Finns Gud?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inlägg av B Hellqvist » 9 januari 2009, 13:36

medundersåte skrev:Evolutionsläran är accepterad av den katolska kyrkan och av prästerskapet i Svenska kyrkan, åtminstone dessa verkar ju inte se sig som utträngda (åtminstone officiellt).
De accepterar evolutionen, men som en mekanism för Skapelsen.
medundersåte skrev:I USA är visserligen läget annorlunda och det sänder mindre svallvågor som också når Sverige, men vetenskap och religion har kunnat samsas tidigare i historien och kan enligt min mening fortsätta med det även i framtiden.
Så länge man drar en klar rågång mellan religion och vetenskap i forskning och undervisning, så må det väl vara hänt. Kreationisterna i USA hävdar ju att om Bibeln och vetenskapen inte går att förena, så är det Bibeln som gäller. Inom kristenheten finns det ett brett spektrum av tro och vetenskap. Den ena änden av det spektrat befolkas av "Young Earth Creationists"; kreationister som hävdar att Jorden är drygt 6000 år gammal, etc. Sedan finns "intelligent design"-förespråkarna, som genom selektiv läsning och/eller förvrängning av vetenskapen försöker väva ihop den med skapelseläran. Ett exempel är Ken Hams "Creation Museum", där dinosaurier (som inte äter kött - i Edens lustgård var alla vegetarianer!) samexisterar med Adam, Eva och de andra första människorna, för att sedan knata ombord på Noaks ark... :roll:
medundersåte skrev:Nog finns det väl människor som har metafysiska förklaringar som forskar om och använder sig av elektricitet. De som lade grunden till den moderna vetenskapen under tidigmodern tid hade vanligtvis inget problem med att samtidigt acceptera metafysiska perspektiv.
Snarare var det väl så att de var indoktrinerade i, eller inte vågade gå så långt att de ifrågasatte, religionen. Darwin själv lär ju ha väntat 20 år med att publicera "Om arternas uppkomst", och inte ens då vågade han skriva i klartext vad hans teori skulle innebära för människan. Richard Dawkins skriver i "Illusionen om Gud" om den amerikanske geologen Kurt Wise, som hade en lovande karriär framför sig, men som insåg att Bibeln och vetenskapen inte gick att förena, och valde efter mycken vånda att behålla sin tro. Han leder idag ett fundamentalistiskt kristet "forskningsinstitut". Det finns exempel på framstående forskare som behållit sin forskarmässiga integritet, medan de är privatreligiösa, men det är ovanligt att t.ex. Nobelpristagare är bekännande troende. Ingen seriös forskare räknar in en guddomlig kraft i sina teorier; hur skulle det se ut om t.ex. en fysiker skulle peta in faktorn [G] (Gud) för att få en beräkning att gå ihop... ;)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 9 januari 2009, 19:17

om [G] löser en teori som utan [G] är olöslig så går det nog bra :)

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 9 januari 2009, 21:23

Engan skrev: Problemet är inte så mycket vad gud är utan mer vad man anser att gud gör. Om gud bara är glädje betyder det ju att gud inte gör något alls (glädje har inte skapat världen eller förbjuder dig att äta griskött, eller ger dig liv efter döden, eller andra övernaturliga saker). Det har jag inget problem med, bortsett från att det ju är ganska meningslöst att använda termen gud i så fall. Varför inte då bara tala om glädje istället? Jo, för att även de som säger saker i stil med "gud är glädje" i själva verket vanligen menar något mer än så. Dvs. de har också idéer om att gud har någon form av medvetande, extern existens, utför någon form av påverkan på världen etc. Och då är vi tillbaka på "blå kameler"-nivån i alla fall.

Är gud berget Fuji kan jag rentav gå med på att gud har direkt påverkan på världen.. i alla fall form av erosion, jordskred, etc :-)
Vad är det som är det stora problemet med hur en del människor uppfattar Gud? Det finns många former av mänskligt beteende som kan anses irrationellt. Vad vill du göra åt dessa "idéer" som folk tycks ha?

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2009, 23:07

Vad är det som är det stora problemet med hur en del människor uppfattar Gud? Det finns många former av mänskligt beteende som kan anses irrationellt. Vad vill du göra åt dessa "idéer" som folk tycks ha?

Skulle jag exempelvis säga att Gud inte finns, fanns eller har funnits till en Livets ordare så är oenigheten stor mellan mig och denna person. Skulle jag däremot säga till en person att Gud inte har funnits eller finns till en person som absolut inte tro på det, så skulle svaret vara "JA"/"Jag skiter väl i GUD" eller någonting annat. Det är det som kontentan med denna tråd tror jag, att de som "tro på Gud" finns det förebilder att han har funnits medan skalmaniter som inte tro på Gud hävdar troligen det motsatta. Det var det som jag tro om de olika svaren på denna tråd.

Snart firar denna tråd femårsjubleium. :lol:

Stefan

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 januari 2009, 16:46

G:son skrev: Vad är det som är det stora problemet med hur en del människor uppfattar Gud? Det finns många former av mänskligt beteende som kan anses irrationellt.
Ja. Det kanske inte vore så dumt om de beteendena hade så lite inflytande på världen och samhället som möjligt?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 januari 2009, 16:52

Stefan Lundgren skrev: Skulle jag exempelvis säga att Gud inte finns, fanns eller har funnits till en Livets ordare så är oenigheten stor mellan mig och denna person. Skulle jag däremot säga till en person att Gud inte har funnits eller finns till en person som absolut inte tro på det, så skulle svaret vara "JA"/"Jag skiter väl i GUD" eller någonting annat. Det är det som kontentan med denna tråd tror jag, att de som "tro på Gud" finns det förebilder att han har funnits medan skalmaniter som inte tro på Gud hävdar troligen det motsatta. Det var det som jag tro om de olika svaren på denna tråd.
Försöker du säga "vissa tror på gud och andra inte" på ett tillkrånglat sätt, eller hade du någon mer poäng?

