Valkyria

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
bandykullan
Medlem

Valkyria

Inlägg av bandykullan » 2 februari 2009, 21:34

Någon mer än jag som har sett den än?

Jag måste säga att jag var grymt imponerad över hur mycket de har fått in på två timmar. Till skillnad från den tyska Stauffenberg 2004 är till exempel Treschkows försök att spränga Hitlers flygplan med, och det är också väldigt många karaktärer inblandade. Ibland undrade jag faktiskt om det kan bli förvirrande för den som inte känner till historien kring 20 juli från början, särskilt vad det gäller snabba förbipasseringar av karaktärer. Manusförfattarna har verkligen läst in sig på materialet, och ger en hel del mindre nickningar som kändes väldigt bra. Det får en också att inse att de förändringar jämtemot verkligheten som finns, är där pga dramaturgiska skäl.

Överlag var det faktiskt väldigt få "fel" som förekom. Faktiskt är det som störde mig mest är att Stauffenbergs familj befinner sig på fel ort.

Skådespelarmässig tycker jag att det var en ensemble-film. Tom Cruise är bra, men det är mängden av skickliga skådespelare i övriga roller som lyfter filmen. Främst vill jag nog framhålla Kenneth Branaghs Treschkow. Treschkow fungerar också lite som de övrigas moraliska språkrör, vilket behövs eftersom det här är en film där folk agerar, inte går och reflekterar över vad de håller på med. Jag förstår den kritik som jag har sett om att man aldrig får någon känsla för Stauffenbergs motiv, å andra sidan hålls tempot högt från början till slut. Något som överraskade mig väldigt var att fast jag visste hur allt skulle sluta satt jag med hjärtat i halsgropen i stort sett hela tiden. Det var som om man hoppades att den här gången skulle det gå i alla fall.

Slutscenen tyckte jag var ett riktigt mästerverk, då kom tårarna också.

Mr x
Medlem

Re: Valkyria

Inlägg av Mr x » 3 februari 2009, 15:32

bandykullan :

Även jag har tittat på filmen men jag håller inte med dig i mitt tycke var filmen tyvärr dålig är klart missnöjd. Trots inte all för höga förväntningar är jag klart besviken. Trots duktiga och bra skådespelare blev det inte så bra kanske för att man är lite skadad av alla andra krigs filmer som man har tittat på.

Några minus vissa visste jag om innan filmen

- Språket börjar först med Tyska sen övergår den på amerikanska
- Tycker att det känns knepigt att höra hur en Tyska general/office pratar flytade amerikanska
- Under filmens första 1.10 h händer väldigt lite sen plötsligt händer allt på en gång man sitter och väntar och väntar och sen pang händer allt på 20min och sen slut.
- Några av karaktörerna var inte alls lik utesende mässigt tänker på Hitler, Göring,Gobbels, Roland Freisler(domaren)
- Osäker kan vara ute på djupt vatten men var inte flaggorna i scenerna fel skala på swastiken?

Några plus måste jag väll addera till

+Rättegången kommer inte håg namnet på gärningsmannen där han har alldeles för stora byxor utan skärp. Detta är en sann historia och var ett steg att ytterliggare förnedra den gärnings mannen. Hade hoppats på lite mera utbrott från domaren som hade ett ryckte av sig att vara väldigt hårt och sträng etc
+ Visst det blev lite emotionellt i slutet vid avrättningen

Mitt betyg endast tyvärr ska 2 av 5

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 4 februari 2009, 13:30

Jag tror att en ens åsikter om filmen nog färgas väldigt mycket av de förväntningar man har. Jag förväntade mig inte en dokumentär om händelserna, snarare en actionfilm. Efter att som jag nämnt sett Stauffenberg (2004) så kunde nog det mesta bli bättre. Eftersom jag inte ser det som en dokumentär hade jag inte heller några problem med språket. Det är bara att inse att för att en sån här film ska få en stor budget krävs det att den görs tillgänglig för en engelsktalande biopublik. Jag tyckte det var snyggt gjort med övergången från tyska till engelska, de hade kunnat köra på med engelska från början och ingen hade nog blivit förvånad.

Vad det gäller likheter mellan de verkliga personerna och skådespelarna är det nog bara att konstatera att Undergången och Bruno Gantz har sett till kraven på att spela någon av höjdarna i tredje riket har blivit rejält höga. Däremot måste man ju säga att med undantag för Kenneth Branagh som Treschkow hade de lyckats utomordentligt väl med att få medlemmarna i sammansvärjningen att likna sina karaktärer. (mitt personliga problem med David Bamber som spelar Hitler är att han också spelar mr. Collins i Stolthet och Fördom och jag har svårt att se honom som något annat)

Sen hade du velat få se mer av rättegången, personligen var jag överraskad över att den var med alls. Dramaturgiskt hade det nog varit svårt att få mer tid för vad som hände efteråt, det är trots allt till stor del en film som bygger på hjältar och alla hjältarna är döda vid det laget. Sen hade jag personligen gärna sett att de gett Witzleben (han som är i rättegången) en större roll tidigare i filmen, så man hade förstått vem det var. Bland annat så ska han ha stegat in på Bendlerstrasse när kuppen var i full gång, klädd som riksmarskalk, och sedan skällt ut de inblandade för att de var så amatörmässiga. En sådan episod tycker jag skulle ha gett mycket mer tyngd än till exempel när Berlins polischef bara dyker upp för ett kort tag.

