Studentstäders bristande elitlag.

Skriv svar
Maskirovka
Medlem

Studentstäders bristande elitlag.

Inlägg av Maskirovka » 31 december 2008, 03:07

Vet ej om detta är rätt forumsdel. Ngn moderator får iosf flytta min tråd.

En sak jag har funderat länge över är studenstäders oftast totals avsaknad av elitidrott i dessa städer. Obeservera, när jag tänker på studentstad så tänker jag nästan enkom på Lund, Uppsala och Umeå. Relativt stora städer där universitet (åtminstone för en utomstående) ses som det stora kännetecknet och jag kan tänka mig påverkar stadens stadsbild en hel del.
Ändock, dessa städer är som sagt ganska stora (100-200.000 i befolkning), så skolorna kan ju inte vara allting. De borde spela samma roll som en storindustri i en mellanstor bruksstad, å såna läggs ju ned då och då utan att staden dör. Men hur kommer det sig att varken Lund, Uppsala eller Umeå har haft några framgångar i ngn populär sport?
Du har Sirius bandy och fotboll i Uppsala som kanske några har hört talas om. Björklöven i ishockey var ju i elitserien för 15 år sedan och Lund har säkert haft ngt vattenrugbylag eller ngt sånt....
Men ändå, ni förstår vad jag menar. Uppsalas, Umeås eller Lunds befolkning är ju inte direkt beroende av studenterna utan städernas befolkning är som dom flesta andra i Sveriges kommuner. De arbetar som kommunanställda, sjuksköterskor, på en industri, som tjänsteman eller ngt annat. Men varför saknar dessa städer framgångar i sporter?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Studentstäders bristande elitlag.

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 december 2008, 03:18

För Uppsalas del kan jag nog besvara när det gäller idrotten.

I bandy har dels IFK Uppsala vunnit ganska många SM-titlar, dock var det innan andra världskriget och hade en gång i tiden rekordet när det gäller flest titlar. Sirius senaste titel var 1968 och har varit i semifinal vid tre-fyra tillfällen sedan dess(fem guld).

I amerikansk fotboll vann Uppsala 86ers 1992 har jag för mig, "europacupen" arrangerades i Uppsala året efter.

Det beror på hur man ser det, i bandy har iallafall Uppsala lyckas relativt bra i, fast det var längesedan vi fick en bandyguld.

Men kommunen satsar långskiktligt när det gäller idrotten i Uppsala, en målsättning är att bevara bandyfinalen i Uppsala. En ny hockeyhall för 8 000 åskådare håller just nu på att byggas vid Gränby centrum och skall vara helt klart under nästa årtionde.

Stefan

Björn Wegner
Medlem

Inlägg av Björn Wegner » 31 december 2008, 14:23

Umeå har ju framstående damlag i både innebandy (IKSU) och fotboll (UIK). Iallafall innebandyn tror jag säkerligen kan kopplas till Umeå som studentstad. Gällande fotbollen är jag mer osäker.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 31 december 2008, 16:55

Man borde kräva mer av Uppsala inom de stora sporterna med tanke på det är Sveriges fjärde största stad.

Maskirovka
Medlem

Inlägg av Maskirovka » 1 januari 2009, 02:26

Okej, Uppsala har ngt lag i Bandy och amerikansk fotboll. Umeå i dam innebandy och dam-fotboll.

Dessa sporter är ju inte direkt de största i Sverige. Vare sig medialt eller publikt. Hur kommer det säg att några av Sveriges största städer saknar elitlag i idrotter där folk faktiskt "give a damn"?

Exempel: Stockholm: 3 lag i högsta serien i fotboll, 1 lag i högsta serien i ishockey, bandy, basket och säkert flera
Exempel: Gävle: 1 lag i högsta serien i fotboll, 1 lag i högsta serien i ishockey, å diverse lag i högsta serier ingen bryr sig om
Exempel: Luleå: 1 lag i högsta serien i ishockey, 1 basketlag å säkert fler lag i sporter ingen bryr sig om

Exempel: Lund, Uppsala och Umeå. ..... Total saknad.... Det är konstigt tycker jag....

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 1 januari 2009, 08:45

Lund har ett av Sveriges främsta handbollslag genom tiderna, Lugi. Sådant här går i vågor. Frågan skulle inte ställts för 20 år sedan då alla tre städerna hade lag som var guldkandidater inom större sporter. Handboll och fotboll är ju de största sporterna i området. I fotbollen har man inte klarat konkurrensen från Malmö. Ishockey, bandy och basket har traditionellt sett inte haft många intresserade inom den här delen av landet.

Vill även påminna om att Uppsala haft ett av Sveriges bättre basketlag som tyvärr gjorde konkurs.

Man kan även göra en jämförelse med andra städer och i en annan tid. Linköping har idag ett lag i högsta serien i ishockey, för tio år sedan var staden helt utan representation i de högsta serierna i populära sporter, detta efter att Saab försvunnit från handbollen.

Norrköping har ett basketlag i högsta serien. Tomt i övrigt då fotbollen åkte ur.

Det går att välja det man vill. Valet av jämförelse visar vad man vill bevisa.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 1 januari 2009, 12:28

Björklöven har många supportrar, skulle gissa på att de är ett av de icke-elitserielag som har flest. Men norrlandslagen har det svårt, det är mycket som kostar och sponsorerna inte alltför många. Funnes det någon rättvisa i elitsport skulle Kiruna vara en storklubb, nu fostrar de bara spelare till andra klubbar.

