Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Ouups, vilket plan?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Bilagor
-
- oops.jpg (75.82 KiB) Visad 417 gånger
Faktiskt inte.
MVH
Hans
MVH
Hans
Nar Hans staller en fraaga om flygplan - maaste man alltid misstanka naagot 'grodoplan'Hans skrev:Faktiskt inte.
MVH
Hans
Kan det vara en Dassault-Breguet Falcon 20?, Varjag
Grodoplan, moi
Det är faktiskt ett norskt plan
Luvan går NerUnder.
MVH
Hans
Luvan går NerUnder.
MVH
Hans
Borde ha gissat...morkgraatt passar alltid bra i Noreg
Nasta; pistolkonstruktorerna konkurrerade med varandra - om att minmera antalet skruvar - i sina vapenkonstruktioner.
De flesta framgaangsrika - hade bara tvaa (vanligtvis for att haalla kolvplattorna - paa plats), fast Mauser C/96 vann - med bara en enda skruv....Men hastlangder fore, laag en annan armepistol som inte hade en endaste skruv i konstruktionen. Till militarernas fasa - men konstruktorerns fortjusning - hade den inte heller en enda
sakringsanordning
!
Vilken armepistol talar jag om?, Varjag
Nasta; pistolkonstruktorerna konkurrerade med varandra - om att minmera antalet skruvar - i sina vapenkonstruktioner.
De flesta framgaangsrika - hade bara tvaa (vanligtvis for att haalla kolvplattorna - paa plats), fast Mauser C/96 vann - med bara en enda skruv....Men hastlangder fore, laag en annan armepistol som inte hade en endaste skruv i konstruktionen. Till militarernas fasa - men konstruktorerns fortjusning - hade den inte heller en enda
sakringsanordning
Vilken armepistol talar jag om?, Varjag
Min Glock har inga normala säkringar och utan att ha den framför mig så kan jag inte minnas några skruvar - men jag gissar att den är ungefär hundra år försen för att vara den efterfrågade.
MVH
Hans
MVH
Hans
Francais m/någonting?
Senast redigerad av 1 NIL, redigerad totalt 9 gånger.
Äh, det löser sig.
Nu ar jag imponerad! Och jodaa, ett saa 'ovanligt djur' kan ju givetvis bara vara fransktNIL skrev:Francais m/någonting?
Det var den franska automatpistolen Manufrance Modele Militaire 1928, ''Le Francaise' i 9mm Browning Long. Avtryckaren hade ett laangt och tungt 'drag' som spande hanen och avfyrade vapnet. Det lampade sig bast for fingerkroksmastare och det enda man kunde vara saker paa att traffa - var oceanen fraan en jolle
(@ von Adler; Tokarev passar ganska bra in men den h a r en sakringsanordning; en manuell 'half-cock' paa hanen, som laaser avtryckaren)
Fraagan till NIL, Varjag
Jag hade lite tur där, jag har under senaste tiden snöat in på lite äldre halvautomater.
Pistolerna var roligare på den tiden, kreativiteten visste inga gränser och man struntade i det estetiska.
Och att Francais pistolerna tillverkades av en cykelfabrik som ville bredda sortimentet en smula...det har en charmfaktor utav bibliska proportioner.
Nog om detta, vad ser vi på bilden?...guldstjärna om man även har namn på designern.
Pistolerna var roligare på den tiden, kreativiteten visste inga gränser och man struntade i det estetiska.
Och att Francais pistolerna tillverkades av en cykelfabrik som ville bredda sortimentet en smula...det har en charmfaktor utav bibliska proportioner.
Nog om detta, vad ser vi på bilden?...guldstjärna om man även har namn på designern.
- Bilagor
-
- pangare.jpg (45.76 KiB) Visad 276 gånger
Äh, det löser sig.
Någon Palmcrantz/Nordenfeldt.
MVH
Hans
MVH
Hans
Gentelmannen tackar och bugar, framförallt för epitetet.NIL skrev:Rätt!
Gentlemannen Hans äger frågan.
Undrar om man får in svensk tv på denna manick - vad är det?
MVH
Hans
- Bilagor
-
- sattelittv.jpg (86.7 KiB) Visad 995 gånger
En variant.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Bilagor