Finns Gud?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Niklas Zetterling
Medlem

Re: Finns Gud?

Inlägg av Niklas Zetterling » 4 maj 2008, 08:28

Jag tror att vi människor helt enkelt har ett behov att att känna att vi ingår i ett större sammanhang, och att det är den viktigaste förklaringen - eller åtminstone en av dem.
Jag tror inte att vi människor i allmänhet har ett sådant behov. Däremot finns kanske många individer som har en sådan drivkraft, men det gäller långt ifrån alla.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 maj 2008, 18:56

Niklas Zetterling skrev:
Jag tror att vi människor helt enkelt har ett behov att att känna att vi ingår i ett större sammanhang, och att det är den viktigaste förklaringen - eller åtminstone en av dem.
Jag tror inte att vi människor i allmänhet har ett sådant behov. Däremot finns kanske många individer som har en sådan drivkraft, men det gäller långt ifrån alla.
Men som jag känner det, så går ju båda dessa svar in i varanndra. För just att känna att vi ingår i ett större sammanhang, det hör ju till att vi vill ju tillsammans förmedla något av värde och sedan så är ju människan skapt att umgås med anndra och känna samhörighet med anndra av samma slag som det man tillhör. Å, just drivkraften får ju oss att villja söka oss till likasinnade människor och driva oss framåt efter något som får oss att känna oss värdefulla. Men ni får rätta mej om jag har fel.. 8-)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 11 maj 2008, 03:10

Anders Nyman skrev:[...] inom katolicismen[...] å likaså inom kristendomen [...]
Katolicismen är kristendom - närmare bestämt drygt hälften av alla kristna i världen.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 11 maj 2008, 11:59

Lindir skrev:
Anders Nyman skrev:[...] inom katolicismen[...] å likaså inom kristendomen [...]
Katolicismen är kristendom - närmare bestämt drygt hälften av alla kristna i världen.
Detta som skrivs att Katolicism är kristendom håller jag med om. Men om man ska hård dra detta så grundar väl sej Kristendom = Katloicismen i Judendomen, varför jag tänker så, är ju att Jesus hadde väl Judiskt ursprung om jag inte minns fel, å denna man sände ju ut lärjungar i världen för att sprida det kristna budskapet. Ni får rätta mej om jag har fel. :wink:

Användarvisningsbild
777
Medlem

Inlägg av 777 » 13 oktober 2008, 13:01

Finns Gud?

Bra fråga! Vill man verkligen ha svaret på den frågan eller vill man fortsätta att leva som man gör?

1) Först måste man skala bort andra människors uppfattningar om Gud. Man måste också förbise människor
som talar om Gud men lever som om Gud inte finns.
2) Alla Religioner är ett bevis på att det finns en skapande, allsmäktig makt. Det finns många religioner, de flesta
människor på jorden tror på ett överjordiskt skapande fenomen.
3) Israel och judendomen är en intressant början för att ta reda på om Gud finns.

Vad skulle hända med Darwinismen om man kunde bevisa att Gud finns?

Användarvisningsbild
777
Medlem

Inlägg av 777 » 13 oktober 2008, 13:09

Anders Nyman skrev:
Lindir skrev:
Detta som skrivs att Katolicism är kristendom håller jag med om. Men om man ska hård dra detta så grundar väl sej Kristendom = Katloicismen i Judendomen, varför jag tänker så, är ju att Jesus hadde väl Judiskt ursprung om jag inte minns fel, å denna man sände ju ut lärjungar i världen för att sprida det kristna budskapet. Ni får rätta mej om jag har fel. :wink:
Många judar skulle nog säga att kristendomen är en judisk avart. Andra judar att Jesus, Jeshua är Messias. etc.
Vad betyder katolicism?
Vad betyder det att vara kristen?

Användarvisningsbild
777
Medlem

Re:

Inlägg av 777 » 13 oktober 2008, 13:23

Schwalbe skrev:
Casanova skrev:Tror du att gud inte finns? Eller att eftersom det finns så mycket lidande så finns det ingen gud?
Jag vill tro på gud- men all logik tyder ju på att det inte finns någon...
" All logik tyder på att Gud inte finns"
Logiken i sig, att överhuvudtaget tänka logiskt och analytiskt , att kunna prata och tänka kanske i sig är
indikationer på att Gud finns.