Sen avslutningsvis vad det gäller flaggorna är de nog korrekta, däremot är vi vana vid att se fel dimensioner i andra filmer. Detta då det är förbjudet att använd sig av "orginal"-flaggorna och det kommer man undan med genom att ändra på proportioner och liknande. Faktiskt är det så att vid inspelningarna så blev Valkyria-teamet anmälda just för att de använda sig av de "riktiga" nazi-flaggor.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 4 februari 2009, 14:52

Har inte sett den dock fick den fina recensioner av Per Iko chef för militärhistoriska avdelningen på FHS i Vetenskapsradion historia. Iko påpekade dock att man har gjort Hitler högerhänt då han i verkligheten skall ha varit vänsterhänt.

Sedan om jag får vara lite petig bandykullan, så var Witzleben förmodligen klädd i sin generalfältmarskalksuniform. Det var endast Göring som innehade graden riksmarskalk.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 4 februari 2009, 16:34

Är det någon som vet hur filmen mottogs i Tyskland?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 februari 2009, 07:48

Mr x skrev:Är det någon som vet hur filmen mottogs i Tyskland?
Jag tyckte de sa på P1 att den fick bättre recensioner än man befarat. Filmen var ju rätt utskälld innan den ens filmats.

Förövrigt vet jag inte om "gärningsmannen" är rätt ord i sammanhanget men endå. :) Den där domarjäveln Freisler dog förövrigt under en Amerikanskflygräd, enlit vad jag hört ska en bomb träffat mitt under en av dessa skådeprocesser.

Sonderling

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 februari 2009, 16:27

Sonderling:

Du har helt rätt han(domaren) dog mitt under ett rättegång av amerikanska bomplan, se länk:;

http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Freisler

Death

Freisler was conducting a Saturday session of the People's Court on February 3, 1945, when air raid sirens sounded as American bombers made a raid on Berlin. On that day, almost 1000 Flying Fortresses dropped 3000 tons of bombs on Berlin, in what was to be the heaviest air raid over Berlin ever. Government and Nazi Party buildings were hit, including the Reich Chancellery, the Gestapo headquarters, the Party Chancellery, and the People's Court.

According to one report, Freisler hastily adjourned court and had ordered that day's prisoners to be taken to a shelter, but paused to gather that day's files. Freisler was killed when an almost direct hit on the building caused him to be struck down by a beam in his own courtroom.[13] His body was reportedly found crushed beneath a fallen masonry column, clutching the files that he had tried to retrieve, including those of Adjutant Fabian von Schlabrendorff, who was on trial that day and was facing execution for his role in the 1944 assassination plot against Hitler.[14]

According to a different report, Freisler "was killed by a bomb-fragment while trying to escape from his law court to the air-raid shelter", and he "bled to death on the pavement outside the People's Court at Bellevuestrasse 15 in Berlin".[15] Fabian von Schlabrendorff was "standing near his judge when the latter met his end".[16]

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 februari 2009, 00:59

Det kunde väl ha varit värre? Tänk om mr Gibson regisserat - 5% bakgrund, 15% attentatsekvenser och 80% tortyr och avrättning...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 6 februari 2009, 08:08

he "bled to death on the pavement outside the People's Court at Bellevuestrasse 15 in Berlin".[15] Fabian von Schlabrendorff was "standing near his judge when the latter met his end".[16]
Fasen, vilken poetisk rättvisa om det är sant. Det var är t.o.m värd en film i sig. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 9 februari 2009, 16:38

[quote="Sgt 83 Pluton"]Det kunde väl ha varit värre? Tänk om mr Gibson regisserat - 5% bakgrund, 15% attentatsekvenser och 80% tortyr och avrättning...[/quote]

Glöm inte bort att alla skulle varit blåa i ansiktet också ;)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 februari 2009, 22:15

Jag har precis sett filmen, och även om det var den första filmen jag sett sedan Titanic som jag visste hur den skulle sluta, så höll den ändå uppe intresset. Den motsvarade förväntningarna, och jag tyckte den var välspelad, att Tompa funkade som Stauffenberg, och att filmen var nära nog perfekt ifråga om uniformer, miljöer, rekvisita och fordon. Att den var på engelska gjorde inget; visst, tysk dialog skulle lagt till ännu en dimension, men man kan inte få allt.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 februari 2009, 22:40

Såg filmen i lördags - tycker också det var en väldigt bra rulle. Kanske lite omständig emellanåt, men i det stora hela bra. Trots att man visste handlingen redan innan byggde de upp spänningen både i scenen precis innan bomben smällde av som efteråt under arresteringarna.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 februari 2009, 10:00

Sonderling,

nog för att man kan tycka illa om domare Freisler för hans roll, men att kalla det för "skådeprocesser" är väl fel ord? Rättegångarna var väl i juridiskt hänseende rätt korrekta? Att försöka mörda statschefen är faktiskt ett brott ide flesta stater. För att det skall vara en skådeprocess så skall de varit oskyldiga. Till hur stor del kan detta kriterium sägas vara uppfyllt av de åtalade?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 12 februari 2009, 21:31

Juridiskt var ju de åtalade lika skyldiga som en hundvalp bredvid en stinkande hög med... ja ni fattar va? Men visst var det arrangerade skådespel och inga ärliga rättegångar? Ingen kan väl med bästa vilja i världen säga att de åtalade fick en rättvis rättegång? Pandersson2?

Vet inte var det var men för några år sedan såg jag en sekvens från rättegångarna i fråga i någon gammal journalfilm. Freisler skrek och gapade värre än Hitler på en dålig dag och den åtalade stod bara och tittade på honom eftersom det inte var någon idé att försöka yttra sig...

Hittade till exempel detta på Youtube. Korrekt rättegång? Inte i min lilla fyrkantiga värld...
http://www.youtube.com/watch?v=aNi5256dhvM

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 februari 2009, 11:28

Det finns flera filmer på youtube som beskriver Freisler som en tvivelaktig rättvis man under hans roll som domare. Jag skulle nog oxså vilja säga att flera av hans rättegångar som han höll var ett skådespel.

Skriv svar