Djävulen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 augusti 2007, 09:51

Hittade ett citat som kan vara av intresse:
I enlighet med den förnuftiga världsordningen och genom den gudomliga försynens råd härskar dessa [fallna] änglar över världens nedre del.
- Augustinus, De Doctrina Christiana, lib. 2, kap. XXIII

Men "världens nedre del" är inte helvetets underjord, utan jordytan.

Det framgår tydligare i ett längre citat, på engelska eftersom det alltid är lättare att hitta sånt på nätet:
For in this way it comes to pass that men who lust after evil things are, by a secret judgment of God, delivered over to be mocked and deceived, as the just reward of their evil desires. For they are deluded and imposed on by the false angels, to whom the lowest part of the world has been put in subjection by the law of God's providence, and in accordance with His most admirable arrangement of things.
http://ccat.sas.upenn.edu/jod/augustine/ddc.html

(På tal om - Lindir, finns KKK på nätet?)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 augusti 2007, 15:45

Från att återupprepa det som jag redan har skrivit på hösten:
Enligt de tidigmedeltida kyrkomännen levde de onda andarna, demonerna eller djävlarna (diaboli) inte uttryckligen i helvetet utan främst på jorden och i luftlagren. Det är svårt att få en heltäckande bild av hur de tidigmedeltida kristna människorna föreställde sig helvetet. Det finns nämligen inget gemensamt heltäckande mönster för beskrivningarna av helvetet. Påve Gregorius I den store (590-604) ansåg visserligen att helvetet (infernum) låg i underjorden men långt ifrån alla delade hans åsikt. Den katolska idén om skärselden (purgatorium) hade inte heller ännu mentalt utformats.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 augusti 2007, 15:59

Ah! Där var det ju. Tackar. :)

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 21 september 2007, 19:04

Tvâ kommentarer:
Gud kan ses som den goda principen och djävulen som den onda. Här gäller det för den troende att närma sig det goda och att stâ det onda emot. I buddhismen finns det ingen gud men Buddha själv inkarnerar den goda principen sâ den praktiska skillnaden är hanterbar.

Det har funnits historiska religioner som i stället för gudstillbedjan vände sig till djävulen.
Jag har för mig att t.ex. bogomilerna hade ung. det stuket och kanske (i viss mân) ocksâ albigensarna. Likasâ tror jag det finns, eller i vart fall har funnits, folk i Syrien med liknande tendenser.

kikake
Medlem

Re: Djävulen

Inlägg av kikake » 1 januari 2009, 17:42

djävulen är ej bara en mytologisk figur, som uppkommit med religionerna judendomen, kristendomen och islam,
som i sig är förljugna skrifter uppkomna på samma sätt, genom tilltal från änglar, dvs detta som ska vara motpart mot djävulen,
ochså detta är något som började upplevas samtidigt som denna karaktär djävulen,de skrifterna alltså bibel och koranen pekar i sak ut varandra som tillkomna genom djävulen, judendomen menar både kristendomen och islam är en fallen religion, dvs. djävulen,
denna karaktär djävulen upplevs som en paranormal upplevelse sedan dessa religioner kommit till, i alla tre religionerna,
av troende i alla tre religionerna,
ej bara detta, detta upplevs i alla tre religionerna även idag,
dessa religioner som pekar ut varandra som djävulen,,

i all tid har människan lurats till att tro på gott och ont, i de pollyteistiksa religionerna förljögs troende att tro att deras religion var sann,
att deras gudabild, var sann, och att andra människor trodde på ondska, precis som dagens religioner lär,
fast då var detta frågan om en tro på en gudafamilj, dvs en pantheon, en skapargud och dess barn,
dessa guda och ande upplevelser kom till på samma sätt som våra religioner idag har tillkommit, genom profeter
och de hade prästerskap precis som vi har idag,
alltså genom syner röster drömmar och paranormala upplevelser,

tex våra tre västliga religioner pekar ut judendomen som den sanna grundreligionen, dvs att anden uppenbarade jahve först för judarna,
att judarna var guds egendomsfolk, att gud sedan övergivit judarna för att dessa var syndiga och giriga,
detta är ju inte rigtigt sant,
detta går att logiskt förklara som lögn, därför finns det en logisk förklaring till antisemtismen, som uppkommit genom bibelns förljugna läror,

denna jahve, dvs detta vi tror är gud, dyrkades av de ugaritiska folken långt före judendomen, och samtida med judendomen,
i en pollyteistisk tro,
till detta pollyteistiska sätt att tro tillhörde ochså kaanans folk, de folk som sedemera blev utrotade av judarna,
då deras paranormala upplevelser förljög dem till att inta kaanan och plundra och mörda folket, då skaptes israel,
detta var ju ej judens fel, då dessa var tvugna att under dödshot och lagar om avrättning om de ej stred, mörda och plundra,

åter till sak, denna djävulskaraktär fanns ochså i dessa olika folks tron, i de ugaritiska sätten att tro,
men där gick denna under namnet förstöraren,
men några änglar eller demoner har jag ej funnit bevis för att någon trodde på.
det finns ugaritiska skrifter upphittade, de går under namnet baalscyceln, där uppenbaras att denna jahve /el var denna baals fader, baal som på ugaritiska betyder Herren, direkt översatt,

