Japans agerande före 1939 - varför så okänt?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Japans agerande före 1939 - varför så okänt?

Inlägg av Hexmaster » 8 mars 2009, 23:05

Det enklaste svaret är kanske att man inte kan hålla reda på allt.

Inte för att det inte står i böckerna, för det gör det ju (åtminstone de jag har, läget i exempelvis Japan vet jag inget om). Men de luftas ju inte på samma sätt som, tja, invasionen av Polen, D-dagen, 9 april m.fl. händelser som verkligen är allmänt kända.

Nu skulle jag snabbt kolla den här incidenten från 1931, det var alltså den som Japan tog som förevändning för att invadera Manchuriet. Men ju mer jag läst, desto tydligare har jag insett att jag faktiskt inte kan ett skit om händelserna i denna del av världen före 1939 (med undantag för kriget 1904-05 m.m. lösryckt, fast de kunskaperna var så obetydliga att de snarare var mer förvirrande).

http://en.wikipedia.org/wiki/Mukden_Incident

Fast sånt här är ju regel, inte undantag. Det mesta som hänt har "man " just ingen aning om, där "man" är alla utom expertisen. Så trådens fråga skulle kunna ställas om ungefär vad som helst.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 mars 2009, 00:15

Vi bor komma ihaag att Korea, med en laang landgrans mot Kina - var en helt japansk provins - ett resultat av rysk-japanska kriget. Kriget mellan Kina och Japan 1894-5 resulterade i att Formosa (Taiwan numera) blev japanskt. Efter det lade Japan beslag paa ett antal oar i sydost - utan protester utifraan. Efter 1:a Vk 'fick' Japan ocksaa en rad tyska o-kolonier ute i Stilla Havet. I klartext - alltsammans som erovringar genom krig eller maktpolitik.
Japanerna hade helt enkelt 'faatt smak' for imperiebyggande med vaaldsmetoder. Och pekade paa en rad europeiska makter som 'lika goda kaalsupare, saa varfor inte'. Att dom tittade begarligt paa det misskotta kinesiska Manchuriet norr om Korea, var bara en naturlig foljd av den politiken. Mukden (numera Shenyang) ligger nara koreanska gransen i Manchuriet och var en lamplig plats att provocera fram en ursakt for de japanska expansionsstravandena. Varjag
Bilagor
Japans 'imperium' 1939.png
Japans 'imperium' 1939.png (134.65 KiB) Visad 663 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 mars 2009, 01:20

Jepang tidak baik!
BOJ

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 mars 2009, 03:43

Stellan Bojerud skrev:Jepang tidak baik!
BOJ
Ja Stellan, Jepang forstaar vi... men vad betyder tidak baik!

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 9 mars 2009, 10:55

Varjag, inte minst:

Hur känt är det i Australien att Japan (en pålitlig allierad i 1VK) stödde Nationernas Förbund från början men Australiensarna, som fick stöd av britterna, ville inte acceptera Japans förslag att NF inte skulle acceptera rasdiskriminering?

Japan hamnade alltså i den situation som världspolitikens rättshaverister påstår sig vara: "Alla stormakterna är jättedumma mot just oss!"

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 mars 2009, 11:16

Hur känt är det i Australien att Japan (en pålitlig allierad i 1VK) stödde Nationernas Förbund från början men Australiensarna, som fick stöd av britterna, ville inte acceptera Japans förslag att NF inte skulle acceptera rasdiskriminering?
Ett utmarkt argument! Och forsta gaangen jag hort det - vilken kanske speglar hur kant det ar i Australien :D
Australien var ju till mycket sena tider - rasistiskt. Som forsvar mot den 'gula faran'....Forst och mest bestod denna fara av kineser....med 2:a VK skiftades fokus mot Japan...efter Vietnamkriget kom de gula horderna som s.k. 'baatfolk' darifraan. Paa senare tid - galler det smarre antal illegala emigranter fraan Sydasien.
De mest hogljudda anfaktarna av Den Gula Faran - har redan dott av aalderdomssvaghet eller sitter paa vaardhem med 'one foot in the grave'.

Alltifraan Whitlams socialdemokratiska regering 1972-5 'avskaffades' racismen och har ersatts av 'multikulturalism' dar vi alla lyckligen skall blandas till en gulbrun smet av omsesidig karlek, omtanke och forstaaelse. :D , Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 mars 2009, 12:37

LasseMaja skrev:
sonderling skrev:och som tack för det blev de atombombade.
Nu hänger väl inte atombomberna egetligen ihop med Japans krig i Kina. Atombomberna fälldes ju för att "spara amerikanska soldaters liv" eller "varna Sovjetunionen" eller något liknande.
Nej jag bara redogjorde för den Japanska ståndpunkten.

Sonderling

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 19 mars 2009, 10:38

Japans agerande på 20- och 30-tal är rätt snårigt. Man hade att förhålla sig till Sovjet, Kina, USA samt kolonialmakterna Frankrike, Holland och England. Detta kan ha bidragit till att ha gjort det hela lite bortglömt.

Man tvistade i japanska regeringen huruvida man skulle koncentrera sina imperiala ambitioner på Kina ("slå västerut", arméns skötebarn) eller på Sydostasien ("slå söderut", flottans skötebarn). Nu blev det Kina/Sovjet först och därefter Sydostasien (1941), när dessa fastlandsoperationer gått i stå.

Sydostasien var i sig ett enormt företag, man täckte väl in 1/4 av jordytan nästan med sina operationer och sin omsider upprättade "Större Asiens Välståndssfär". Därför var den också omöjlig att försvara och initiativet övergick snart till USA, en av de angripna (i form av Filippinerna, Guam och Wake samt inte minst Hawaii med Pearl Harbor).

Skriv svar