Dick Harrison "Slaveri"

jbig1
Tidigare medlem

Re: Dick Harrison "Slaveri"

Inlägg av jbig1 » 8 december 2008, 22:18

Hej!

Det är väl här man skulle recensera böcker vi läst? Det antog jag i vart fall! Men visst får den som vill kommentera det hela! Jag kan även besvara kommenteringarna om nu någon vill det!

Slavbegreppet

När det gäller själva begreppet slav är många liberalt inriktade historiker, vars syften mer är att frikänna ”väst” från skuld än att föra fram den reella historian, ganska oförsiktiga med orden. Dick Harrison skriver följande om slavarna, i detta fall Sydostasien:

”Det enda som förenade alla sydöstasiatiska stadsslavar var att de arbetade med sina händer, men det var mer än nog för att stigmatisera dem som ofria. Enligt hävdvunnen uppfattning i handelsstäderna skulle fria män och kvinnor under inga omständigheter ägna sig åt manuellt arbete. Allt sådant likställdes som slavarbete.” (sid. 477)

Eftersom Harrison inte har någon notapparat vet man inte riktigt som läsare om han menar att det är städernas rika som påstår detta – eller om det är hans egen mening? Vad vi känner till från historien är att sådana handelsstäder var synnerligen ovanliga i denna del av världen under den undersökta epoken. Vad dessa städers ”fria” ansåg var knappast giltigt i hela denna värld, ja inte ens i en del av den. En stor procentandel av befolkningarna i Sydostasien jobbade med agrara näringar, med sina händer, eller så var de samlare, fiskare och jägare, men fortfarande jobbade de med sina händer. Det är svårt att tro att städernas ”fria” och deras ”hävdvunna uppfattningar” skulle ha styrt bilden av vem som var slav eller inte i dessa samhällen. Var denna lilla minoritets syn allenarådande i denna värld? Harrison vill få läsaren att tro det. Snarare var sådana synsätt exklusiva särdrag hos den yttersta eliten i alla dåtida samhällen, även det svenska. Men det indikerar knappast att alla som jobbade med sina händer var slavar. I så fall skulle ju 90 procent av alla svenskar under samma tid också vara slavar, eftersom även de jobbade med sina händer! Allra helst som Harrison själv kommer med en halv förklaring till de s.k. slavarna i Sydostasien:

”Samtidigt förvånades portugiserna över av slavsystemets besynnerligheter. Framför allt förvånades de över att slavarna hade en stark juridisk ställning och behandlades mildare av sina ägare än ofria gjorde någon annanstans i hela den värld sjöfararna från Lissabon hade lärt känna.” (sid. 480)

Då kan man fråga sig på vilket sätt dessa var slavar, och inte livegna eller på annat sätt tvingade att erlägga sina ”skatter” eller liknande avgifter, precis som de europeiska bönderna var tvungna att göra i form av arbetsprestationer och annat i natura? Portugiserna hade inga bra ord för att beskriva vad de såg, och då låg det närmast till hands att använda begreppet ”slav” i en mycket vid mening.
Ibland blir försvaret av den egna ideologiska hemorten som det enda goda väl långsökt och närmast komiskt! Det lyckas harrison med elegant i denna passus!

Att det kanske rent av är så att de dåtida brittiska arbetarna, under 1790-talet, faktiskt hade det sämre än slavarna på Haïti hade det, skriver Harrison på sidan 598. Frågan man kan ställa sig då är ju den logiska – kan man anse att de dåtida brittiska arbetarna också levde i ofrihet, förtryck – och slaveri? Den undviker Harrison nogsamt, en diskussion här hade nog blivit förödande för hans ideologiska hemvist! :wink:

MVH
jbig1

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 december 2008, 19:52

jbig1, koncentrera dig på kritik mot boken istället för att svepande prata om vad som enligt din uppfattning är "ideologisk hemvist" för olika historiker i allmänhet och Harrison i synnerhet. Det här är inget forum för politiska diskussioner, vilket jag vill minnas at du redan blivit påmind om.

