Memoarer/biografier från 16-1800-talet

Skriv svar
class
Ny medlem

Memoarer/biografier från 16-1800-talet

Inlägg av class » 8 januari 2009, 08:21

Hej!

Jag söker välskrivna och intressanta memoarer/biografier från 16-1800-talet, t.ex. Georgiana: Duchess of Devonshire ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0375753834 ).

Tack på förhand!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Memoarer/biografier från 16-1800-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2009, 18:59

Du kan ju söka på Google book search eller på runeberg.org
Om du inte har gjort det tidigare.

Stefan

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 9 januari 2009, 09:28

class skrev:Hej!

Jag söker välskrivna och intressanta memoarer/biografier från 16-1800-talet, t.ex. Georgiana: Duchess of Devonshire ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0375753834 ).

Tack på förhand!
Jeg foreslår engelskmannen William Dampier's biografi utgitt på slutten av 1600-tallet. En helt ekstraordinær historie om en mann som tilfeldigvis blir pirat og bruker 12 år på en reise rundt jorden. Han ender opp som en av historiens største oppdagere/utforskere av Sørhavet og Australia og står for nesten 1000 ord i Oxford dictionary bare for å nevne litt av hans bravader. Han sies å være hovedinspirasjonen for Robinson Crusoe (som i så fall egentlig var skotte og helt Alexander Selkirk) og Gullivers Reiser, såvel som mye annet i sin ettertid, og hans observasjoner så nøyaktige at hans opptegnelser var med Darwin i Beagle over 100 år senere.

A New Voyage Around The World:
Det beste ville nok være en trykket versjon, men den finnes også online:
http://gutenberg.net.au/ebooks05/0500461h.html

Den moderne biografien "A Pirate of Exquisite Mind" om Dampier er også veldig bra.

Fra Wiki:
William Dampier (5 September 1651 (baptised) – March 1715) was an English buccaneer, sea captain, author and scientific observer. He was the first Englishman to explore or map parts of New Holland (Australia) and New Guinea. He was the first person to circumnavigate the world three times.

Diana and Michael Preston, in A Pirate of Exquisite Mind, describe him as the greatest nautical explorer-adventurer, British or otherwise, between the Elizabethans (notably Sir Francis Drake and Sir Walter Raleigh) and James Cook. Yet he is relatively little known in Australia, and even less known in his native country.
Frode

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 9 januari 2009, 20:50

Några svenska exempel från sent 1700- och tidigt 1800-tal.

Drottning Hedvig Elisabeth Charlotta

Årstafruns dagbok

Axel von Fersen (ev. både d.ä. och d.y.)

Hans Gabriel Trolle-Wachtmeister

Lars von Engeström

Det finns många fler från den här perioden, en gyllene tid för dagböcker och memoarer. Många av skrifterna är utgivna av Elof Tegnér, så söker man på honom får man säkert fram fler.

/P

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2009, 21:11

Nu kom jag att tänka på, bondedagböcker kan också vara sevärda att läsa........Jag har dels skrivit om det på Skalman och dels på min hemsida. Även om dessa var personliga, så fanns det även uppgifter om skördar och sysslor i bondedagböcker samt inköp/försäljning på någon marknad. Jag har också skrivit en opublicerad artikel om Boglösadagboken.

viewtopic.php?f=9&t=20690

I min artikel finns det en litteraturförteckning som du också kan ta del av. Bo Larssons bok kan du få uppgifter om de olika bondedagböckerna och vart du kan hitta dem samt vilka som är avskrifter.
Berg Johan och Janken Myrdal, "Bondedagböcker", Saga och sed, 1979
Gadd Carl-Johan, "Den agrara revolutionen", Det svenska jordbrukets historia, Stockholm, 2000
Isaacsson August, "En Vittingebondens anteckningar, Svenska landsmål, 1968
Larsson Bo, "Svenska bondedagböcker-ett nationalregister", Stockholm, 1992
Liljewall Britt, "Bondevardag och samhällsförändring", Göteborg, 1995
Lännadagboken, avskrift, SLU, Uppsala
Morell Mats, "Mellansvenska bönders spannmålshandel ca 1800-70 belyst utifrån bondedagböcker, Uppsala, 2003
Perlinge Anders, "Skrifter av Janken Myrdal", Stockholm, 1996
Källa: http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... bcker.html

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 11 januari 2009, 01:15

Ett tips är Byskomakaren Jonas Stolts minnen. Det är ett slags biografi där byskomakaren Jonas Stolt skriver om sitt liv och de förändringar som skett. Jonas Stolt var bosatt i Högsby socken i Småland. Boken finns publicerad och går bland annat att köpa från länsmuseet i Kalmar.

När man läser den får man intrycket att samhället på flera sätt ändrade sig (ännu) mer under 1800-talet än under 1900-talet. Boken skrevs på 1870-talet(?) och Jonas Stolt nämner flera gånger hur oerhört rikt det hade blivit och vilket överflöd som fanns. Det tidiga 1800-talet (hans uppväxtår) beskrivs å andra sidan som fattigt och ålderdomligt. I boken finns massor av detaljer om husen, klädseln, naturen, kyrkan, och så vidare.

Skriv svar