Finns andra städer som är intressanta ur denna synvinkel. Lite mindre, men med stort upptagningsområde är Östersund. Även Eskilstuna är en relativt stor stad som är helt utan idrottslig representation förutom speedway(som iofs är en av de 5 största arenasporterna).

Sen så måste jag säga att jag har svårt att inte klumpa ihop Malmö och Lund, det tar 15 minuter att åka mellan dem med buss. Tom Sundsvall har förorter som ligger på samma avstånd.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 januari 2009, 18:43

Jag har för mig att Sallén basket gick i konkurs och föreningen blev ombildat.

Jokke skrev
Man borde kräva mer av Uppsala inom de stora sporterna med tanke på det är Sveriges fjärde största stad.
Jag vill inte göra denna tråd politiskt, men jag tror att Uppsala kommun medvetet går in för att satsa på idrotten nu, mycket mer än vad de gjorde för tjugo år sedan. Jag tycker att kommunen syns mer och pratar om att Uppsala skall ta igen lite grann det som man har förlorat. Det har gått bra för Sirius i bandy och kommunen satt i möten om att bevara bandyfinalen i Uppsala under förra vintern.

Gränby arena*namnet inofficiell*, Gränby centrum håller på att byggas ut och inom snar framtid kommer den byggnadet av den stora ishallen med plats för 8 000 åskådare. Där inte bara ishockeymatcher kommer att spelas utan även konserter samt förhoppningsvis större mästerskap som exempelvis konståkning. Vad jag vet så satsar kommunen på idrotten mer än någonsin och en del hoppas på att Almtuna kommer att ta steget upp till Elitserien inom fem-tio år.

Studenternas IP; Diskuteras om eventuellt utbyggnad eller inomhushall för bandyarenan.

Stefan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 2 januari 2009, 12:59

Maskirovka skrev:Ändock, dessa städer är som sagt ganska stora (100-200.000 i befolkning), så skolorna kan ju inte vara allting. De borde spela samma roll som en storindustri i en mellanstor bruksstad, å såna läggs ju ned då och då utan att staden dör. Men hur kommer det sig att varken Lund, Uppsala eller Umeå har haft några framgångar i ngn populär sport?
Storindustrierna i de mellanstora bruksstäderna kan sponsra elitidrottslag på ett sätt som universitet, högskolor, landsting och kommunledningar inte kan.

BMJ
Medlem

Inlägg av BMJ » 7 januari 2009, 11:23

Ett dilemma för studentstäder i lagidrottssammanhang kan ju vara den stora omsättningen på folk i dessa städer. Ska man bygga ett elitlag måste det vara på flera års sikt, vilket kan vara svårt när omsättningen av potentiella deltagare/spelare kan vara större än i andra städer. Man får i sammanhanget inte glömma bort att det är få idrottsmän i några enstaka sporter som helt kan försörjasig genom sitt idrottande.
Däremot är det lättare för idrottare i individuella idrotter att lyckas i en universitets/högskolestad.

haido
Medlem
Kontakt:

Inlägg av haido » 7 januari 2009, 14:28

Jag tycker analysen är korrekt men fortfarande fel. Skälet till att det finns så dåliga lag i dessa studentstäder är nämligen för att studentsport drivs inte på någon seriös nivå.

Du bör istället titta på de orter som har gymnasium med sportinriktning. Till exempel fotbollsgymnasium/basketgymnasium etc. etc. De bästa spelarna går ofta direkt från gymnasium till sina lokala sportlag utan någon slags studentbas. Oftast hoppar de över en akademisk examina elelr tar upp den senare efter de försökt färdigt med sporten.
Nutidsforum: polemik.se

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 januari 2009, 14:55

Även Linköping saknade länge ett elitlag i en sport av rang före hockeylagets framgångar de senaste åren.

Gemensamt för städerna är inte bara att de är studentstäder utan också att de har växt kraftigt och har en rörlig befolkning. Stödet för idrott brukar vara starkast i arbetarstadsdelar där befolkningen bott i generationer och därmed känner starkare för "sitt" lag. Se t ex hur Chelseas fanbas har transformerats.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 8 januari 2009, 15:48

Per Andersson skrev:
Maskirovka skrev:Ändock, dessa städer är som sagt ganska stora (100-200.000 i befolkning), så skolorna kan ju inte vara allting. De borde spela samma roll som en storindustri i en mellanstor bruksstad, å såna läggs ju ned då och då utan att staden dör. Men hur kommer det sig att varken Lund, Uppsala eller Umeå har haft några framgångar i ngn populär sport?
Storindustrierna i de mellanstora bruksstäderna kan sponsra elitidrottslag på ett sätt som universitet, högskolor, landsting och kommunledningar inte kan.
Kan det inte också bero på att Uppsala ligger så nära Stockholm att man hellre stödjer något av Stockholmslagen än något lokalt lag som ligger i en lägre division och dessutom har mindre publik. Kan ju också förklara att Lund är usla i fotboll, då många säkert sympatiserar med Malmö FF.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2009, 18:32

Sirius bandylag hade en topp såväl under början av 1920-talet som under 1960-talet, det sistnämnda decenniet vann Sirius SM-titeln tre gånger. Samtidigt spelade fotbollslaget sin första i Allsvenskan.

Stefan

Skriv svar