Jeg har ikke diktet i hop noe som helst. Alderen viser til R1.Olof Trätälja skrev: Nejhä så du diktade bara ihop lite trams efter eget förstånd då, det förklarar en hel del.
Det er sikkert noen lesere som lurer på forskjellen på TMRCA og haplogruppens alder og hvordan man beregner spesielt den siste? Uansett, du kan vel ikke mene at R1b og R1a er eldre en R1?Olof Trätälja skrev: Men så fruktansvärt dumt, kan du överhuvudtaget inte läsa tabellen har du fortfarande inte förstått skillnaden mellan TMRCA och haplogruppens ålder. Inbillar du dig vidare att medel av undergrupperna blir anfadergruppens ålder? -Eller vad menar du egentligen?
Beklager, jeg trodde du som påstår så innbitt at samer kom for 3 000 år siden fulgte litt med på forskningsfronten (som du vel uansett ignorerer), eller kanskje ved nærmere ettertanke på basis av manglende underbyggelse av innvandrerpåstanden din så er jeg vel egentlig ikke overrasket.Olof Trätälja skrev: Men finns det överhuvudtaget någon "ny metod", du vägrar ju ge några referenser till den källa du tydligen inte hade läst?
Karafet et al 2008.
Igjen forsøker du både å tåkelegge og avspore hva denne debatten handler om ved å forsøke å flytte oppmerksomheten bort fra å diskutere de genetiske data til stemple forskere som tvilsome før du engang har lest artikkelen (andre lesere se innlegget Olof Trätälja lenger bak i tråden angående Lappalainen et al 2008) og forsøke å stemple motdebattanter som i dette tilfellet.Olof Trätälja skrev:Det har noterats att du anser att din okunskap ger dig rätt till falskhet. Det är ingen uppfattning jag delar tvärt om känner jag ett stort förakt inför den. Du borde ha förmåga att i varje fall låta bli att projicera din oförmåga på din omgivning. Tidigare ljög du om att det var någon komplikation som jag inte ville förklara. På frågan om vilken det var vägrade du svara och hävdade att jag hade bevisbördan, dvs antagligen att dikta ihop en lögn åt dig. Nu håller du på att på ett närmast autistiskt vis försöka tjata in att det inte skulle finnas eller att jag inte angivit något stöd för denna invandring. Exakt vad är det du inte förstår av att det fanns en gemensam förfader för de allra flesta finsk-ugrisk talande för endast några tusen år sedan vilket enkelt kan beräknas med mutationshastigheter?
Jeg forstår ikke logikken din, i alminnelig diskusjon er det slik at har man en påstand skal man selv underbygge den, men mener du virkelig at andre skal motbevise din svært generelle påstand om masseinnvandring når du ikke engang kan fremsette skikkelig argumentasjon og henvisning til data? Jeg tar gjerne diskusjonen, men da må enn gå inn i detaljene.