Kvinna läkare i Sverige på 1820-talet

Skriv svar
oilc
Tidigare medlem

Kvinna läkare i Sverige på 1820-talet

Inlägg av oilc » 23 november 2008, 16:03

Jag läste (Anteckningar om svenska kvinnor, Stålberg) om en "jungfru Årberg", (född 1803), som ska ha varit verksam som läkare i Stockholm innan läkaryrket var tillåtet för personer med kvinnligt kön. Hon ska ha lärt sig läkaryrket genom att följa med sin mor, som var sjuksköterska, till sjukhuset och där lyssnat då doktorerna föreläste för studenterna. På 1860-talet var hon verksam som läkare i Stockholm efter att ha frikänts från kvacksalveri av myndigheterna och ska då ha varit verksam i staden i 30 eller 40 år, alltså sedan 1820-30-talet.

Vad jag undrar över är helt enkelt; känner någon till något mer om henne? Jag vill gärna veta när hon dog, exakt när hon började arbeta som läkare, och när hon slutade. Fredrika Bremer kallade henne"doktorinna", och hon ska också ha kallats "läkarinna" eller "Sårläkarinna".
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 26 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Svensk kvinnlig doktor på 1820-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 november 2008, 18:35

Har du hört talas om Stockholmskällan?
Handlar om Stockholmsområdet i historien, det är en sökbar hemsida.

http://www.stockholmskallan.se/index.php?sokning=1

Jag har inte hört talas om att det fanns en sådan historia i Sverige under den tidsperiod som du angav, om inte någon skalmanit känner till detta, så kanske någon på anbytarforumet gör detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Kvinna läkare i Sverige på 1820-talet

Inlägg av Anders Nyman » 9 december 2008, 20:39

oilc skrev:Jag läste (Anteckningar om svenska kvinnor, Stålberg) om en "jungfru Årberg", (född 1803), som ska ha varit verksam som läkare i Stockholm innan läkaryrket var tillåtet för personer med kvinnligt kön. Hon ska ha lärt sig läkaryrket genom att följa med sin mor, som var sjuksköterska, till sjukhuset och där lyssnat då doktorerna föreläste för studenterna. På 1860-talet var hon verksam som läkare i Stockholm efter att ha frikänts från kvacksalveri av myndigheterna och ska då ha varit verksam i staden i 30 eller 40 år, alltså sedan 1820-30-talet.

Vad jag undrar över är helt enkelt; känner någon till något mer om henne? Jag vill gärna veta när hon dog, exakt när hon började arbeta som läkare, och när hon slutade. Fredrika Bremer kallade henne"doktorinna", och hon ska också ha kallats "läkarinna" eller "Sårläkarinna".
Detta måste verkligen ha varit en drifitg kvinna.. Det är verkligen roligt när man hör talas om kvinnor på den tiden som verkligen vågar göra något i ett mansdominerande samhälle.. :D

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 17 december 2008, 23:12

Jag håller med, Anders - hade man oturen att vara kvinna på den tiden så fick man ju i stort sett välja mellan tre saker: äktenskap, tjänande eller prostitution. Tack för tipset Stefan.

Jag glömde nämna hennes förnamn: Louisa.

oilc
Tidigare medlem

Re: Svensk kvinnlig doktor på 1820-talet

Inlägg av oilc » 17 december 2008, 23:18

Stefan Lundgren skrev:Har du hört talas om Stockholmskällan?
Handlar om Stockholmsområdet i historien, det är en sökbar hemsida.

http://www.stockholmskallan.se/index.php?sokning=1

Jag har inte hört talas om att det fanns en sådan historia i Sverige under den tidsperiod som du angav, om inte någon skalmanit känner till detta, så kanske någon på anbytarforumet gör detta.

Stefan
Kanske det. Som alltid, Stefan, kan du använda dig av min tillåtelse att väja och vraka bland mina inlägg och placera ut dem på anbytarforum. Jag skulle inte känna annat än tacksamhet för det.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 december 2008, 19:03

oilc skrev:Jag håller med, Anders - hade man oturen att vara kvinna på den tiden så fick man ju i stort sett välja mellan tre saker: äktenskap, tjänande eller prostitution. Tack för tipset Stefan.

Jag glömde nämna hennes förnamn: Louisa.
Ja, för tyvärr så var det ju så på den tiden om man var kvinna. så för de flesta så var det ju så att de hade ju tyvärr inget att säga till om. Så de kvinnor som vågade sticka ut hakan på den tiden de ska ju ha en jättestor ROS för att de vågade göra något utanför sitt kvinnliga liv. :wink:

Skriv svar