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 10 januari 2009, 17:00

Engan skrev:
G:son skrev: Vad är det som är det stora problemet med hur en del människor uppfattar Gud? Det finns många former av mänskligt beteende som kan anses irrationellt.
Ja. Det kanske inte vore så dumt om de beteendena hade så lite inflytande på världen och samhället som möjligt?
Inte oväntat utelämnar du den senare delen av frågan:
Vad vill du göra åt dessa "idéer" som folk tycks ha?
Det är varje individs självklara rättighet att skapa sin egen världsbild. Att dessa världsbilder på ett eller annat sätt påverkar hela samhället är ju oundvikligt.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 10 januari 2009, 17:11

G:son skrev:
Engan skrev:
Inte oväntat utelämnar du den senare delen av frågan:
Vad vill du göra åt dessa "idéer" som folk tycks ha?
Det är varje individs självklara rättighet att skapa sin egen världsbild. Att dessa världsbilder på ett eller annat sätt påverkar hela samhället är ju oundvikligt.
"Inte oväntat"? Det var tämligen oartigt, hör du. Jag svarade inte på den därför att jag upplevde frågan som antingen retorisk eller (om den inte var retorisk) rent ut sagt fånig. Jag vill naturligtvis inte göra något alls åt att folk har idéer. De får ha vilka idéer de vill. Och att idéer påverkar samhället i någon grad är, som du säger, oundvikligt.

Däremot tycker jag det vore trevligt om de mer irrationella idéerna gavs så lite utrymme till inflytande som möjligt. Vi behöver ju i alla fall inte uppmuntra dem? Det inkluderar så skilda saker som religion, rasism, antiintellektualism, sexism, med mera. Och innan någon får dåndimpen: jag säger inte alls att alla dessa är lika farliga eller har särskilt mycket gemensamt bortsett från irrationella idéer.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 10 januari 2009, 17:19

Engan skrev: "Inte oväntat"? Det var tämligen oartigt, hör du. Jag svarade inte på den därför att jag upplevde frågan som antingen retorisk eller rent ut sagt fånig. Jag vill naturligtvis inte göra något alls åt att folk har idéer. De får ha vilka idéer de vill. Och att idéer påverkar samhället i någon grad är, som du säger, oundvikligt.

Däremot tycker jag det vore trevligt om de mer irrationella idéerna gavs så lite utrymme till inflytande som möjligt. Vi behöver ju i alla fall inte uppmuntra dem? Det inkluderar så skilda saker som religion, rasism, antiintellektualism, sexism, med mera. Och innan någon får dåndimpen: jag säger inte alls att alla dessa är lika farliga eller har särskilt mycket gemensamt bortsett från irrationella idéer.
Jag skrev medvetet lite provocerande, för att komma till pudelns kärna. :)

Jag ogillar åsiktsförtryck i alla former. Förmodligen är det därför jag kanske övertolkar en del som sagts i den här tråden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 januari 2009, 17:36

Engan skrev:Däremot tycker jag det vore trevligt om de mer irrationella idéerna gavs så lite utrymme till inflytande som möjligt.
Två frågor jag kommer att tänka på: Var går gränsen mellan det irrationella och det rationella? Hur skulle det vara att leva i ett helt rationellt samhälle?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2009, 17:59

Engan skrev:
Stefan Lundgren skrev: Skulle jag exempelvis säga att Gud inte finns, fanns eller har funnits till en Livets ordare så är oenigheten stor mellan mig och denna person. Skulle jag däremot säga till en person att Gud inte har funnits eller finns till en person som absolut inte tro på det, så skulle svaret vara "JA"/"Jag skiter väl i GUD" eller någonting annat. Det är det som kontentan med denna tråd tror jag, att de som "tro på Gud" finns det förebilder att han har funnits medan skalmaniter som inte tro på Gud hävdar troligen det motsatta. Det var det som jag tro om de olika svaren på denna tråd.
Försöker du säga "vissa tror på gud och andra inte" på ett tillkrånglat sätt, eller hade du någon mer poäng?
Ja, på sätt och vis!!!
Vissa tror på gud och andra inte....Precis!!! och det ligger nog bakom en del i diskussionen i denna tråd tror jag, försökte bara utöka mig lite.

Stefan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2009, 18:27

a81 skrev:
Engan skrev:Däremot tycker jag det vore trevligt om de mer irrationella idéerna gavs så lite utrymme till inflytande som möjligt.
Två frågor jag kommer att tänka på: Var går gränsen mellan det irrationella och det rationella? Hur skulle det vara att leva i ett helt rationellt samhälle?
Det är egentligen frågor som lämpar sig för egna trådar. Rationalitet är väl att betrakta som förmågan att betrakta och bedöma sin omvärld utifrån observerbara och bevisbara fakta, medan irrationalitet till stor del bygger på förutfattade uppfattningar som inte äger någon förankring i observerbara fakta. Så är t.ex. inställningen att "jag måste tro på Gud, bekänna mig till Jesus och be aftonbön varje kväll, för annars kommer jag inte till himlen" irrationellt objektivt sett, även om det i den troendes ögon (=subjektivt) upplevs som rationella handlingar utifrån doktrinen i en tro som inte bygger på observerbara, bevisbara fakta.

Vi lever till stor del redan i ett rationellt samhälle, då stat och kyrka är skilda åt, och de flesta beslut tas på rationell grund och inte med utgångspunkt från en bok som skrevs för att förklara världen för getaherdar för 3000 år sedan.

Skriv svar