I22 Profilkollektion
I22 Profilkollektion
Vänner!
Få saker i Försvarsmakten är väl så sägensomsusade som den gigantiska kollektion av profilprodukter som inköptes till I22 men som inte riktigt hade den komersiella sprängkraft som man hade kalkylerat med. Sakerna har sedan frikostigt delats ut till hugade världen (eller iallafall europa) runt, personligen har jag förutom i Sverige stött på dessa artefakter i Danmark, Finland samt i fyra olika länder på Balkan.
Min version av historien(kan inte värdera faktainnehållet) är att NN fick i uppgift av C NN att beräkna ett marknadsintresse och i paritet med detta anskaffa en profilkollektion att avyttra inför ett jubileum. NN utgick då utifrån att 50% av alla som hade varit anställda eller gjort GU vid regementet var intresserade av att köpa vargprydda saker...beställningen som gjordes blev av bibliska proportioner och gick lös på X miljoner kronor.
Någon som vet mer/bättre eller har en anekdot i ämnet?
Få saker i Försvarsmakten är väl så sägensomsusade som den gigantiska kollektion av profilprodukter som inköptes till I22 men som inte riktigt hade den komersiella sprängkraft som man hade kalkylerat med. Sakerna har sedan frikostigt delats ut till hugade världen (eller iallafall europa) runt, personligen har jag förutom i Sverige stött på dessa artefakter i Danmark, Finland samt i fyra olika länder på Balkan.
Min version av historien(kan inte värdera faktainnehållet) är att NN fick i uppgift av C NN att beräkna ett marknadsintresse och i paritet med detta anskaffa en profilkollektion att avyttra inför ett jubileum. NN utgick då utifrån att 50% av alla som hade varit anställda eller gjort GU vid regementet var intresserade av att köpa vargprydda saker...beställningen som gjordes blev av bibliska proportioner och gick lös på X miljoner kronor.
Någon som vet mer/bättre eller har en anekdot i ämnet?
Äh, det löser sig.
Re: I22 Profilkollektion
Ingen anekdot men jag har hemma en stor kammobag med vargen på. Den kommer i.o.f.s via en f.d. anställd så den kanske inte räknas. Vad bestod kollektionen av?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Har inte exakt info men vad jag fått berättat från min morbror som var anställd på I22 (övlt) vid tidpunkten så var det väl ungefär som du beskriver.
Man beställde helt enkelt på tok för mycket prylar.
@Hans.
Vad bestod den av? Tja, vad bestod den inte av?
Bälten med bältesspännen, ölglas, glasunderlägg, ölöppnare, träningsoveraller, väskor, kepsar, zippotändare, you name it.
/Thord
Man beställde helt enkelt på tok för mycket prylar.
@Hans.
Vad bestod den av? Tja, vad bestod den inte av?
Bälten med bältesspännen, ölglas, glasunderlägg, ölöppnare, träningsoveraller, väskor, kepsar, zippotändare, you name it.
/Thord
Det var en konsult som beräkande att alla vpl från 1945 (osäker på årtalet) i snitt skulle köpa grejer för ~2000 kr.
Då beställde man så många grejer. Det var åtskilliga långtradare.

Hade konsulten möjligen ett förnamn som leder tankarna till en honungsproducerande gaddstekelMD650 skrev:Det var en konsult som beräkande att alla vpl från 1945 (osäker på årtalet) i snitt skulle köpa grejer för ~2000 kr.
Äh, det löser sig.
Ja jösses...
Hört samma historia, och jag tror absolut den är sann med tanke på den mängd I22-rekvisita som belamrar den kända världen. Det delades ut diverse vargprydda prylar hej vilt under min värnpliktstid i Boden, som belöning för mer eller mindre berömliga gärningar i Kronans tjänst. Själv har jag en mugg med sagda symbol, om jag minns rätt fick jag den för Plutonbästa Slutvård av Automatkarbin 5...
/Stachanovit Sarvi
/Stachanovit Sarvi
Den är sann!

Ingen uppfattning.NIL skrev:
Hade konsulten möjligen ett förnamn som leder tankarna till en honungsproducerande gaddstekel
-
Patric Norrå
- Medlem
MD650 skrev:Det var en konsult som beräkande att alla vpl från 1945 (osäker på årtalet) i snitt skulle köpa grejer för ~2000 kr.
Är du medveten om hur mycket profilprylar man får in i EN långtradare?
Även 10 pallar med profilprylar räcker för att översvämma landet med vargprydda saker!
Ja!Är du medveten om hur mycket profilprylar man får in i EN långtradare?
I det här sammanhanget är 10 pallar en droppe i havet.Även 10 pallar med profilprylar räcker för att översvämma landet med vargprydda saker!