Patton lönnmördad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Patton lönnmördad

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 januari 2009, 17:57

D. Löwenhamn skrev:
Truman var väl inte inblandad enligt artikeln? Den officiella förklaringen till Rommels död var hjärnblödning, först efter kriget kom den sanna orsaken fram. Jämförelsen är adekvat eftersom jag ville visa att det inte skulle vara första gången en bland befolkningen populär general som gör sig obekväm med sina egna mördas och den egentliga orsaken döljs för allmänheten.
Nej, men Hitler var inblandad i Rommels död. Hans alternativ var en dödsdom av Freisler.

Hade Patton skjutit sig själv hemma i sin villa bara timmar efter att ett antal amerikanska officerare besökt honom hade jag kunnat köpa det. Eller om bilen åkt utanför ett stup.

Och om det nu var ett sådant bekymmer - varför inte bara sätta honom på en stabstjänst i Stilla Havet?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 januari 2009, 18:14

"När man börjar bli misstänksam då är det ingenting som man inte misstänker. Efter fantasierna (...) var jag benägen att se avslöjande tecken på varje föremål jag fick i min hand." (Berättaren i Umberto Ecos "Foucaults pendel".)

Man bör inta en sund skepsis i varje fall som involverar extraordinära påståenden. Det hade varit enklare och politiskt mindre riskabelt att som Mathias säger skicka honom till någon administrativ post i periferin. Samtidigt så vill folk att extraordinära personer ska ha extraordinaära öden. Därför har alla möjliga konspirationer påståtts ligga bakom t.ex. JFK:s, Palmes och Lady Dis dödar. Visst, konspirationer finns, och politiska mord utförs, men man måste ha mycket starka bevis innan man påstår att en konspiration låg bakom någons död.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 januari 2009, 20:15

Wooster skrev:Wikipedias uppgifter går dock lite i sär mot de Hex redovisar - (skador mot huvud/nacke och blodpropp vs skador mot bröstkorg och lugnödem - om jag översatt medicinen rätt). Var kommer bilden ifrån?
Jag såg en bild i New York Times, 12 december 1945, och letade reda på en annan. Jag kan intyga att det är samma bil. Så är t.ex. vindrutan hel.

Få se; här är andra stycket du citerar (kan direkt tillägga att en jakthund i bilen också klarade sig utan skador):
At first the crash seemed minor, the vehicles were hardly damaged, no one in the truck was hurt, and Gay and Woodring were uninjured. However, Patton was leaning back with trouble breathing. The general had been thrown forward and his head struck a metal part of the partition between the front and back seats. Paralyzed from the neck down, George Patton died of an embolism on December 21, 1945 at the military hospital in Heidelberg with his wife present.
När jag läser samma samtida källa (med fulla källkritiska reservationer) så skulle detaljen om huvudet kunna vara uträknad i efterhand:
It was assumed that the jolt must have thrown General Patton against some projection, thus cutting his head, as there was blood on the back seat of the car.
Men huvudskadan går man inte in på senare, det verkar ha varit frågan om en helt ytlig blessyr där det räcker med ett plåster. Det enda man skriver om är skadan på ryggraden, "the fracture and dislocation of his third and fourth cervical vertebrae", som skall sitta i halsen. Det är denna skada Bazata erkänt sig ha orsakat med ett välriktat skott, avlossat någonstans ifrån i samma sekund som bilarna krockade - se, det var en prickskytt, det. Eller trodde han att samtliga inblandade låg avsvimmade?

Tog en extra titt på den faktiska dödsorsaken. Beskrivningarna är ymniga, jag skulle gärna hålla någon medicinare i handen, men enkelt uttryckt gav en blodpropp upphov till embolism, som i sin tur tog på hjärtat:
At approximately 2 A. M. on the 20th he had an acute attack of breathlessness and pallor, which lasted approximately one hour, and was relieved by medication. At that time we felt relatively sure that he had a pulmonary embolism, which is a blood clot which gets loose in the circulation and is pumped by the heart into the lungs and causes a spot of gangrene in the lungs. The affected tissue loses its blood supply and partly dies.

[...]

He recovered very satisfactorily from the initial shock, but this morning he began to fill up with mucus more and more and had more and more difficulty in raising up the mucus. That change gradually increased, and he had more and more difficulty in getting mucus up. His lungs became wetter and wetter, a condition we call pulmonary embolism. All effort to stop the progress of his condition seemed futile. Then his heart became affected by this increased load placed upon it, and this morning, for the first time, he showed evidence of heart failure. Late this afternoon he was in very critical condition. At 10 to 6 he suddenly died. His death is probably accounted for by heart failure, it being quite possible that another embolism hit the good side, that is, the left side, of his chest. It was acute heart failure or another embolism striking the good lung.
- NYT 22 december 1945

Också en död. :(

Kraxpelax
Tidigare medlem

Inlägg av Kraxpelax » 4 januari 2009, 22:05

Det handlar inte om konspitrationsteorier i största allmänhet. Det handlar om en kontext där just den här sortens aktioner hörde till ordningen och där alla sidor excellerade i hänsynslös uppfinningsrikedom. Sedan var det inte Eisenhower eller Bradley det gällde, utan just Patton. Mot den bakgrunden är får svepande tvärsäkra omdömen, åtföljda av balla smileys illustrerande kommentatorns imposanta oberördhet, anses av ringa värde.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 januari 2009, 22:13

Och vad kan du tillföra det hela? Vilka källor kan du hänvisa till?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 4 januari 2009, 22:17

Kraxpelax skrev:Det handlar om en kontext där just den här sortens aktioner hörde till ordningen och där alla sidor excellerade i hänsynslös uppfinningsrikedom.
Vilken kontext menar du då?

