När blev Sverige alkoholkontinentalt?

Airacobra
Medlem

När blev Sverige alkoholkontinentalt?

Inlägg av Airacobra » 3 maj 2009, 01:58

Hej!
Lite knepig frågerubrik men min fråga är :

Vad jag har förstått var det svårt att gå på krogen fram till 80-talet, med krogen menar jag barrunda.
Även kompisar som är lite äldre än mig,jag är 36, berättat om "ölmackor" att man var tvungen att äta något för att kunna dricka några bira.
Jag är uppvuxen på landet utanför en mindre stad,dock är min familj/släkt från Stockholm så man har lite perspektiv landsort/stad.
I vår lilla stad var det Stadshotellet som gällde in på 80-talet,mitten på 80-talet kom "Kinesen" och ett till litet disko med rättigheter.
Stockholm hade väl fler ställen med rättigheter redan under 70-talet, men om jag sammanfattar

Var det en lag som kom på 80-talet eller var det yuppie eran som öppnade upp,för en oinsatt verkar det som något inträffade på 80talet i alkohol/krogliv

MVH/P39

svartekaptenen
Medlem

Re: När blev Sverige alkoholkontinentalt?

Inlägg av svartekaptenen » 3 maj 2009, 05:59

Jag började gå ut mera regelbundet 1978-79 då jag gick i gymnasiet och då
jag ursprungligen kommer från Helsingborg som är lite speciellt rent nöjesmässigt.
Men jag har inget minne av att man var tvungen att köpa någon form av mat för att
dricka men för all del så var det inte många ställen man kom in på, åtminstone inte
förrän man fyllt 18, vad göra som ung törstig man då? Jo Helsingör så klart he he.
Men det här med maten så kan jag tänka mig att det nog var så fram till 1976-77.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 maj 2009, 08:39

Den "nya" alkoholpolitiken lanserades redan på 1960-talet. Det var den gången en uttalad målsättning att förmå Svenskarna att gå över från brännvin till svagare drycker. Den tidigare restriktiva politiken baserades på att alkohol kunde säljas på restaurang, nattklubbar och exklusiva barer. Medan utskänknig till folk flest skedde på Ölcaféer som var kringgärdade med mängder av restriktioner.

Den första liberaliseringen skedde si så där 1965 när mellanölet kom. Samtidigt började man försiktigt att acceptera pubar av den typ som vi är vana vid numera. Samtidigt var det en stor kampanj i många år som gick ut på att man skulle dricka öl i stället för brännvin. Den gången var nämligen brännvin i en flaska i innerfickan obligatoriskt om man gick på dans eller fest. Det mesta av sådana tillställningar var nämligen "alkoholfria". På papperet. Och för ungdom var det viktigaste inför var helg att finna någon som kunde "köpa ut".

Mellanölet blev en större succé än vad politikerna tänkt sig så man började beskatta det som starköl. Vilket omedelbart ledde till att Svenskar (till skillnad från de flesta andra länder) började dricka starköl på pubarna. En åtgärd som nog är bland det mest misslyckade som gjort alkoholpolitiskt. Det gick sedan inte heller att vrida klockan tillbaka.

Nästa steg skedde i samband med EU-inträdet då vi efter några år antog EU:s alkoholpolitik och från den dagen kan man säga att Sverige blivit ett "vanligt" land. Där smuggling och hembränning inte längre är någon omfattande business.

Men 60-talets politiker har nog lyckats i sin strävan. Brännvinskulturen har bytts ut mot öl och vin.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 3 maj 2009, 16:53

Är det verkligen så "kontinentalt"? Sverige tillhör väl fortfarande vodkabältet? En tysk utbytesstudentska som jag talade med för några år sedan berättade att hon var chockad över att de svenska studenterna drack så mycket.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 3 maj 2009, 16:59

Donkeyman skrev:Nästa steg skedde i samband med EU-inträdet då vi efter några år antog EU:s alkoholpolitik och från den dagen kan man säga att Sverige blivit ett "vanligt" land. Där smuggling och hembränning inte längre är någon omfattande business.
Hembränningen har nog minskat, men alla de som ägnar sig åt införsel från Tyskland, skulle inte de vara att betrakta som smugglare, även om en del av dem även tar hem för eget bruk.

Systembolaget finns fortfarande och är jämförelsevis väldigt dyrt, så på vilket sätt gäller EU:s alkoholpolitik i Sverige, om vi bortser från införseln?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 maj 2009, 17:40

Jurgen Wullenwever skrev:Är det verkligen så "kontinentalt"? Sverige tillhör väl fortfarande vodkabältet?
Visst har du rätt i att man kan ifrågasätta det. Men jag som var ung på 50- och 60-talen ser ändå en väldigt markant skillnad mot situationen på den tiden. Då var det brännvin som gällde. Öl kunde man ta i samband med en paus på jobbet eller till maten men inte annars. Vin var skvip för överklassen.

