Antisionism eller antisemitism!?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Antisionism eller antisemitism!?

Inlägg av loop » 28 januari 2009, 21:55

Sagittarius skrev:Till Loop
Jag har visst skiljt på palestinier och araber. Din jämförelse med palestinier och araber och skandinaver och svenskar är ej bra.

Faktum kvarstår att det finns många arabiska stater och bara en judisk.
Men ingen palestinsk som är fri

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 29 januari 2009, 17:30

Jag påstår att det inte behövs en palestinsk stat. Det finns redan arabiska stater. De kan antingen bli medborgare i dem eller i Israel.

Man skulle kunna påstå att jag är på denna punkt en motsvarighet till antisionist - en s.k. antipalestinier.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 januari 2009, 18:56

Sagittarius skrev:Jag påstår att det inte behövs en palestinsk stat. Det finns redan arabiska stater. De kan antingen bli medborgare i dem eller i Israel.
Menar du att det inte behövs något Sverige, för det finns redan andra nordiska stater och vi kan bo där istället?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 29 januari 2009, 19:59

Sagittarius skrev:Jag påstår att det inte behövs en palestinsk stat. Det finns redan arabiska stater. De kan antingen bli medborgare i dem eller i Israel.

Man skulle kunna påstå att jag är på denna punkt en motsvarighet till antisionist - en s.k. antipalestinier.
Hoppas att du menar att du är anti-palestinsk stat, för annars så är du rasist. Sionism är ju en politisk ide, det är knappast palestinier.
Men din hållning är inte unik, det finns de som hävdar att Jordanien är en palestinsk stat, fast det var några år sedan jag hörde det påståendet nu.

Själv så skulle jag vilja se en allians mellan tex vänster inom Fatah och Haploed typ, och en enda stat eller kanske en union. Haploed är ju kanske världens största vänsteridrottsrörelse, tyvärr så vet jag inte hur mycket det märks numera.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 januari 2009, 21:56

Är det så lätt för en palestinier på Västbanken, i Gazaremsan, i östra Jerusalem, eller i något annat land, att bli israelisk medborgare?

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 30 januari 2009, 04:05

Nu finns det ju en palestinsk stat, en stat som bildades av landområden som av arabiska nationer avsattes just med målet att skapa en palistinsk stat.

Att Israel sedan ockuperat de landområdena betyder ju inte att de inte existerar.

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 30 januari 2009, 11:31

loop skrev:

Hoppas att du menar att du är anti-palestinsk stat, för annars så är du rasist. Sionism är ju en politisk ide, det är knappast palestinier.
Nej, jag är ej rasist, "anti-palestinsk stat" menar jag. Kan antisionister hävda det ena kan väl jag hävda det andra.

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 30 januari 2009, 11:34

Dûrion Annûndil skrev:
Menar du att det inte behövs något Sverige, för det finns redan andra nordiska stater och vi kan bo där istället?

Mvh -Dan
Jag har inte sagt detta, och ej heller menat detta.

Araber och nordbor är heller knappast jämförbara storheter. Araber lutar mer åt nationalitet, etnicitet osv, medan nordbor syftar på Norden, ett begrepp som mera syftar på territorium. Nordiska språk och arabiska är heller ej jämförbara storheter. Nordiska språk är flera språk, arabiska är ett språk.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 30 januari 2009, 17:08

Sagittarius skrev:
Dûrion Annûndil skrev:

Mvh -Dan
Jag har inte sagt detta, och ej heller menat detta.

Araber och nordbor är heller knappast jämförbara storheter. Araber lutar mer åt nationalitet, etnicitet osv, medan nordbor syftar på Norden, ett begrepp som mera syftar på territorium. Nordiska språk och arabiska är heller ej jämförbara storheter. Nordiska språk är flera språk, arabiska är ett språk.
Finlandssvenska, svenska, danska och norska ligger så nära varandra så det är ju rätt tveksamt om man ska kalla dem för olika språk och även när det gäller andra saker så är vi etniskt lika.
Sen så bor det massor med folk som inte är araber i de flesta "arabländer" och palestinier är ju en etnicitet även det. Sen så är nog inte "arabländerna" helt sugna på att ta emot fler palestinier, fanns ju en orsak till att Jordanien slängde ut PLO mfl. Israel har i princip bara förvärrat skit engelsmännen skapade och det måste lösas nångång.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 30 januari 2009, 22:14

Jag påstår att det inte behövs en palestinsk stat. Det finns redan arabiska stater. De kan antingen bli medborgare i dem eller i Israel.
Vilka är "de"?
Om du menar de palestinier som bor i gaza och på västbanken så tror jag inte de kan bli israeliska medborgare. Menar du då att man skulle deportera dessa människor till Jordanien och Egypten, de enda stater i området som erkänt Israel?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 31 januari 2009, 07:03

hilbert skrev: Om du menar de palestinier som bor i gaza och på västbanken så tror jag inte de kan bli israeliska medborgare.
Men en mycket stor andel av Palestinaaraberna i Gaza och på Västbanken är ättlingar till dem som fördrevs från det som blev Israel år 1948. Och skulle alltså ha varit Israeliska medborgare i dag om de hade vågat / kunnat stanna kvar i sina hem den gången.