detn fantastiska i dessa lögner är att både judar kristna och muslimer är förljugna av ett och samma, de finns skildringar av upplevelser av både djävul och demoner, liksom änglar hos både judar muslimer och kristna samtidigt/
samtida,
jag vill påstå att logiken säger att detta var det samma som skapte de olika pollyteistiska lärorna och religionerna vi mördade och plundrade varandra för,
som skapt våra monoteistiska religioner, detta vi tror på och upplever vara gud idag,,,,
ska man sedan ta till hur detta upplevts genom tiden så har upplevare upplevt detta förändras utvecklas, då vårat språk utvecklas då våra dialekter förändras,
då ord utvecklas, så har detta utvecklats simultant med oss,
då våran utveckling innebär olika moden för tider, dvd utvecklingen av beklädnad så har detta utvecklats simultant med oss,
då detta upplevs så upplevs detta ochså ha våra känslosystem, dvs kemiska känslor,
detta är omöjligt då kemi väger, då kemi går att mäta, kemi är fysiskt,
:idea:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 januari 2009, 12:59

kaanans folk, de folk som sedemera blev utrotade av judarna,
då deras paranormala upplevelser förljög dem till att inta kaanan och plundra och mörda folket, då skaptes israel
Aha!...pågår fortfarande? :)

kikake
Medlem

Inlägg av kikake » 2 januari 2009, 13:34

japp :(

Yezidi
Ny medlem

Inlägg av Yezidi » 1 juni 2009, 13:50

Kolla upp följande religioner Yezidi eller sök på wikipeda på Cult of angels. Hett tips!
Vad vet vi egentligen mer än det vi lärt oss själva i livet? Vet vi ens det eller är vi grundlurade?

kikake
Medlem

Inlägg av kikake » 2 juni 2009, 16:03

att använda sig av andras hänvisningar visar på inget nytänkande, det är att få en förljugen bild och en förutfattad mening som sanning,
om nu det är så att bilden är förljugen och förutfattad så har man ju genom att agera ologiskt redan blivit förljugen
jag agera logiskt då jag skriver om denna djävulskaraktär,
jag bortser från upplevelser, detta förljuger de flesta, detta gör att jag söker på andliga upplevelser genom tiden,
detta gör att djävulsbild och gudabild sammanfaller och blir en och samma bild, redan för runt fem tusen år sedan
i ju med att monoteismen tillkom,
efter polyteistisk tro fanns ej djävul och demoner och änglar, då upplevdes denna gud som vi tror på och upplever som skapare i tre olika krigiska religioner denna jahve för juden sebaot för den kristna och allah för islamisten vare en och samma elohim, som ochså går under namnet el,
som dyrkades innan ängladyrkan och djävulstro, inom de polyteistiska lärorna i mellanöstern, trots att bibeln förljuger detta faktum,
israel kom till genom att denna energi som påverkar människans sinne kropp hjärna och kemi, gav juden upplevelser där detta spelade gud och tvingade juden under döds hot att etniskt mörda Kanaans folk, med lögner om att dessa människor var ondare än andra och att de sysslade med människooffer,
vilket inte är sant,
för gamla skrifter som var den egentliga orsaken till morden i Kanaans land. att få mänskligheten att ej förstå att denna gud var dyrkad av ochså andra folk i regionen,
där ingavs de syner av den heliga anden, denna ande var människans kontakt med gudarna, därav så kallades den gudarna, ande,
sedermera efter polyteistisk död, dvs slut agerat i en månggudaform som var en tro i hela världen, olika sådana syner för olika folk,
så förljög denna energi inifrån människan människan med de syner som vi idag tolkar som gud komna genom guds ande den heliga anden som sanna,
detta har sedermera lett till modern tids religions krig där alla tre religionerna i väst säger sig företräda sanningen,
i fem tusen år sedan dessa religioners tillkomst, så har både änglasyner och djävuls och demonsyner varit vardag för troende i alla tre religionerna,,
för att ej låta sig luras, så ska man undersöka detta vetenskapligt, alltså utan att tro i förväg,
då uppenbarar sig sanningen för människan om lidandena i världen,
alltså ej människans fel, vi är lurade av det vi älskar och tror på som godhet
jag skriver ej en tro, jag skriver logiska sanningar, genom att jag upplevt så mycket av sådant som kallas tro,
har egna andliga så kallade upplevelser sedan över tio år, men detta är inget nytt att människor har,
psykiatrin är full av så kallade schizofrena och psykotiska, detta är det samma som alla andlig tro, detta är ett sätt för våra system att laglig en kunna droga ned människor, då de ej har någon utveckling ifrån dessa företeelser ja att människor upplever saker som gör att de lider. då förljuger man människan till olika obevisbara psykiska benämningar
för att laglig en droga ned dem,
att se det som jag här bevisar genom att bara säga detta som osant, är att ej ens göra sig besväret att undersöka det faktum som är att de ej kan bevisa dessa sjukdomar,
jag har sedan 2000 i mina papper en sjukdom kallad paranoid schizofreni, men jag har aldrig själv mött en diagnostiserade läkare som gett mig denna diagnos, det finns ej i journalerna,
detta förljuger man genom att ej ge mig rätt, jag har använt mig av alla resurser5 som står till buds och själv bevisat för myndigheter och jo ett anat gånger enkla logiska fakta, som ger dem den sanna bilden som finns att läsa i mellan raderna i journalerna,
och i samband med andra journal förande delar av vårat samhälle som socialtjänst kriminalvård, försäkringskassa, och ett så kallat behandlingshem,
där jag genom att bevisa genom ej bara psykiatrins journaler att de ljög, utan blev tvungen på grund av fortgående förljugande om om mig att bevisa genom alla dessa olika separata journaler, samma sak,
ja kriminalvården är ej så villiga att ge ut sina journaler, så därigenom så fick jag besked genom papper att de ej ser mig som psykiskt sjuk,
detta är en ren rätts skandal, hur samhället förljuger ej bara mig, utan alla de så kallade psykiskt sjuka,
tro kan man göra som man vill,
tills något bevisas, då upphör tro, därav så har jag gjort detta till min livsuppgift att bevisa vetskap,
mvh veijo impola

Skriv svar