Mvh Petter

jbig1
Tidigare medlem

Inlägg av jbig1 » 9 december 2008, 20:07

Hejsan!

När man recencerar en bok så ingår det ju självklart även en kritik mot författarens ideologiska hemvist! Det ämnar jag inte sluta med, bara för att jag trampar vissa på tårna. Tål ni inte kritiskt granskande, så stäng av mig då - för jag kommer inte att ändra mig! :D

MVH
jbig1

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 9 december 2008, 20:25

jbig1 skrev: Ibland blir försvaret av den egna ideologiska hemorten som det enda goda väl långsökt och närmast komiskt! Det lyckas harrison med elegant i denna passus!
Det finns fler än DH som lyckas med det just nu ;) har sällan läst mer komisk text.

Tydligen går det att tolka allt på vilket vis som helst, min uppfattning om DH är att han är extremt kritisk mot slaveriet, och alls inte försöker dämpa någons skuld, snarare att han tar i lite åt andra hållet.

jbig1
Tidigare medlem

Inlägg av jbig1 » 9 december 2008, 21:23

Hej!

Bokrecensioner brukar bli styrda av recencentens tankegångar, något annat är nog ganska svårt! Dick Harrison har fått en hel del kritik för sina slaveri-alster. Hans skrifter ligger inom en ideologisk ram som förr kallades för etnocentrisk. Alltså att försvara den egna kulturen mot alla "yttre hotbilder". När man läst en av hans tre slaveri-böcker, som jag har gjort, uppdagas denna dagordning hela tiden!

Nu mer om Dick Harrisons historierevisionism!

Harrison påstår att det fanns värre ”företeelser” i Sydostasien än vad som fanns i de amerikanska sockerplantagerna och som kunde drabba människorna. Eller är det underförstått slavarna det gäller? Harrison skriver ju om slavar, och det var ju dessa som slet på de amerikanska plantagerna. Så här skriver Harrison:

”Överallt i regionen (Sydostasien) fortlevde stamsamhällen bortom imperiernas och kungarikenas gränser, samhällen i vilka äldre religioner och ritualer ännu frodades – ritualer som krävde blod. I samband med hövdingars begravningar och uppförandet av större byggnader arrangerades högtidliga slavoffer.” (sid. 482)

Harrison pekar här på toraja-folket på Sulawesi som exempel. Detta folk får alltså stå som modell för ”den permanenta faran i hela Sydostasien”. Det finns få belägg för detta i den dåtida litteraturen, och Harrison har heller inga noter som pekar åt några källor som stödjer påståendena om dessa grymma torajer. Det finns inga källor som stödjer det. Däremot vet man att en del folk på Borneo var huvudjägare, men de levde inne i skogarna och ofredade vanligen inte andra än andra skogsfolk. Liknande företeelser fanns i Brasilien och Surinam, Colombia och Venezuela under samma tid, och de folk som bodde i skogarna kunde ofta angripa ensligt liggande plantager. Även där har Harrison således fel - det var minst lika "farligt" i det dåtida Amazonas randregioner.

Dick Harrison har mer att säga om Sydostasien, och åter kommer skuldfrågan i centrum. Han skriver visserligen att den muslimska ”erövringen” av flertalet indonesiska öar muslimifierades under perioden 1300-1650, och att detta kan ha varit en del av orsakerna till slaveriets uppgång på många håll, men att det samtidigt var inhemskt – och inte så betydande! :)

Harrison skriver att muslimerna faktiskt hindrade en utveckling av slaveriet på ön Sulawesi, det forna Celebes, men när han skall visa hur slaveriet utvecklas ser vi bara bevis för att holländarna tycks ha utnyttjat det. Och att slaveriet där under 1700-talet hade gynnats av en ”brutal kommersialism”. Och vilka införde, och stod för, denna enligt Harrisons texter? Jo, européerna, först portugiserna, och sedan holländarna (sid. 492f).

