Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Tack Possi. Vi provar med en "gubbe", vem är det?
/G:son
- Bilagor
-
- quiz.jpg (7.62 KiB) Visad 3235 gånger
Den här är svår, ålderstigen med en uniform jag tror har något med jägarna att göra, men karl är för ålderstigen för sådan äventyr. Tidpunkten måste vara runt 1920 talet.
Jag gissar på Hannes Ignatius
Du är riktigt nära, men denne herre var så att säga i opposition till Ignatius, då han redan 1917 hade kontakt med tyskarna. Han ansåg, att deras hjälp var nödvändig för att få ut ryssarna ur landet. Under frihetskriget var han placerad vid huvudstaben, och han blev den första som befordrades till generalmajor i den nya republiken.Possi skrev:Den här är svår, ålderstigen med en uniform jag tror har något med jägarna att göra, men karl är för ålderstigen för sådan äventyr. Tidpunkten måste vara runt 1920 talet.
- Copernicus Polonus
- Medlem
"Generalinspektör" Nikolaj Mexmontan.
/ Copernicus
/ Copernicus
Alldeles riktigt, frågan går till Copernicus.Copernicus Polonus skrev:"Generalinspektör" Nikolaj Mexmontan.
/ Copernicus
- Copernicus Polonus
- Medlem
Tack G:son!
Vem ledde de finska trupperna under inbördeskriget 1598?
MVH Copernicus
Vem ledde de finska trupperna under inbördeskriget 1598?
MVH Copernicus
Är det fråga om Klubbekriget? Bönderna leddes av Jaakko (Jacob) Ilkka. 1598 är aningen sent...upproret var över 1597.
- Copernicus Polonus
- Medlem
Klubbekriget är i för sig mycket intressant men min fråga gäller kriget mellan kung Sigismund och hertig Karl som utspelade sig under sommaren och hösten 1598. Jag är ute efter en man som efter Klas Flemings död tog över styret i Finland och var lojal mot Sigismund.
MVH Copernicus
MVH Copernicus
Just det ja. Då är det Arvid Stålarm.
- Copernicus Polonus
- Medlem
Alldeles riktigt! Schwemppas fråga.
/ Copernicus
/ Copernicus
Tackar. Vi håller oss kvar i samma trakter. Vad händer här?
- Bilagor
-
- målning.jpg (12.05 KiB) Visad 3101 gånger
- Copernicus Polonus
- Medlem
Hertig Karl skymfar Klas Flemings lik genom att rycka den döde i skägget.
Efter Åboslottets kapitulation den 30 september 1597 befallde hertig Karl att marskens kista som fanns i slottskapellet skulle öppnas (i närvaro av marskens fru Ebba) fast denna historia som förmedlas av traditionen är ifrågasatt.
/ Copernicus
Efter Åboslottets kapitulation den 30 september 1597 befallde hertig Karl att marskens kista som fanns i slottskapellet skulle öppnas (i närvaro av marskens fru Ebba) fast denna historia som förmedlas av traditionen är ifrågasatt.
/ Copernicus
Jepp, det är antagligen en skröna, men målningen är fin (av Edelfelt) och historien med...
När han såg att det verkligen var Fleming i kistan ska han ha dragit honom i skägget och sagt: "Om du nu levat hade ditt huvud icke suttit mycket säkert." På detta ska Ebba Stenbock ha svarat: "Om min salige herre levat, så hade Hans Nåd aldrig kommit här in."[1]
Copernicus Polonus är god och frågar vidare
När han såg att det verkligen var Fleming i kistan ska han ha dragit honom i skägget och sagt: "Om du nu levat hade ditt huvud icke suttit mycket säkert." På detta ska Ebba Stenbock ha svarat: "Om min salige herre levat, så hade Hans Nåd aldrig kommit här in."[1]
Copernicus Polonus är god och frågar vidare
- Copernicus Polonus
- Medlem
Tackar, tackar.
Vad hette den svenska drottningen som på 1600-talet begravdes i Finland?
/ Copernicus
Vad hette den svenska drottningen som på 1600-talet begravdes i Finland?
/ Copernicus
Karin Månsdotter i Åbo domkyrka