Antony Beevors "Berlin - slutstriden 1945"

Viljem
Ny medlem

Antony Beevors "Berlin - slutstriden 1945"

Inlägg av Viljem » 25 september 2002, 13:12

Jag Köpte Antony Beevors "Berlin" igår. Tyvärr så har jag för närvarande inte mycket tid att läsa den - vi bombarderas av annan litteratur i skolan konstant.
Så jag undrar bara om någon har läst den som kan ge mig kort reflektion över boken?
Har skrivit en kursexamen om amerikanska krigsfilmer utifrån ett iedologikritiskt perspektiv. Om någon är intresserad att läsa det så hör av er, skickar det till er då.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 25 september 2002, 21:21

Kolla tråden "Vad läser ni?" på Andravärldskrigsavdelningen, eller tråden om Beevors Stalingrad på denna avdelning. Själv har jag just hunnit ca 50 sidor, så det är lite tidigt att uttala sig. :wink:

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 1 november 2002, 15:51

Jag har läst den och tycker väl att.... hm.. jo den är bra. mycket intressant, men den slår inte stalingrad. Efter att du läst färdigt berlin rekommenderas 'Stalins hämnd' den täcker bar vad som hände fram till Berlin. Ruggig läsning.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 1 november 2002, 21:11

Jag har nyligen läst ut boken i fråga och jag tycker den har lämnat ett antal frågeställningar. Beevor har bla beskrivit förhållandena i bunkern på ett tämligen ingående sätt, detta utan att ha förstahanduppgifter. Flera av dessa uppgifter kontrolleras för tillfället från en förstahandskälla.

Beevor använder sig dessutom av Jerka Wallins/Hillblads Ragnarök utan att denna finns upptagen i källförteckningen, här hänvisas det till en annan bok. Hans-Gösta Pehrsson som var Hauptsturmführer omnämns som SS-Sturmführer, en tidig SS grad som inte användes efter 1934/35. En motsvarande grad 1945 skulle varit SS-Untersturmführer vilket inte stämmer det heller. Jag har inte läst hans bok om Stalingrad men enligt vad jag hört skall researchen vara mycket noggrann, det känns inte som om han inte varit lika noggrann med boken om Berlin. Som sagt det är ännu bara en känsla och inom kort hoppas jag kunna få ett antal svar som jag finner saknas i boken.

Martin
Senast redigerad av 1 Martin Månsson, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 november 2002, 21:38

Martin Månsson skrev:[...] här hänvisas det till en annan bok. Hans-Gösta Pehrsson som var Hauptsturmführer omnämns som SS-Sturmführer, en tidig SS grad som inte användes efter 1954/35.
Du menar 1934/35 antar jag? Annars var det ett jäkla hopp. :)

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 1 november 2002, 22:34

Du menar 1934/35 antar jag? Annars var det ett jäkla hopp
Naturligtvis är det så. Ändrat, tack !

Martin

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 1 januari 2003, 16:45

Åter lite frågeställningar runt boken, någon mer än jag som reagerat/reflekterat över den konspiration mot Himmler som Beevor beskriver i boken ? Ledd av Bormann och vilken inkluderade Hermann Fegelein, Heinrich Müller, Kaltenbrunner m.fl. Några åsikter om detta ?

Martin

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 2 januari 2003, 19:00

Jag har sett samma teori i serien "Hitler´s Henchmen - Himmler" av Guido Knopp, även om jag inte giller serien i sig.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 2 januari 2003, 19:25

Jag har sett samma teori i serien "Hitler´s Henchmen - Himmler" av Guido Knopp, även om jag inte giller serien i sig.
Jag undrar varifrån denna teori/hävdande kommer. Att Bormann skulle mer eller mindre ligga bakom Himmlers förflyttning till frontavsnittet vid Weichsel som kommendör för denna Armégrupp är felaktig. Då en dylik post besattes hade han (Bormann) inget att säga till om, han var inte ens närvarande vid de militära överläggningarna utan skickade istället sin adjutant till dessa.

Martin

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 3 januari 2003, 13:29

Martin Månsson skrev:
Jag undrar varifrån denna teori/hävdande kommer. Att Bormann skulle mer eller mindre ligga bakom Himmlers förflyttning till frontavsnittet vid Weichsel som kommendör för denna Armégrupp är felaktig. Då en dylik post besattes hade han (Bormann) inget att säga till om, han var inte ens närvarande vid de militära överläggningarna utan skickade istället sin adjutant till dessa.

Martin
Vad jag har förstått ville Himmler själv till Weichsel. Han satt väl där på ngt tåg och styrde, med katastrofalt resultat. Vet inte om det är sant, men beordrade inte Himmler fram enheter som bara fanns på pappret?

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 3 januari 2003, 13:45

När börjar Berlin? Där Stalingrad slutar eller när rysasrna kommer fram til Berlin eller någonstans mitt i mellan?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 januari 2003, 14:44

Boken inleds med erövringen av Ostpreussen och den slutgiltiga kollapsen av den tyska armén på östfronten.

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 9 januari 2003, 21:28

Jag fick den i julklapp...men jag fick också fyra andra böcker så det har blitt lite för lite tid..

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 januari 2003, 07:53

Har boken i hyllan men har inte hunnit läsa den än. Man blir lite bekymmrad när man läser både här på forumet och i dagstidningar att den inte ska vara bra. Att Beevor ska ha slarvat med källor och liknande.
Jag har läst hans tidigare böcker om stalingrad och om spanska inbördeskriget och tycker att de var väldigt läsvärda både vad gäller fakta och skriftspråket.
Jag har läst dem på orginalspråket men dåliga översättningar förklarar förstås inte kritiken vad gäller sakfel.

Kanske mr Beevor fick lite hybris när han skrev sin senaste bok? :?

Sonderling

Ps. Ryssarna gillar av naturliga skäl inte boken alls. De anser att de blir svartmålade.

gurden
Medlem

Inlägg av gurden » 13 januari 2003, 00:24

Snorkigt slut? Vänligen förklara?

Skriv svar