Värst var man på Bali, enligt Harrison, där sålde de egna härskarna, de hinduiska rajorna sina egna. Allra värst var detta slaveri under 1600-1700-talen. Och flertalet slavar fördes till – Batavia, köpta av VOC.
Och naturligtvis var inte heller holländarna skyldiga till denna handel, enligt Harrison –
”…de råkade bara finnas till hands som välbetalande köpmän”. Minnsan.....de råkade bara finnas där....... :wink:

Harrison skriver även att den balinesiska slavhandeln, som skapades under 1600-talet, inte var resultatet av koloniala påtryckningar utan för en ”mycket ovanlig politisk kultur”.
Och här var minnsan de demografiska följderna för Bali betydande, skriver Harrison på sidan 495. Men i Afrika var samma följder alls inte betydande – så kan också det historiskt betydelsefulla väljas ut, ibland väljas bort, och utgöra en revision och omskrivning av den gångna verkligheten som gynnar det etnocentriska och neoliberala. Samtidigt som man skuldbelägger offren också i Sydostasien!
Harrison tycks ibland missa att täcka upp ordentligt i sitt försvar av tesen att Afrika inte drabbades nämvärt av slaveriet... :D

MVH
jbig1

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 december 2008, 21:50

jbig1 skrev:När man recencerar en bok så ingår det ju självklart även en kritik mot författarens ideologiska hemvist!
Den ideologiska hemvist du tillskriver vederbörande. Försök inte påstå att det du tycker dig se automatiskt är fakta. Men att du gör det är inte det centrala, utan att det inte har med med bokens eventuella brister och förtjänster, dvs huruvida historieskrivningen är felaktig eller korrekt, att göra. Och det är vad vi diskuterar här, inte politik.
jbig1 skrev:Det ämnar jag inte sluta med, bara för att jag trampar vissa på tårna. Tål ni inte kritiskt granskande, så stäng av mig då - för jag kommer inte att ändra mig! :D
Du trampar ingen på tårna här, ingen av oss är Dick Harrison. Men jag vill poängtera: För mindre än en vecka sedan valde du frivilligt att underkasta dig forumets regler, som du naturligvis läste igenom då. Se till att följa dem (dvs ändra dig). Om du inte vill anpassa dig står det dig fritt att starta en egen hemsida där dina egna regler gäller.

Åter till ämnet, eventuella diskussioner i denna fråga hänvisas fortsättningsvis till lämpligare kanaler.

Mvh Petter

jbig1
Tidigare medlem

Inlägg av jbig1 » 10 december 2008, 23:01

Hejsan!

Tja eftersom jag har läst just denna bok av Dick Harrison, så ser jag dock den historierevisionism som framträder - och det är fakta. Att det sedan finns folk här som tydligen anser att fakta inte är fakta bara för att det inte ligger i deras politiska intresse, det visar ju bara att jag är på rätt spår vad gäller Harrisons historierevisionism! Och att förneka detta är naturligtvis inga politiska ställningstaganden, anser våran Petter.....stor humor! :D :D :D

Nåväl, jag skall inte störa eran sandlåda för inbördes beundran, fortsätt ni i sverigedemokratiskt neutral anda att diskutera böcker utan att samtidigt syssla med politik, bara det en konst! :)

Men ändrar mig gör jag inte, skulle aldrig falla mig in att ändra mig bara för att människor med totalitära vibbar kräver det! Så nu kan ni fortsätta syssla med er stora vision - att hindra ett fritt meningsutbyte genom att stänga av mig! Det är ju det främsta kännetecknet på en totalitärt troende figur.......liksom det är ett liberalt ställningstagande i all sin opolitiskhet..... :lol:

MVH
jbig1

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 december 2008, 13:44

jbig1 skrev:Hejsan!

