Hitlermustach
Hitlermustach
Den var ju rätt speciell, var det nåt som var poppis någon gång? Jag har enbart sett en bild på nån annan som hade en likadan, även han österrikare Lothar Rendulic.
Chaplins är liknande men den har inte de lodräta kanterna som gör att den ser så konstig ut.
Visste inte vart jag skulle lägga denna modefråga, flytta den till nåt bättre ställe om den är fel här.
Chaplins är liknande men den har inte de lodräta kanterna som gör att den ser så konstig ut.
Visste inte vart jag skulle lägga denna modefråga, flytta den till nåt bättre ställe om den är fel här.
Re: Hitlermustach
När kaiser Wilhelm II abdikerade 1918, symboliserade man (män) sin uppsägelse av tro och lydnad till honom genom att kapa mustaschändarna.
"Hitlermustasch" uppfanns alltså inte av Hitler.
"Hitlermustasch" uppfanns alltså inte av Hitler.
Har du en källa till "kejsar-mustaschen"?
Här är en som föreslår att Hitler kapade en ursprungligen längre mustasch för att få på gasmasken ordentligt. Fast han ju inte var ensam om mustaschen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toothbrush_moustache
Där finns även en lista på andra som åtminstone tidvis skall ha haft tandborst-stilen, Helan t.ex.
Här är en som föreslår att Hitler kapade en ursprungligen längre mustasch för att få på gasmasken ordentligt. Fast han ju inte var ensam om mustaschen.
Där finns även en lista på andra som åtminstone tidvis skall ha haft tandborst-stilen, Helan t.ex.
Ingen exakt källa. Har för mig Staffan Skott skrivit om saken.
Men alltså: det var så här, man visade uppsägelse av tron till Wilhelm genom att raka av sig spetsarna. Huruvida det var efter det han abdikerat, eller sedan han skrivit under någon kapitulation eller så vet jag inte. (Att säga upp tron till en abdikerad monark må förvisso vara poänglöst; en monark som avgått kan ju inte längre ha svurna undersåtar.)
Man kan säga: att raka av sig muschen på detta vis må ha varit en symbolhandling i stort, en markering av tidsandan, man bröt med det gamla. Motiverat på ett eller annat sätt.
Men alltså: det var så här, man visade uppsägelse av tron till Wilhelm genom att raka av sig spetsarna. Huruvida det var efter det han abdikerat, eller sedan han skrivit under någon kapitulation eller så vet jag inte. (Att säga upp tron till en abdikerad monark må förvisso vara poänglöst; en monark som avgått kan ju inte längre ha svurna undersåtar.)
Man kan säga: att raka av sig muschen på detta vis må ha varit en symbolhandling i stort, en markering av tidsandan, man bröt med det gamla. Motiverat på ett eller annat sätt.
Fast hur många av dem har helt vågräta kanter? Det är just det jag tycker är anmärkningsvärt konstigt. Mugabes mustasch är ju iofs ännu konstigare.Hexmaster skrev:Har du en källa till "kejsar-mustaschen"?
Jag har aldrig stött på vare sig kejsarförklaringen eller gasmask dito.
Jag undrar om inte den här mustaschen var mycket vanligare än vi tror i dag. Ser man på gamla bilder (även efter 1945) så ser man relativt ofta personer med Hitlermustasch, även utanför Tyskland. Såg på Wikipedia att en före detta israelisk(!) premiärminister har/hade Hitlermustasch. (Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir.)
Jo, det var många judar med på wikipedias lista också. Jag har inte upplevt det som att man sett den på bild speciellt ofta, men det har nog framgått. Yitzhak har ju inte heller de där konstiga lodrätta sidorna utan slutande mer normala.a81 skrev:Jag undrar om inte den här mustaschen var mycket vanligare än vi tror i dag. Ser man på gamla bilder (även efter 1945) så ser man relativt ofta personer med Hitlermustasch, även utanför Tyskland. Såg på Wikipedia att en före detta israelisk(!) premiärminister har/hade Hitlermustasch. (Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir.)