Och hembränning var nog den mest spridda hobbyverksamheten.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 3 maj 2009, 18:20

Donkeyman skrev: Visst har du rätt i att man kan ifrågasätta det. Men jag som var ung på 50- och 60-talen ser ändå en väldigt markant skillnad mot situationen på den tiden. Då var det brännvin som gällde. Öl kunde man ta i samband med en paus på jobbet eller till maten men inte annars. Vin var skvip för överklassen.

Och hembränning var nog den mest spridda hobbyverksamheten.
Det är väl lite som i Finland, man har skapat en ny slags "combo", där man behållit stora delar av brännvinskulturen, och samtidigt infört en vin- och ölkultur som inte fanns tidigare. Men visst är det mera sällsynt i dag, att man berusar sig genom att hälla i sig en flaska brännvin. Om politikerna därmed lyckades eller misslckades, vet jag inte. Men jag tror, att utvecklingen skulle ha gått åt samma håll oberoende av politiken. Den största enskilda faktorn som hämmat konsumtionen av alkohol, och då i synnerhet brännvin, är den ökade bilismen. Bilen har förstört många goda brännvinskarlar. :)

/G:son

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 3 maj 2009, 23:03

Rekommenderar varmt boken "Staten, Supen och Systemet" av Lennart Johansson http://www.vinosprithistoriska.se/?id=881&cid=1811
En enormt bra djupdykning i svensk alkoholpolitik och alkoholkultur, och hur den förändrats sen 1800-talet.
Lennart Johansson är dessutom en riktigt bra föreläsare som jag har haft nöje att se.
I den nyutkomna boken "Staten, Supen och Systemet. Svensk alkoholpolitik och alkoholkultur 1855-2005" analyserar historiedocent Lennart Johansson den svenska alkoholpolitiken och alkoholkulturen från husbehovsbränningens avskaffande i mitten av 1800-talet fram till 2000-talets EU-anpassning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 4 maj 2009, 09:52

Nog tycker jag också att man ser en skillnad mot tille xempel 70-och 80-talet (jag är inte fullt lika ålderserfaren som Donkeyman). Det är väldigt många år sedan, som någon bjöd på en grogg efter middagen. Nu dricks det vin eller wisky då. Tyvärr dricks det alltför lite starkvin, min klara favorit.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 maj 2009, 11:17

Född 1961 så kan jag rapportera att jag och mina polare groggade från innan laglig ålder och upp till en sådär drygt 20, ibland parat med eller bara öl. Efter dryga tjugo börjar man mer med vin men fortfarande ölandes ibland. I 25-30 års åldern kom spriten tillbaka men då i form av Whiskey, Conjagare och dylika drycker som komplement till vinet.

Kan det vara så att visst har dryckesvanorna ändrats under tiden men att det finns dessutom ett element till, som helt enkelt har att göra med åldern på konsumenten också?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 4 maj 2009, 12:03

Hans skrev:Kan det vara så att visst har dryckesvanorna ändrats under tiden men att det finns dessutom ett element till, som helt enkelt har att göra med åldern på konsumenten också?

MVH

Hans
Visst är det så, och jag tror inte att det har börjats dricka vin och conjagare i baksätet på de bilar jag umgicks i för 30 år sedan. Men i början på 80-talet blev jag huvudsakligen bjuden på grogg av "vuxna", såsom flickvänners föräldrar å sådant, när man var där och tittade TV någon gång.

Troligen var de olika sorterna tydligare klassmarkörer förr, än de är idag. Det serveras väl knappast grogg på frack-kalas.

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 25 maj 2009, 19:26

Airacobra skrev:Hej!
Lite knepig frågerubrik men min fråga är :

Vad jag har förstått var det svårt att gå på krogen fram till 80-talet, med krogen menar jag barrunda.
Kanske lite off-topic, men jag klipper in ett gammalt inlägg (något modifierat)jag postade i en annan tråd på ämnet krogrunda och lite om alkoholvanor under ransoneringstiden.

För att dricka på lokal krävdes inte motbok under tiden för andra världskriget, däremot fanns det restriktioner om hur mycket man fick köpa vid varje besök. Två vita (snaps)och en brun (cognac), vilket motsvarade 15 cl sprit och en cognac till kaffet, var vad man som man fick beställa per besök om man åt. Därutöver kunde man få sig något som hette lättgrogg med 2cl sprit i ett gammalt hederligt groggglas, rejält utblandat med andra ord. Vin var det ingen restriktion alls på under motbokstiden, är dock osäker på hur det var just under kriget med det, fast vin var svindyrt på restauranger så det var inget alternativ för de allra flesta. Det är förresten från motbokstiden "Krogrundan" härstammar, efter att ha druckit sin kvot knatade man vidare till nästa etablissemang.