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 31 januari 2009, 14:21

loop skrev:Finlandssvenska, svenska, danska och norska ligger så nära varandra så det är ju rätt tveksamt om man ska kalla dem för olika språk och även när det gäller andra saker så är vi etniskt lika.
Sen så bor det massor med folk som inte är araber i de flesta "arabländer" och palestinier är ju en etnicitet även det. Sen så är nog inte "arabländerna" helt sugna på att ta emot fler palestinier, fanns ju en orsak till att Jordanien slängde ut PLO mfl. Israel har i princip bara förvärrat skit engelsmännen skapade och det måste lösas nångång.
Vilken skit talar du om? :?
Jag anser inte att man löser ett problem genom att avskaffa Israel som stat. Skandinavism och arabism är alltså acceptabelt men inte sionism - men antisionismen då? Varför ej antiarabism eller "anti-palestinsk stat"? När jag talar om "anti-palestinsk stat" talar jag inte om hur dåligt araber tenderar att sköta sina stater, att många ägnar sig åt terrorism, är antisemitiska/antisionistiska, kvinnoförtryckande osv. Jag talar om arabisk variant av nationalism (den tycks ju vara "bättre" än den judiska) istället för en palestinsk (som jag ändå tror bara är en gren av den arabiska).

Det är ju rent förskräckligt att endast Jordanien och Egypten erkänt Israel, hilbert. Tror inte att det skulle bli bättre om Israel gav bort stora delar av Jerusalem heller, för det var ju därifrån Muhammed for till himmelen?!? Religion också? Har araberna också religiösa argument? 8O Jerusalem är Israels huvudort: Här fanns det första templet en gång. Punkt.

Den palestinska etniciteten är en novation. Bygger på myten om nachba, och har byggts upp gentemot en skarp dom-bild: de hemska judarna. Den judiska etniciteten/nationaliteten däremot är uråldrig - men här skall man minsann ifrågasätta staten Israels existens från en del håll.

Man kan ju låta Jordanien och Egypten t.ex. överta de befintliga palestinska områdena och göra invånarna där till medborgare. Deportation rör det sig inte alls om. De är ju så etniskt lika (eller det är ju samma arabiska folkhav). Det är bättre för "palestinierna" om de får uppgå i en större statsgemenskap än att de skall leva på sina små ökenplättar till land: Gaza och Västbanken.

De andra folkgrupperna behöver inte heller en egen stat. De kan ju bli medborgare i Jordanien och Egypten, för visst är ju muslimska araber relativt hyggliga mot minoriteter, se bara kopterna i Egypten.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 31 januari 2009, 15:10

Låt mig återigen påminna om att detta inte är en tråd för att diskutera situationen i Palenstia/Israel eller era synpunkter på hur den ska lösas utan just begreppen antisemitism och antisionism.

/Marcus

Sagittarius
Medlem

Inlägg av Sagittarius » 31 januari 2009, 16:36

Jag förstår vad Marcus Wendel menar. Jag vill bara visa på det tokiga i antisionismen. Antisionismen har ju delvis sina rötter i konflikten i Mellanöstern, men även antisemitismen. Antisionism och antisemitism ligger ibland otroligt nära varandra, för att inte säga: ibland ter de sig rentav identiska.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 31 januari 2009, 23:34

De judiska assimilationisterna, alltså de judar som under perioden 1789-1948 ansåg att judarna inte skulle skapa någon egen stat, utan istället verka i sina dåvarande länder under samma villkor som resten av befolkningen, skulle de vara att räkna som antisionister eller ej? De var ju uppenbarligen åtminstone inte prosionistiska, men det fanns antagligen olika falanger bland dem, rimligtvis både sådana som var neutrala till sionismen, och sådana som var aktivt emot sionismen, föreställer jag mig, men när jag har läst om saken minns jag mest om sionisterna, eftersom de överlevde, medan övriga till stor del försvann från historien, som fackföreningen (?) Bund i Polen, vilken kom fram ur minnet i skrivande stund, och som jag har för mig var emot sionismen.

Sedan fanns det ju åter andra, som stödde båda riktningarna. Författaren Artur Köstler ansåg att de judar som ville vara judar skulle flytta till Israel, medan de judar som stannade i andra länder borde sluta vara judar och istället uppgå i majoritetsbefolkningen. Själv bodde han i andra länder, men han stödde IZL.

Skriv svar