Historiskt fotbollsgeografi i Sverige
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Historiskt fotbollsgeografi i Sverige
Brage klarade ju sej kvar med en hårsmån i Division 1 Norra, så vårt Fotbolls distrikt har då ett lag med nu i Divisionen, för Faluns Stolthet lyckades ju inte klara kontraktet.. Men det skulle vara roligt om Brage och Falun kom i samma division igen. För rent publikmässigt och klirr i kassan för klubbarna så var det ju två intressanta matcher. 
IFK Strömstad och Stenungsund låg i näst högsta serien för mellan 10 och 20 år sedan.Även Trollhättan har haft lag i näst högsta serien på 70-talet, och kommer så även ha 2009...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tidaholm Goif var uppe i de högre regionerna för ett tiotal år sedan, dom hade visst en målfarlig forward då också.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Jag tänker speciellt på Trollhättan som du nämner, har de haft någon bra spelare som det gått bra för igenom åren, jag menar som fått spela ute i Europa i något internationellt lag.BMJ skrev:IFK Strömstad och Stenungsund låg i näst högsta serien för mellan 10 och 20 år sedan.Även Trollhättan har haft lag i näst högsta serien på 70-talet, och kommer så även ha 2009...
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Att ingen har nämnt Sleipner från Norrköping ännu, smått legendarisk "Arbetarklubb" bildad av de springpojkar som inte kände sig hemma i IFK Norrköping (eller som inte fick spela, till förmån för de ungdomar som gick på läroverket). 16 allsvenska säsonger, samt 36 i diverse "andra divisioner". Klubben låg länge i bitsk rivalitet med IFK, och detta späddes ju inte direkt på mindre för att Nisse Liedholm gick från Sleipner till IFK.
Jo förresten, de vann allsvenskan med 1936/37
/Robert smyg-sleipnerfan
Jo förresten, de vann allsvenskan med 1936/37
/Robert smyg-sleipnerfan
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"
-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Får inte glömma min moderklubb heller, Motala AIF! (iofs spelade jag liiiiite i City, eskilstuna som knodd, men det gills inte, de har förövrigt en eller två allsvenska säsonger, och otalet i andra divisioner).
MAIF spelade en allsvensk säsong 1957/58, samt har tjugotalet säsonger i andra divisioner! Kommer ihåg när jag spelade så kunde jag se "Don Tomaso" då och på idrottsparken, tror han tränade A-laget en period under nittiotalet, men är inte helt säker. (detta var väl innan hans glansdagar på Tv3)
Angående Linköping så var IF SAAB uppe i allsvenskan 1973, laget krashade fullständigt och har efter flera långa turer kristalliserats ut i Linköpings FF, i dagsläget i division 2 (har förövrigt vart på nästan alla hemma matcher sen -02, jag vet det är illa)
Derby, även det en Linköpingsklubb, enad med SAAB (som ett försök att skaffa sig en stabil klubb i allsvenskan) var uppe en sväng 1977.
/Robert stolt LFF supporter
MAIF spelade en allsvensk säsong 1957/58, samt har tjugotalet säsonger i andra divisioner! Kommer ihåg när jag spelade så kunde jag se "Don Tomaso" då och på idrottsparken, tror han tränade A-laget en period under nittiotalet, men är inte helt säker. (detta var väl innan hans glansdagar på Tv3)
Angående Linköping så var IF SAAB uppe i allsvenskan 1973, laget krashade fullständigt och har efter flera långa turer kristalliserats ut i Linköpings FF, i dagsläget i division 2 (har förövrigt vart på nästan alla hemma matcher sen -02, jag vet det är illa)
Derby, även det en Linköpingsklubb, enad med SAAB (som ett försök att skaffa sig en stabil klubb i allsvenskan) var uppe en sväng 1977.
/Robert stolt LFF supporter
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om ni inte har märkt mitt senaste länktips så är Sveriges fotbollshistoriker och statistikers hemsida; www.bolletinen.se en sevärdhet att besöka och man kan inte kopiera över material därifrån(utskrifter har jag inte provat ännu). Provade faktiskt att söka på Motala AIF i deras databas och fick fram att de vann två matcher i rad, sju förluster irad och nio matcher utan seger. De slog IFK Eskilstuna borta med 4-0 den 18 maj 1958 och fick bara 1-1 på hemmaplan mot dem, deras största förlust var 0-6 mot AIK på Råsunda(släppte in sex mål vid ytterligare två tillfällen).
Gårda har åtta säsonger i fotbollsallsvenskan och den senaste var säsongen 1942-43.
Stefan
Gårda har åtta säsonger i fotbollsallsvenskan och den senaste var säsongen 1942-43.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Brage hette ju Blixt i sitt förflutna, någon gång i början av 1900-talet,, kanske borde de byta tillbaka till det namnet igen, så det blir mera fart under skosulorna på Grabbarna,, för denna säsong har det gott väldigt segt för killarna. 
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tittar man på svensk fotboll anno 1967 så är det skillnad idag.
För att ta exempel på ett par serier utifrån de positioner klubbarna hade i mitten på augusti 1967.
