Kompanistryk

I samarbete med SoldF
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Kompanistryk

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2008, 12:36

Hur vanligt är eller har varit med kompanistryk bland svenska förband eller regemente genom årens lopp. Har det förekommit eller är det bara i 91:an som det förekommer när 87:an får kompanistryk?

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Kompanistryk

Inlägg av Hans » 10 december 2008, 14:01

Det har säkert förekommit även om jag under 12 år i hären (80-92) aldrig ens hörde talas om det. Jag tror att det låg tillbaka i tiden fram till kanske sextio-sjuttiotalet med s.k. kamratfostran. Det finns en scen i Gula Divisionen som visar hur det förmodligen kunde vara.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 11 december 2008, 12:08

Jag har aldrig stött på fenomenet i sverige men vid en utlandstjänstgöring i början av nittiotalet så fick vi (i samband med ett reseföretag) skyddsförvara en individ på hemlig uppehållsplats eftersom vi bedömde att det fanns en hotbild mot denne.

Till saken hör att individen hade misskött ett samordningsuppdrag som ingick i dennes tjänst och sedan visat prov på stor arrogans (och i vissa fall ren oförskämdhet) mot de som hade drabbats.
Äh, det löser sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2008, 12:26

Så kompanistryk har inte förekommit i Sverige åtminstone inte de senaste 20-30 åren om jag har fattat det. Däremot förmodar jag att det har förekommit lite varstans i världen.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 11 december 2008, 12:35

Måste till min skam erkänna, att jag själv deltagit i ett sådant företag. Dock fanns det förmildrande omständigheter. Det skedde under rekryttiden, när jag gjorde min värnplikt i början av 80-talet. En kille vägrade envist att tvätta sig ordentligt, och efter 2 veckor luktade han så äckligt, att vi bestämde oss för att tvätta den värsta skiten av honom med våld. Det skedde helt spontant, när vi var vid brigadens simstrand efter ett pass fysisk fostran. Vill minnas att vi var fyra stycken som tog i armar och ben i avsikt att åtminstone doppa honom. Till vår stora förvåning blev han då helt rasande, och gjorde så våldsamt motstånd, att det hela måste avbrytas när vi hade fått honom ut på ungefär knädjupt vatten. Så stryk på riktigt fick han aldrig. Han duschade sig första gången när han fick sin första permission, efter fyra veckor. 8O

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2008, 12:59

Jag förmodar att ni sade till honom att han fick välja, antingen börja tvätta sig eller skulle ni göra det åt honom.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 11 december 2008, 13:01

Stefan Lundgren skrev:Så kompanistryk har inte förekommit i Sverige åtminstone inte de senaste 20-30 åren om jag har fattat det. Däremot förmodar jag att det har förekommit lite varstans i världen.
Beror väl samtidigt på vad du menar med kompanistryk. Att helt kompani (eller pluton) mangrant och organiserat ställer upp och klubbar till någon (ungefär som illustrerat i Full Metal Jacket) sker nog ganska sällan om ens någonsin vare sig i den svenska försvarsmakten eller någon annan försvarsmakt i ett öppet och demokratiskt land (hur fysisk bestraffning och "kamratfostran" förekommer i mindre nogräknade länder ser jag som en helt annan fråga).

Samtidigt dras alla stora organisationer med problematik kring hur individer behandlar varandra - och försvarsmakten med dess särskilda egenskaper (hierarkisk struktur och unga individer som kanske ibland har lite fel bild av vart de har hamnat) blir ju knappast mer förskonad för sådant än andra. Kombinera med att man är beroende av varandra och kanske inte alltid har de medel, som finns på andra ställen i samhället, för att påtala och åtgärda andras brister så klart att det kan uppstå situationer där "droppen rinner över".