Kraxpelax
Tidigare medlem

Inlägg av Kraxpelax » 4 januari 2009, 22:25

Andra världskriget.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 januari 2009, 23:26

Hexmaster
Den texten tackar vi för, mycket intressant.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 januari 2009, 08:34

Hexmaster skrev:Det enda man skriver om är skadan på ryggraden, "the fracture and dislocation of his third and fourth cervical vertebrae", som skall sitta i halsen. Det är denna skada Bazata erkänt sig ha orsakat med ett välriktat skott, avlossat någonstans ifrån i samma sekund som bilarna krockade - se, det var en prickskytt, det. Eller trodde han att samtliga inblandade låg avsvimmade?

Tog en extra titt på den faktiska dödsorsaken. Beskrivningarna är ymniga,..............
He recovered very satisfactorily from the initial shock, but this morning he began to fill up with mucus more and more and had more and more difficulty in raising up the mucus. That change gradually increased, and he had more and more difficulty in getting mucus up. His lungs became wetter and wetter, a condition we call pulmonary embolism. All effort to stop the progress of his condition seemed futile. Then his heart became affected by this increased load placed upon it, and this morning, for the first time, he showed evidence of heart failure. Late this afternoon he was in very critical condition. At 10 to 6 he suddenly died. His death is probably accounted for by heart failure, it being quite possible that another embolism hit the good side, that is, the left side, of his chest. It was acute heart failure or another embolism striking the good lung.
([/quote]

Han behövde väl inte skjuta just i krockögonblicket. Han kunde väl skjuta både strax innan och även efter.

Även om yrkesmördaren i thrillern jag läste sköt nog samtidigt. (Kan det ha varit någon av Forsyths böcker? T.ex. Sjakalen??).

Vad gäller döendet så drunknade uppenbarligen Patton av vätskeansamling i lungorna. Fick helt uppenbarligen en lång och extremt plågsam död. För de skrivet inget om att de höll honom nedsövd eller nåt. Att tala om att hjärtat stannade är lite av eufemism. Det är klart det stannade till slut.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 januari 2009, 12:53

Jag har för mig, att Pattons revolverhandtag var av elfenben. Han hade nog ansett, att pärlemor är alltför bögaktigt.

För övrigt tycker jag, att teorin är en i den ändlösa raden av konspirationsteorier. Patton var lojal, det fanns ingen orsak att röja undan honom.

/G:son
Pattons revolvrar, en .45 Colt S.A. Army och en Smith & Wesson .357 Magnum (han hade nog flera andra) - hade definitivt elfenbensplattor i kolvarna. Pärlemor - är ett alldeles för skört material....som man mest hittar på små automatpistoler på Oakland Gun Show...'where anything nickelplated and shiny - will sell :lol: '

Wilcox bok erinrar om många andra....'Det var inte TITANIC som sjönk...Hitlers Dubbelgångare mördades i Berlin - HAN undkom!' m.fl. m.fl. - smörja att smörja författarens ego och bankkonto.

Jag önskar Wilcox en bekväm reträttplats i en villa på Bahamas :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 5 januari 2009, 14:21

Stefan skrev: Han behövde väl inte skjuta just i krockögonblicket. Han kunde väl skjuta både strax innan och även efter.

Även om yrkesmördaren i thrillern jag läste sköt nog samtidigt. (Kan det ha varit någon av Forsyths böcker? T.ex. Sjakalen??).

Vad gäller döendet så drunknade uppenbarligen Patton av vätskeansamling i lungorna. Fick helt uppenbarligen en lång och extremt plågsam död. För de skrivet inget om att de höll honom nedsövd eller nåt. Att tala om att hjärtat stannade är lite av eufemism. Det är klart det stannade till slut.
Om inte samtliga personer utom Patton som fanns i de kolliderande bilarna var involverade i sammansvärjningen måste skytten ha avlossat skottet i direkt anslutning till kollisionen - skedde det före eller efter kollisionen bör de andra ha märkt skottet. Bilen är ju dessutom täckt, varför möjligheterna till fritt skottfält utifrån måste vara (väldigt) begränsade?

Bra genomgång av det medicinska Hex - även om man som sagt gärna skulle hållt en medicinare i hand. Är inte emboli eller embolism just blodpropp?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 januari 2009, 20:36

Tja, jag kunde tänka mig att strax innan kollisionen såg de vartåt det barkade, och alla stirrade skräckslaget mot lastbilen... Efter kollisionen var alla omskakade, så skytten hade flera sekunder.

Men att bilen var täckt är givetvis en stark invändning. Inte ens med öppna sidorutor kan det vara lätt att skjuta in precisionsskott.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 5 gånger.

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 5 januari 2009, 20:40

Apropå filmen...... den heter "Jakten på nazistguldet".John Cassavetes är med (jagar kapat guld i området där Patton är befäl efter krigsslutet.) och George Kennedy spelar generalen.Max von Sydow är också med på ett hörn.
Boken heter väl (som filmen i orginal) "Brass target".
Visas ibland på TCM i kabelnätet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 januari 2009, 21:36

Själv så undrar jag om det finns verkliga exempel på när detta med "slow projectile" har använts för att ha ihjäl personer utan att det har lämnat spår efter skottet. Någon som vet riktiga exempel man har hittat?

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 6 januari 2009, 21:59

Embolism är blodpropp, på folkspråk. Jag är inte medicinare, men jag jobbar på ett försäkringsbolag, med olycksfallsärenden.

Risken för blodpropp efter en händelse som Patton råkade ut för är inte alls osannolik. Så jag tror inte på några konspirationsteorier vad gäller det fallet.

Skriv svar