Från mitt tidningsarkiv om IK Sirius.
Det skiljer lite grann.
Nu är det ganska många invandrarklubbar i de tre högsta divisionerna, det var inte så på 1960-talet.
Sedan fanns klubbar med som man inte har hört talas om.
Stefan
Allsvenskan:
Malmö FF
AIK
Djurgården
Helsingborg
Örebro
Norrköping
Örgryte
GAIS
Elfsborg
IFK Göteborg
Hammarby
Holmsund
Division II(Svealand)
Brage
Eskilstuna
Degerfors
Sirius
Västerås SK
Sundbyberg
Arvika
IFK Stockholm
Hallstahammar
Södertälje
Avesta
Södra Götaland
Halmia
Öster
Bromölla
Kalmar FF
IFK Malmö
Trelleborg
Sölvesborg
Landskrona
Gnosjö
Gunnarstorp
Hässleholm
Kristianstad
Ystad
För att ta exempel på ett par serier utifrån de positioner klubbarna hade i mitten på augusti 1967.
Från mitt tidningsarkiv om IK Sirius.
Det skiljer lite grann.
Nu är det ganska många invandrarklubbar i de tre högsta divisionerna, det var inte så på 1960-talet.
Sedan fanns klubbar med som man inte har hört talas om.
Stefan
Allsvenskan:
Malmö FF
AIK
Djurgården
Helsingborg
Örebro
Norrköping
Örgryte
GAIS
Elfsborg
IFK Göteborg
Hammarby
Holmsund
Division II(Svealand)
Brage
Eskilstuna
Degerfors
Sirius
Västerås SK
Sundbyberg
Arvika
IFK Stockholm
Hallstahammar
Södertälje
Avesta
Södra Götaland
Halmia
Öster
Bromölla
Kalmar FF
IFK Malmö
Trelleborg
Sölvesborg
Landskrona
Gnosjö
Gunnarstorp
Hässleholm
Kristianstad
Ystad
Passar på att fylla på med ett par lag till som inte verkar ha nämnts ännu.
Värmland: Ope (näst högsta serien)
Skåne: Stattena (Allsvenskan)
ångermanland: Friska Viljor (superettan)
Västerbotten: Gimonäs CK, Sandåkern (näst högsta serien)
Värmland: Ope (näst högsta serien)
Skåne: Stattena (Allsvenskan)
ångermanland: Friska Viljor (superettan)
Västerbotten: Gimonäs CK, Sandåkern (näst högsta serien)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kommer inte Ope ifrån Bräcke utanför Östersund?
Stefan
Stefan
Förlåt! Jag menade Jämtland, men skrev Värmland. Kortslutning!Stefan Lundgren skrev:Kommer inte Ope ifrån Bräcke utanför Östersund?
Stefan
Skall man se till Norrland så hade Lycksele ett bra lag i näst högsta serien en gång i tiden. Men om vi bortser från lagen från Sundsvall så är nog IFK Holmsund det Norrlandslag som har längst "fartstid" på hög nivå. Laget spelade bara en säsong i Allsvenskan men däremot hade man massor med säsonger i näst högsta serien där man var ett av topplagen. Och idrottsplatsen finns kvar än i dag och ser ut ungefär som den gången.
För övrigt har Norrland egentligen aldrig lyckats etablera ett lag som har hängt med i Allsvenskan under längre tid. Det första Norrlandslaget över huvud taget var GIF Sundsvall som gick upp någon gång på 60-talet. Sedan kom IFK Luleå, IFK Holmsund, Umeå och IFK Sundsvall. Men de enda som har klarat av ett flertal säsonger är just GIF-arna.
Skall man däremot räkna Gävle-trakten till Norrland så har ju Gefle gjort ett antal säsonger i högsta serien och längre tillbaka tillhörde Sandvikens IF de "fasta" lagen i många år.
För övrigt har Norrland egentligen aldrig lyckats etablera ett lag som har hängt med i Allsvenskan under längre tid. Det första Norrlandslaget över huvud taget var GIF Sundsvall som gick upp någon gång på 60-talet. Sedan kom IFK Luleå, IFK Holmsund, Umeå och IFK Sundsvall. Men de enda som har klarat av ett flertal säsonger är just GIF-arna.
Skall man däremot räkna Gävle-trakten till Norrland så har ju Gefle gjort ett antal säsonger i högsta serien och längre tillbaka tillhörde Sandvikens IF de "fasta" lagen i många år.
Nej, Ope kommer från Ope, som ligger strax utanför Östersund, och ganska långt från Bräcke.Stefan Lundgren skrev:Kommer inte Ope ifrån Bräcke utanför Östersund?
Stefan
/AH
- Anders Nyman
- Medlem
Ope, dem har jag inte hört om på länge,, vilken Division befinner de sej i nuförtiden..Drängfan skrev:Nej, Ope kommer från Ope, som ligger strax utanför Östersund, och ganska långt från Bräcke.Stefan Lundgren skrev:Kommer inte Ope ifrån Bräcke utanför Östersund?
Stefan
/AH