Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
En snabb koll på HMS Ajax gav följande vilket väl kan vara vad vi är ute efter
in September 1939. There she sank the German merchant Olinda and intercepted the German merchant Carl Fritzen and the passenger ship Ussukuma. Both ships scuttled themselves to avoid capture.
/Terje
in September 1939. There she sank the German merchant Olinda and intercepted the German merchant Carl Fritzen and the passenger ship Ussukuma. Both ships scuttled themselves to avoid capture.
/Terje
och det var precis vad vi var ute efter! Englands ultimatium till Hitler (att stoppa kriget i Polen) utgick kl. 11.00 GMT den 3:e september och Chamberlain stod punktligt framför mikrofonerna klockan elva...'this country is at war - with Germany'......En snabb koll på HMS Ajax gav följande vilket väl kan vara vad vi är ute efter
Inom femton minuter gick signalen - 'Total Germany' till alla brittiska skepp på alla oceaner......
'Krigsartiklarna' lästes för HMS Ajax besättning klockan ½12 - och en timme senare, siktades Hamburg-Süd Amerika Linies s/s OLINDA som lämnat Montevideo samma morgon!
Ajax prejade - tyskarna öppnade bottenventilerna och gick i livbåtarna.....Men Ajaxkillarna ville 'blåsa ut spindelväven' ur kanonrören och 'sänkte' OLINDA med tre salvor.
Det hade gått mindre än tre timmar sedan Englands krigsförklaring mot Tyskland!
Terjes fråga, Varjag
Tar något som bör vara enkel.
Denna person lyckades i vissa kretsar i hemlandet göra sig rejält impopulär efter negativa yttranden.
Han mottog både hatbrev och mordhot, åtminstånde delvis på grund av dessa förflyttades han till en annan position. Vem söker jag?
Denna person lyckades i vissa kretsar i hemlandet göra sig rejält impopulär efter negativa yttranden.
Han mottog både hatbrev och mordhot, åtminstånde delvis på grund av dessa förflyttades han till en annan position. Vem söker jag?
Dags för ytterligare information ser det ut som.
Jag har båda fötterna på däck, trots detta överlevde jag inte kriget.
Jag har båda fötterna på däck, trots detta överlevde jag inte kriget.
Här var det tyst, sammanfattning och lite mer ledtrådar.
Sjöofficer som fick motta både hatbrev och mordhot och förflyttades delvis pga. detta.
Befordrades sista gången 1940. Avled 1943.
Sjöofficer som fick motta både hatbrev och mordhot och förflyttades delvis pga. detta.
Befordrades sista gången 1940. Avled 1943.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Yamamoto?
Bingo! Isoroku Yamamoto lyckades göra sig rejält impopulär utanför flottan genom att oponera sig mot bland annat invasionen av Kina. Trodde inte den frågan skulle hålla sig levande någon längre tid men var tydligen svårare än väntat, borde såhär i efterhand stoppat in lite mer personlig information direkt. Upptäckte också nyss att han fick en postum befordran 43 så jag schablade faktiskt tom på ledtrådsstadiet.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Vem ledde den första större motattacken under andra världskriget? Med större menar jag flertal divisioner.
Guderian på sin väg i Frankrike ?
Stridsvagnsdivisioner bär inte så många män.
Stridsvagnsdivisioner bär inte så många män.
Kan ha varit den finska motoffensiven på Karelska näset den 23.12.1939, då den II. armékåren, sammanlagt 5 divisioner, gick till attack i Summa under befäl av generallöjtnant Harald Öhquist. Operationen avblåstes efter c:a åtta timmar, då förlusterna blev för tunga, 1300 man, stupade, sårade och saknade.
/G:son
/G:son
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Nej, det finns en stor motoffensiv tidigare än så.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Blev det svårt, eller är det helg?
Vi befinner oss i Polen 1939 och en flod är inblandad. Den tyska styrkan som befann sig mitt i motoffensivens väg togs med överraskning, kastades över ända och led fruktansvärda förluster - den skulle inte vara fältmässig igen förrän många månader senare.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag är överraskad över att detta verkar vara så svårt. De polska arméerna Poznan och Pomorze är de som utför motattacken, den tyska 30. Infanteridivisionen står i första linjen och blir tillsammans med den 17. Infanteridivisionen i princip upplöst. Polackerna tar massor av fångar.
Nu har ni fått oförskämt mycket ledtrådar tycker jag.
Vem förde befälet på den polska sidan?
Nu har ni fått oförskämt mycket ledtrådar tycker jag.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag blir bekymrad.
Ni får en ledtråd till, svarar ingen innan hemgång vid 17 idag lägger jag ut svaret och släpper frågan fri.
Floden som korsades hette Bzura.
Floden som korsades hette Bzura.