Under kriget så förändrades dryckesvanorna för svenskarna. Skattehöjningar och sämre ekonomi medförde en minskning av drickandet under de första åren. Under 1942 förbättrades dock köpkraften för svenskarna, men det fanns ytterst lite att handla då det mesta var ransonerat och ransonerna ytterst små. Sverige stod faktiskt väldigt nära en ren försörjningskris då. Men sprit fanns det gott om på krogarna och svenskarna plöjde ned sina pengar på krogliv. Spritförsäljningen minskade på Systembolaget, men ökade markant på krogarna. Krogsvängssupandet gav klara avtryck i statistiken under 1942-44 då antalet gripna för fylleri, förargelseväckande beteende och våld mot tjänsteman ökade.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2009, 02:05

Jag har under de senaste 15åren noterat en ganska stor förändring i storstads drickandet. Kanske pga/ iom vattenfestivalen i Sthlm så exploderade uteserveringarna mm och Det blev vanligare och vanligare att man satt på krogen och umgicks med alkohol (drinkar/ vin). Dessutom har ju AW kulturen exploderat också.

Brännvinskultur upplever jag mest i mer slutna sällskap som mässar och akademiska världen där det förkommer på klassikst manér till sill, pytt osv gärna med mycken sång.

Groggen är mera ett komplement, men oftast dricks vin och champange om man bara umgås. Särskilt Rosévinet är ett tydligt vårtecken på uteserveringarna.
Troligen var de olika sorterna tydligare klassmarkörer förr, än de är idag. Det serveras väl knappast grogg på frack-kalas.
Det är det väl någotsånär fortfarande, syns inte lika tydligt eftersom klasskillnaderna har sudats ut i mycket i det offentliga idag. Ja det förekommer grogg på frackkalas - oftast öppnar baren i samband med att dansen börjar på balerna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 juli 2009, 08:14

Jag tror man måste vara minst 50-talist för att komma ihåg "mackan" som man var tvungen att beställa för att få en öl.
Ja som Plisander skrev så kommer jag också ihåg att det var ioch med "vattenfestivalen" som det "kontinentala" drickandet kom hit och givetvis också med vårt EU-inträde.
På 80-talet minns jag att en barrunda förekoms av ett ganska hårt "förfestande" (gör ni det fortfarande?) för det var ju dyrt att dricka ute så man var ju tvungen att grunda först. Men inte för mycket så man inte kom in eller virrade bort sig.
Sedan hände nått som sagt med början av 90-talet och även priserna gick ner. Och "vi" började mer och mer festa ute direkt.
Grogg? Är inte det en blandning av läsk och renat? Jag skulle nog vilja påstå att jag är uppfostrad i ett kontinentalt drickande och hemma hos oss förekom(mer) Drinkar. En cocktail eller drink, dvs GT, Gimlet, Martini m.m. före maten.
Blev uppfostrad att dricka för att det är gott och minns att man själv blev lite chockad över superiet. dvs upp med en flaska renat på bordet och kasta bort skruvkapsylen. Och fast jag är anpassningsbar hajar jag fortfarande till när man kommer till svenska (midsommar/ kräft)fester. (Och "svensken" hajar och andra sidan till om jag tar en drink en onsdagskväll :roll: .)
Jag skulle säga så här ett kontinentalt drickande är; lite hela tiden. Ett svensk supande är; hela flaskan på en gång, fredag och/ eller lördagkväll. Jag tror inte att det pågående giftermålet mellan dessa metoder är bra.

När jag kom till universitetet så kom jag i kontakt med traditionen nubbe och sång. Vilket jag fann trevligt om än lite väl blött. Men jag har nu hört att den traditionen håller på och upphöra. Är det verkligen sant?

Sonderling

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 8 juli 2009, 11:19

sonderling skrev:Jag tror man måste vara minst 50-talist för att komma ihåg "mackan" som man var tvungen att beställa för att få en öl
Jag tänkte bara påpeka att fram till och med slutet av 80-talet var det enda möjligheten att dricka efter 20:00 på vardagskvällar här omkring. I synnerhet om man inte ville stå inne på ett disco.
sonderling skrev:Grogg? Är inte det en blandning av läsk och renat?

Kan vara Explorer & Loranga i var sin flaska. Fast som bäst är det som egentillverkad alkoläsk.

Skriv svar