Ryssarna har en tragisk historia om man tänker efter - först 1000 år av diktatur, sedan denna "demokratisering". Varför tycker Ni, som är duktiga på rysk historia återhämtar sig Ryssland varenda gång efter alla dessa kriser?
Går på gymnasiet och skriver ett specialarbete om det stora landet. Kollade in bland annat på www.russiaonline.se som är bra sida om ryska aktier, har länkar till CIA Faktabok och Wikipedia.. på wikipedia är det alldeles för förmallt om rysk historia.
Finns inte så mkt info om det landet på nätet, förresten. Är mycket glad för att jag funnit ett bra forum.
Har Ni några reflektioner kring detta? Jag menar - det är jättekallt hos dem, ingenting är värt att producera då är det billigare att göra i varmare länder, världens längsta gräns med olika agressiva grannar, mentalietsproblem då dem inte ens vet om de hör till Europa elle Asia, invandringen är oxå skyhög. Hur klarar dem allt detta? Oljan kan man inte heller "skylla" för detta då exempelvis Sauderna har massvis med olja men de är inte kända för något annat än Mecca och kameler.
Martin
Ryssland - specialarbete
Re: Quiz: Rysslands historia
Först väkommen till forumet Martin333 - och ja Rysslands historia är väl värd studium. Jag tror dock att din post egentligen inte hör hemma i denna Quiz-tråd då den spänner över ett större område.Martin333 skrev:Ryssarna har en tragisk historia om man tänker efter - först 1000 år av diktatur, sedan denna "demokratisering". Varför tycker Ni, som är duktiga på rysk historia återhämtar sig Ryssland varenda gång efter alla dessa kriser?
Går på gymnasiet och skriver ett specialarbete om det stora landet. Kollade in bland annat på http://www.russiaonline.se som är bra sida om ryska aktier, har länkar till CIA Faktabok och Wikipedia.. på wikipedia är det alldeles för förmallt om rysk historia.
Finns inte så mkt info om det landet på nätet, förresten. Är mycket glad för att jag funnit ett bra forum.
Har Ni några reflektioner kring detta? Jag menar - det är jättekallt hos dem, ingenting är värt att producera då är det billigare att göra i varmare länder, världens längsta gräns med olika agressiva grannar, mentalietsproblem då dem inte ens vet om de hör till Europa elle Asia, invandringen är oxå skyhög. Hur klarar dem allt detta? Oljan kan man inte heller "skylla" för detta då exempelvis Sauderna har massvis med olja men de är inte kända för något annat än Mecca och kameler.
Martin
Moderatorer - vänligen flytta Martin333 post till en egen tråd, Varjag
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Ryssland - specialarbete
Välkom men till forumet. Om jag har förståttt dig rätt så ska du alltså skriva ett specialarbete om Ryssland och dess problem genom historien. Jag rekomenderar dig att avgränsa frågeställningen en smula, tror det blir för omfattande annars.
Det återstår väl att se om Ryssland återhämtar sig efter den senaste krisen. Enkelt svar är att de inte har något annat väl än att kämpa vidare.
Återkom gärna om du har fler konkreta frågor för de som du har ställt är mycket komplexa som det har skrivits hyllmeter med böcker om.
/&Martin
P.S Fint namn
Det återstår väl att se om Ryssland återhämtar sig efter den senaste krisen. Enkelt svar är att de inte har något annat väl än att kämpa vidare.
Återkom gärna om du har fler konkreta frågor för de som du har ställt är mycket komplexa som det har skrivits hyllmeter med böcker om.
/&Martin
P.S Fint namn
Bra med positiv utgångspunkt Martin333, "varför landet ständigt återhämtar sig".
Kanske kan man finna det i RELIGIONEN, kanske har ryssen en särskilt närhet till denna. Sovjetstyret var öppet ateistiskt men kunde inte förbjuda religionen (man tillät fältpräster under AVK, kyrkor var igång under hela sovjetepoken; man var inte ett helateistiskt land som Albanien).
Kanske bör du koncentrera arbetet som Lundwall tipsar om ovan. Kanske fokusera på RYSK MENTALITET - då utöver "är vi européer eller asiater" man kan titta på författares och konstnärers roll, som Solsjenitsyn som hyllades som oppositionell men samtidigt var stockkonservativ. Mentalitet är ett luddigt begrepp, jag vet, men något positivt måste man väl kunna säga i denna fråga och du hade ju en positiv grundsyn, detta med hur ryssen alltid återhämtar sig trots vissa givna problem.
Kanske kan man finna det i RELIGIONEN, kanske har ryssen en särskilt närhet till denna. Sovjetstyret var öppet ateistiskt men kunde inte förbjuda religionen (man tillät fältpräster under AVK, kyrkor var igång under hela sovjetepoken; man var inte ett helateistiskt land som Albanien).
Kanske bör du koncentrera arbetet som Lundwall tipsar om ovan. Kanske fokusera på RYSK MENTALITET - då utöver "är vi européer eller asiater" man kan titta på författares och konstnärers roll, som Solsjenitsyn som hyllades som oppositionell men samtidigt var stockkonservativ. Mentalitet är ett luddigt begrepp, jag vet, men något positivt måste man väl kunna säga i denna fråga och du hade ju en positiv grundsyn, detta med hur ryssen alltid återhämtar sig trots vissa givna problem.
Efter 1000 år av slaveri under mongoler, tatarer, tsarer och sist, bolsjeviker - vore det konstigt om inte mentaliteten blivit säregen. Men dom uthärdar alla vidrigheterna då dom aldrig haft något val i den saken.det är jättekallt ....ingenting är värt att producera då är det billigare att göra i varmare länder, världens längsta gräns med olika agressiva grannar, mentalietsproblem.....
Rysslands folk - 'återhämtar sig' bara under piskan. Alla ryska 'återhämtningar' kännetecknas av hårda styresmän.
Styresmän som har ett gemensamt - dom är rädda för det ryska folket - och vad 'det' kunde hitta på om man ger det friheter
Det är föga troligt att något kommer att ändras i detta under de kommande 50-100 åren. Varjag
-
Gutekrigaren
- Medlem
En bra, och kort, genomgång av rysk idéhistoria är Per-Arne Bodins "Ryssland och Europa" från 1993. I den finns nog mycket vägledning gällande din frågeställning, alldeles bortsett från att det är en bra bok.
Mvh Petter
Mvh Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
En annan bra bok som delvis tar upp det hela ur ett idéhistorisk perspektiv är Geoffrey Hoskings Ryssland.
/Martin
/Martin