Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Då jag inte känner mig larvig så släpper jag frågan fri...
No one can prevent me from raising towers in babylon
OK!
Jag slänger in en fråga av den mer "mytologiska" arten.
Strv Panther (den tyska från WW II) lär ha använts i ett asiatiskt land, det hela är dock inte bevisat och lär inte bli.....
Vilket land?
Öken-Erik
Jag slänger in en fråga av den mer "mytologiska" arten.
Strv Panther (den tyska från WW II) lär ha använts i ett asiatiskt land, det hela är dock inte bevisat och lär inte bli.....
Vilket land?
Öken-Erik
Kan det vara Kambodja?
Syrien?
Nix, varken Kambodja eller Syrien, men där finns en koppling.......
Öken-Erik
Öken-Erik
Kanske rent av Vietnam?, Varjag
Exakt!
Enl "en del" testade Fransmännen en Panther i Vietnam. Detta var för att möta det potentiella hotet från Kineser med JS vagnar.
Man ville kolla om Panthern kunde användas i det tropiska fuktiga klimatet.
Enl sägnen (min tolkning) så fungerade det visst inte och vagnen blev stående och rostade, den skaffade sej då en nästan "rosa" nyans och voala så hade en"rosa Panther" skapats!
En amerikansk Phantompilot påstod att han ofta såg den från sitt flygplan under sina uppdrag, killen (som jag hade viss kontakt med) dog tyvärr för några år sedan.
Personligen tror jag inte på historien.
Varjags fråga.
Öken-erik
Enl "en del" testade Fransmännen en Panther i Vietnam. Detta var för att möta det potentiella hotet från Kineser med JS vagnar.
Man ville kolla om Panthern kunde användas i det tropiska fuktiga klimatet.
Enl sägnen (min tolkning) så fungerade det visst inte och vagnen blev stående och rostade, den skaffade sej då en nästan "rosa" nyans och voala så hade en"rosa Panther" skapats!
En amerikansk Phantompilot påstod att han ofta såg den från sitt flygplan under sina uppdrag, killen (som jag hade viss kontakt med) dog tyvärr för några år sedan.
Personligen tror jag inte på historien.
Varjags fråga.
Öken-erik
Tack Öken-Erik - även jag ställer mig tvivlande till en 'Pink Panther' i Indo-Kinas svettiga klimat
Eftersom pansarvärnskanoner blivit 'lovligt byte' i tråden och jag begriper mera om såna - än om larvfötter serverar vi denna lyckade kombination. Vad hette den? Varjag
Eftersom pansarvärnskanoner blivit 'lovligt byte' i tråden och jag begriper mera om såna - än om larvfötter serverar vi denna lyckade kombination. Vad hette den? Varjag
- Bilagor
-
- pansarskräck.jpg (55.23 KiB) Visad 405 gånger
Ett tyskt kinderägg , en lavett från Pak 38 (50mm) med en fransk 75mm m1897 påmonterad som hottats upp med en ny mynningsbroms.
Öken-Erik
Öken-Erik
Kunde inte varit mera rättÖken-Erik skrev:Ett tyskt kinderägg , en lavett från Pak 38 (50mm) med en fransk 75mm m1897 påmonterad som hottats upp med en ny mynningsbroms.
Öken-Erik
Eftersom vi nu håller på med PV så skulle jag vilja veta lite om Bofors 37mm PV kanon.
Många länder använde denna pjäs (obs jag söker den på fältlavett, inte som vagnspjäs), jag vill ha minst 10 länder!
Öken-Erik
Många länder använde denna pjäs (obs jag söker den på fältlavett, inte som vagnspjäs), jag vill ha minst 10 länder!
Öken-Erik
SE, PL, DE, GB, FI, DK, ES, NL och kanske Bolschevikerna - den sista får någon annan hitta.
MVH
Hans
MVH
Hans
Jag instämmer i ovanstående och lägger Italien till listan.
Äh, det löser sig.
Jag ger Hans rätt, han var ju iaf nära.
Sverige
Polen
Tyskland
England
Finland
Danmark
Spanien
Så långt är jag med.
Nederländerna ställer jag mej skeptisk till (men inte avvisande) men det kan stämma.
Bolschevikerna.....är väl inget land direkt mens syftar på Sovjetun ionen och det gör han väl så är det rätt!
Övriga länder som med säkerhet använde pjäsen och som jag tänkte på är bla:
Australien
Rumänien
Sen finns det en massa andra länder som förmodligen också manvände den.
Bla Italien.
Men hans får frågan.
Öken-Erik
Sverige
Polen
Tyskland
England
Finland
Danmark
Spanien
Så långt är jag med.
Nederländerna ställer jag mej skeptisk till (men inte avvisande) men det kan stämma.
Bolschevikerna.....är väl inget land direkt mens syftar på Sovjetun ionen och det gör han väl så är det rätt!
Övriga länder som med säkerhet använde pjäsen och som jag tänkte på är bla:
Australien
Rumänien
Sen finns det en massa andra länder som förmodligen också manvände den.
Bla Italien.
Men hans får frågan.
Öken-Erik
The show must go on.
Vad?
Självrättande om ett par timmar då jag nog inte ser en dator imorgon.
MVH
Hans
Vad?
Självrättande om ett par timmar då jag nog inte ser en dator imorgon.
MVH
Hans
- Bilagor
-
- tånk.jpg (48.5 KiB) Visad 324 gånger