fråga om det var någon vidare undersökning av vraken vid Lurö planerad så fick jag detta:

"Den marinarkeologiska verksamheten vid Vänermuseet har kunskapsuppbyggnad som dess viktigaste uppgift, dvs avsöka Vänerns botten efter spår av mänsklig aktivitet, några fördjupningar har vi dock genomfört, bla i ån Lidan som rinner igenom centrala Lidköping, där har vi lokaliserat och dokumenterat broar och hamnkonstruktioner från 1000-talet och framåt, 78 båtvrak återstår att dokumentera närmare då vi hoppas på äldre lämningar, kanske samtida med de äldsta broarna, undersökningarna i Lurö skärgård fortlöper med inventeringar, men ett vrak kommer vi att titta närmare på, intill lilla Bratten ligger vraket efter lagman Antonssons 34m långa blockskuta, den förliste i en storm, andra halvan av 1700-talet, dess historia kommer vi att förmedla under nästa års sommarutställning här på Vänermuseet."

Ganska allmän information så det känns ok att dela med sig av den på ett öppet forum.

Skriv svar