Men ändrar mig gör jag inte, skulle aldrig falla mig in att ändra mig bara för att människor med totalitära vibbar kräver det! Så nu kan ni fortsätta syssla med er stora vision - att hindra ett fritt meningsutbyte genom att stänga av mig! Det är ju det främsta kännetecknet på en totalitärt troende figur.......liksom det är ett liberalt ställningstagande i all sin opolitiskhet..... :lol:

MVH
jbig1
Du faar tycka vad du vill om att aendra dig eller inte.
Forumets regler staar oever Dig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 december 2008, 13:50

Tja eftersom jag har läst just denna bok av Dick Harrison, så ser jag dock den historierevisionism som framträder - och det är fakta. Att det sedan finns folk här som tydligen anser att fakta inte är fakta bara för att det inte ligger i deras politiska intresse, det visar ju bara att jag är på rätt spår vad gäller Harrisons historierevisionism! Och att förneka detta är naturligtvis inga politiska ställningstaganden, anser våran Petter.....stor humor! :D :D :D

Nåväl, jag skall inte störa eran sandlåda för inbördes beundran, fortsätt ni i sverigedemokratiskt neutral anda att diskutera böcker utan att samtidigt syssla med politik, bara det en konst! :)

MVH
jbig1
Du accepterade forumets regler när du registrerade dig här, jbig1 (eller ska det vara "bigj5"?). Om du sedan tror att du får göra som du vill, eller beskylla alla som har åsikter till höger om avgrundsvänstern för att vara sverigedemokrater, så bör du fundera över ditt fortsatta deltagande här.

jbig1
Tidigare medlem

Inlägg av jbig1 » 12 december 2008, 18:10

Hejsan!

Trodde inte att dessa s.k. regler innebar att man endast får ha totalitära åsikter när man diskuterar på denna sajt! Naturligtvis är det inget för en demokrat! Så givetvis får ni ha er sandlåda för er själva, inte skall jag störa friden! :wink:

MVH
jbig1

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 12 december 2008, 19:29

Trodde inte att dessa s.k. regler innebar att man endast får ha totalitära åsikter när man diskuterar på denna sajt! Naturligtvis är det inget för en demokrat! Så givetvis får ni ha er sandlåda för er själva, inte skall jag störa friden! :wink:

MVH
jbig1
Bravo jbig1
Jättebra att en person med ett totalt objektivt synsätt äntligen försöker befria oss från de irrläror som historiesajten skalman har förgiftat oss med.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 12 december 2008, 19:43

MVH
jbig1
Jag måste erkänna, att jag inte har orkat tröska igenom allt du har skriit här, men diskussion är nog inte ordet jag skulle använda om dina texter. Deklaration är väl närmare sanningen. Att du utropar dig själv till demokrat, underförstått att alla andra omöjligt kan vara det, är ju bara för komiskt. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 december 2008, 21:46

Så återgår vi till ämnet, vill man diskutera reglerna på skalman så finns det lämpliga trådar i kommentarsavdelningen.

/Martin

Piankhy
Medlem

Inlägg av Piankhy » 23 januari 2010, 18:12

Dick Harrisons Slaveri har blivit kritiserad av debattörer som anser att han lägger för stor skuldbörda på Afrikanerna och för lite på Europeerna när det gäller den transatlantiska slavhandeln:

Bla skriver Kitimbwa Sabuni så här:

Den här gången har han tagit steget in i dagspolitiska frågor när han uppdragit åt sig själv att skuldbelägga Afrika för den transatlantiska slavhandeln. Kommer det att sluta här? Hans logik om skuld är tillämpbar på många fler än bara afrikaner. Vilka utsatta folk kan härnäst förklaras som lika skyldiga till sin egen ofärd?

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... n-1.656954

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... n-1.768866

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... a-1.516772

Intressant bloggdebatt om dessa frågor:

http://jacoblundberg.blogspot.com/2007/ ... lavar.html

Skriv svar