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 11 december 2008, 13:19

Kompanistryk (per min högst personliga definition) behöver nödvändigtvis inte innehålla handgripligheter från en skara av kompanis storlek. Det är kompanistryk om "tillrättavisningen" görs med mandat från kompaniet även om hantverkarna bara är ett fåtal.
Äh, det löser sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2008, 13:24

Bara för att vara lite förtydligande, det jag menar med kompanistryk är att ett par eller flera kompanimedlemmar hoppa på en rekryt som dom anser borde förbättra sig eller har gjort någonting. Men att det inte förekommer upprepande kompanistryk mot en individ som då uppfattas som mobbning.

Hoppas jag har förtydiglat lite grann.

Stefan

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 11 december 2008, 13:39

Stefan Lundgren skrev:G:son

Jag förmodar att ni sade till honom att han fick välja, antingen börja tvätta sig eller skulle ni göra det åt honom.

Stefan
Tyvärr så lyckades vi varken med det ena eller andra. Det är klart att vi hade försökt övertala honom före den där händelsen. Vill minnas att någon senare ville göra en anmälan till någon myndighet, men det blev nog aldrig av heller. Det visade sig att han kom från enkla förhållanden, och bodde i ett torp utan rinnande vatten. Eller åtminstone utan ordentliga möjligheter att tvätta sig varje dag. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2008, 13:42

G:son skrev:
Stefan Lundgren skrev:G:son

Stefan
Tyvärr så lyckades vi varken med det ena eller andra. Det är klart att vi hade försökt övertala honom före den där händelsen. Vill minnas att någon senare ville göra en anmälan till någon myndighet, men det blev nog aldrig av heller. Det visade sig att han kom från enkla förhållanden, och bodde i ett torp utan rinnande vatten. Eller åtminstone utan ordentliga möjligheter att tvätta sig varje dag. :)

Ja, då är det förstående, det är inte så lätt att hålla sig ren när man bor i ett torp utan rinnande vatten......Men vad det inte någon som sade att han kunde dra fördel att få tvätta sig i rinnande vatten på regementet. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 11 december 2008, 15:22

Stefan Lundgren skrev:
Ja, då är det förstående, det är inte så lätt att hålla sig ren när man bor i ett torp utan rinnande vatten......Men vad det inte någon som sade att han kunde dra fördel att få tvätta sig i rinnande vatten på regementet. :D

Stefan
Han ville ju bara inte, fanns ingenting att göra.

För övrigt tror jag, att kompanistryk förekommer allmänt i nästan alla länder, förutom ett mindre antal länder, främst i norra Europa. I vissa länder, såsom Ryssland, är det inte ovanligt att man går betydligt längre än så, till ren misshandel eller ännu värre. Åtminstone om man kan tro på beskrivningen av förhållandena där i Anna Politkovskajas Putins Ryssland.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 11 december 2008, 16:17

Gatlopp utdömdes ju förr i världen som straff för allvarligare förseelser.

Utom ämnet kan jag intyga att två personer på mitt kompani inte duschade på de 10 resp 7,5 månader jag hade förmånen (?) att känna dem. Kompanistryk förekom inte, däremot tvångsbyte av sängkläder och viss motivhöjning inför tvättbyte. En av dem kom från mycket skrala förhållanden i en liten jämtländsk fjällnära by, den andra från hyfsat normalt hem i Medelpad. Tur att de inte låg på min pluton.

Jag är inte helt säker på att kompanistryk skulle ha varit verkningslöst i dessa fall.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 12 december 2008, 19:59

millgard skrev:den andra från hyfsat normalt hem i Medelpad.
Tur att jag inte kommer ifrån ett hyfsat normalt hem i Medelpad utan ett mer onormalt hem med en hemmafru till mor. :P

J.K Nilsson

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 december 2008, 21:10

Jag tänker på en filmsekvens i Band of Brothers och den sista delen sedan tyskarna hade förlorat och en amerikansk soldat sköt två tyskar i rent vredesmod(ev hat). Det var någon form av kompanistryk han fick vill jag minnas.

I mitt tidningsarkiv vill jag minnas att det var en rekryt som hade deserterat sedan befälen hade slagit honom och fick hårdare straff när han hade blivit påträffat.

Stefan

Skriv svar