"Befattningslön"

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

"Befattningslön"

Inlägg av Wooster » 27 april 2009, 10:17

Egentligen en väldigt teknisk fråga som jag undrar över i jobbet - men ni här på Skalman vet förmodligen bäst.

I de "platsannonser" som ligger ute på www.mil.se finns ett begrepp som heter "Befattningslön" (se exempelvis http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildn ... ageIndex=0)

Jag undrar lite vad den innebär den rent praktisk? Som i exemplet ovan, är det 80 000 kronor en läkare får ut i bruttolön inklusive traktamenten, riskersättningar etc? Eller är det någon form av grundlön där man sedan får pålägg? Finns det avdrag för mat, logi och hemresor eller ingår det också i ersättningen?

Bjernevik
Medlem

Re: "Befattningslön"

Inlägg av Bjernevik » 27 april 2009, 10:34

Befattningslönen är grundlön. Till detta kommer sedan utlandstraktamente, utlandstillägg och missionstillägg när man befinner sig utomlands. Traktamentet minskas med 85% om man har fri kost och logi.

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildn ... onvillkor/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 april 2009, 10:43

Bjernevik skrev:Traktamentet minskas med 85% om man har fri kost och logi.
Lite OT men traktamentet när man tjänstgjorde på annan ort i Sverige minskades också. Oberoende av vilken typ av kost och logi som tillhandahölls. Detta ledde till att tältplatsen och den gröna burken var dyr - och det var om man hade tur. På överlevnadsövningar var platsen under granen och ingen mat alls lika dyrt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 29 april 2009, 14:12

Tack för svaren!

Är traktamentet samma för alla?

Som kuriosa, någonstans mellan 80 000 till 100 000 kronor i månadslön kan en stafettläkare få som väljer att jobba i glesbygden i till exempel Dalsland :)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 29 april 2009, 14:18

Traktamentet är lika för alla inom samma insats oavsett befattning, detta gäller även missionstillägget. En stafettläkare i Dalsland får vare sig bära officersgrad eller Pistol 88, underskatta inte ballfaktorn i det förhållandet.
Äh, det löser sig.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 29 april 2009, 15:51

Hans skrev:
Bjernevik skrev:Traktamentet minskas med 85% om man har fri kost och logi.
Lite OT men traktamentet när man tjänstgjorde på annan ort i Sverige minskades också. Oberoende av vilken typ av kost och logi som tillhandahölls. Detta ledde till att tältplatsen och den gröna burken var dyr - och det var om man hade tur. På överlevnadsövningar var platsen under granen och ingen mat alls lika dyrt.

MVH

Hans
I förbigående sagt så är ju det där ganska allmängiltiga skatteregler som gäller såväl militärer som civila. Det är likadant när jobbet skickar mig på kurs till Göteborg. Eftersom företaget betalar kost och logi så minskas traktamentet med en viss summa för varje betald övernattning, frukost, lunch och middag.

"Traktamente" brukar i vardagsmun framställas som något som man kan tjäna grova pengar på, men det är bara sant i de fall som arbetsgivaren inte står för kost och logi, utan man själv får stå för den biten. Då kan man göra pengar på traktamentet genom att ordna billigare kost och logi än ersättningen via traktamentet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 april 2009, 16:23

Under min tid i hären fanns det många typer av jägare, kustjägare, fallskärmsjägare och lapplandsjägare för att nämna några, sedan fanns de hänsynslösaste av de alla, Traktamentsjägarna :lol: Jag klarade väl av en sådär 8-9 år utav dussinet som jag var i firman.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 30 april 2009, 10:12

NIL skrev:Traktamentet är lika för alla inom samma insats oavsett befattning, detta gäller även missionstillägget. En stafettläkare i Dalsland får vare sig bära officersgrad eller Pistol 88, underskatta inte ballfaktorn i det förhållandet.
Nej, Dalsland har överhuvudtaget väldigt lite ballfaktor.

Men vad blir totalen, med traktamente och missionstillägg men minus mat och logi, för till exempel vår käre läkare (eller någon annan för den delen) på uppdrag i Afghanistan? Befattningslön plus vadå?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 30 april 2009, 10:50

Wooster skrev:

Men vad blir totalen, med traktamente och missionstillägg men minus mat och logi, för till exempel vår käre läkare (eller någon annan för den delen) på uppdrag i Afghanistan? Befattningslön plus vadå?
Du har följande förmåner:
1,3 x månadslönen + 8000
3000 kr utlandstillägg
4000 kr i barntillägg (hemmavarande barn under 18 år)
Missionstillägg (Afghanistan har f.n. 10000 kr)
Dagtraktamente: har för mig att det var 187 kr/dag (medför "gratis" boende och mat)

:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 30 april 2009, 11:17

MD650 skrev:
Wooster skrev:

Du har följande förmåner:
1,3 x månadslönen + 8000
3000 kr utlandstillägg
4000 kr i barntillägg (hemmavarande barn under 18 år)
Missionstillägg (Afghanistan har f.n. 10000 kr)
Dagtraktamente: har för mig att det var 187 kr/dag (medför "gratis" boende och mat)

MD650 exempel handlar om Försvarsmaktsanställd personal.
Icke FM anställd har:
- Befattningslön
- 3000 kr utlandstillägg
- 4000 kr i barntillägg (hemmavarande barn under 18 år), 4000kr är alltså inte per barn utan totalt oavsett hur många barn man har.
- Missionstillägg (Afghanistan har f.n. 10000 kr)

EDIT:
1,3 x månadslönen + 8000 för försvarsmaktsanställd personal har sitt ursprung i att denna kategori normalt har en månadslön i sverige som är mycket lägre än den för befattningen fastställda befattningslönen.
Äh, det löser sig.

anders.turner@hotmail.com
Medlem

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 30 april 2009, 22:01

Vad tjänar en officer idag?? Om jag skulle få 30 % högre lön + 8000:- skulle jag åka direkt, men lönen för oss som valde den civila banan är ju inte högre än att jobba hemma

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 maj 2009, 10:39

anders.turner@hotmail.com skrev:Vad tjänar en officer idag?? Om jag skulle få 30 % högre lön + 8000:- skulle jag åka direkt, men lönen för oss som valde den civila banan är ju inte högre än att jobba hemma
En major med 25 års tjänst kan tjäna allt från 25000 till 32000 i månaden.
En civil eller reservofficer har befattningslön istället för 1,3 x månadslönen.

Skriv svar