Här är dock ett exempel på just de där lodräta sidorna, nämligen Tanzanias fd president Julius Nyerere (1922-1999): http://en.wikipedia.org/wiki/Julius_Kambarage_Nyerere.loop skrev:Jo, det var många judar med på wikipedias lista också. Jag har inte upplevt det som att man sett den på bild speciellt ofta, men det har nog framgått. Yitzhak har ju inte heller de där konstiga lodrätta sidorna utan slutande mer normala.a81 skrev:Jag undrar om inte den här mustaschen var mycket vanligare än vi tror i dag. Ser man på gamla bilder (även efter 1945) så ser man relativt ofta personer med Hitlermustasch, även utanför Tyskland. Såg på Wikipedia att en före detta israelisk(!) premiärminister har/hade Hitlermustasch. (Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir.)
Min morfar (böhmare f 1898) hade sådan mustasch åren kring 1920. Han berättade att den kallades för engelsk mustasch. Jag har alltid haft intrycket att det var ett populärt mode vid den tiden. Däremot vet jag inte varför den kallades för engelsk.
/ Probstner
/ Probstner
Det kan inte ha som syfte att sticka ut, skilja honom från mängden?
Nu säger ju i och för sig Probstner att det skulle vara vanligt förekommande.
Nu säger ju i och för sig Probstner att det skulle vara vanligt förekommande.
Den teorin får understöd av en artikel i Telegraph. Man refererar till en biografi av en av Hitlers frontkamrater:Hexmaster skrev:Har du en källa till "kejsar-mustaschen"?
A previously unpublished essay by a writer who served alongside Hitler in the First World War trenches reveals that the future Führer was only obeying orders when he shaped his moustache into its tightly-clipped style. He was instructed to do so in order that it would fit under the respirator masks, introduced in response to British mustard gas attacks.
Had that order never been issued, the tyrant who brought most of Europe to its knees would be remembered as a man with a large Prussian moustache.
The prosaic explanation comes in a new biography of the writer Alexander Moritz Frey, who came to know him when both were lowly privates in a Bavarian infantry division.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... tache.html
/G:son
Edit:
Ser nu, att din Wikipedia-artikel refererar till samma notis i Telegraph.
Jag håller med om det - 'tandborstmustachen' var en ganska vanlig typ av ansiktshår. Inte minst i Tyskland där phurern's lilla borste efterhärmades av mångaNu säger ju i och för sig Probstner att det skulle vara vanligt förekommande
Mindre känt - är att den upphöjdes till att betraktas som Weltanschaulich (Världsåskådlig
Inte omöjligt att man för gasmaskens skull började kapa ner sina knävelborrar redan under VKI.
Men jag har de facto läst ett kåseri av Staffan Skott där han refererar en källa som säger att "Hitlermustach" kom att betyda "uppsagd tro till Kaisern".
Det ena utesluter inte det andra. Jag menar, inte alla mustaschmän låg vid fronter med gasbeläggning.
Maila Staffan Skott på kultur@dn.se (eller vad det nu är, namn och nytt kanske) och hör med honom.
Men jag har de facto läst ett kåseri av Staffan Skott där han refererar en källa som säger att "Hitlermustach" kom att betyda "uppsagd tro till Kaisern".
Det ena utesluter inte det andra. Jag menar, inte alla mustaschmän låg vid fronter med gasbeläggning.
Maila Staffan Skott på kultur@dn.se (eller vad det nu är, namn och nytt kanske) och hör med honom.
Engelsk mustasch kanske syftar på engelsmannen Charlie Chaplin.Probstner skrev:Min morfar (böhmare f 1898) hade sådan mustasch åren kring 1920. Han berättade att den kallades för engelsk mustasch. Jag har alltid haft intrycket att det var ett populärt mode vid den tiden. Däremot vet jag inte varför den kallades för engelsk.
/ Probstner
Den vanligaste förklaringen på Hitlers mustasch jag hört är att den var ett modemässigt lån från Chaplin.. Men det behöver kanske inte stämma. Ville bara ta upp det påståendet i tråden.
Det har jag svårt att tänka mig.....Chaplin representerade väl just det amerikanska 'flim-flam' som Hitler avskydde. Dessutom var (minst?) en av Chaplins 'de factos' - Paulette Goddard judinna. Hon föddes som Paulina Levy - vilket innebar automatisk bannbulla från MünchenHitlers mustasch jag hört är att den var ett modemässigt lån från Chaplin