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 23 oktober 2008, 15:22

777 skrev: Vad skulle hända med Darwinismen om man kunde bevisa att Gud finns?
Absolut ingenting. Huruvida evolutionsteorin (som jag antar att du menar med "darwinism" ) är riktig eller inte har ingenting att göra med guds eventuella existens. Den kan fortfarande vara riktig även om det finns en gud och det skulle hypotetiskt kunna finnas en annan, bättre teori även om gud inte finns.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 23 oktober 2008, 21:10

Iom att den förre påven ställde sig bakom evolutionsläran och han representerar hälften av alla kristna så skulle jag inte tro att det på något sätt skulle förändra något.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 7 december 2008, 00:04

Sen ska vi komma ihåg att Darwin var agnostiker och trodde mycket väl en Gud kunde finnas. Om man lär ut evolutionsläran i USA måste man också lära ut intelligent design - http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design.

Rent allmänt bevisar inte evolutionsläran eller någon vetenskap att en Gud inte skulle existera. Däremot kan det bevisa att vissa religioner haft helt fel.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 december 2008, 08:40

Jokke skrev:Sen ska vi komma ihåg att Darwin var agnostiker och trodde mycket väl en Gud kunde finnas. Om man lär ut evolutionsläran i USA måste man också lära ut intelligent design - http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design.

Rent allmänt bevisar inte evolutionsläran eller någon vetenskap att en Gud inte skulle existera. Däremot kan det bevisa att vissa religioner haft helt fel.
Oj, det som du skrev här om vår vän Darwin det visste jag inte, att han trodde mycket väl en Gud kunde finnas.
Men som jag tror, att mer eller minndre så kanske de flesta människor har en inre liten tro på en högre makt. :wink:

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 7 december 2008, 12:28

Anders Nyman skrev:
Jokke skrev:Sen ska vi komma ihåg att Darwin var agnostiker och trodde mycket väl en Gud kunde finnas. Om man lär ut evolutionsläran i USA måste man också lära ut intelligent design - http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design.

Oj, det som du skrev här om vår vän Darwin det visste jag inte, att han trodde mycket väl en Gud kunde finnas.
Men som jag tror, att mer eller minndre så kanske de flesta människor har en inre liten tro på en högre makt. :wink:
Jo, precis. Men det är väl lite av livets mysterium att vi inte vet vad som händer när man dör. Vem vet, kanske visar det sig att Islam hade helt rätt och jag får sona för att jag druckit alkohol och inte besökt Mekka :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 december 2008, 14:29

Jokke skrev:
Anders Nyman skrev:

Jo, precis. Men det är väl lite av livets mysterium att vi inte vet vad som händer när man dör. Vem vet, kanske visar det sig att Islam hade helt rätt och jag får sona för att jag druckit alkohol och inte besökt Mekka :)
Det var som en arbetskompis till mej i Leksand, sa en gång, man dör till det man tror på. Det är ju också ett sätt att Tro. :)

kikake
Medlem

Inlägg av kikake » 1 januari 2009, 10:19

bevis för att gud finns är jag övertygad att människan logiskt kommer att utveckla,
detta ligger i tiden, i en medvetenhetsökning, i en utveckling av kunskap
i denna medvetenhetsökning kommer vi ochså att bevisa vad som inte är gud,
vi är nu i kemins kunskaptidsålder,
med denna kunskap utvecklad kommer människan att utesluta detta som ej är gud, genom
logiken,
allt går attt läsa logiskt i människan tillvaro, med en utvecklad kunskap i kemi,
med en högre medvetenhet så kommer vi att börja ifrågasätta de tron,de religioner som
vi idag upplever vara gud, dvs tror är gud,
med en högre utveckling i kunskap så frigör sig människan från tron till vetskapen,
detta som är vårat sanna mål för varandet,
kemi går då att läsa som ett fingeravtryck i tid och rum,
då allt består av kemi i den fysisk världen, så ochså våra fysiskakänslor.
i detta så läser vi av denna påverkan de olika trona har haft på människans utveckling,
de skrifter vi tror är gud, på den känslomässiga utvecklingen, då detta är fullt möjligt med kunskap i kemi,
jag lovar att denna utveckling frigör människan till en högre medvetenhet,
i detta så uppnebaras den sanna sanningen om gud, och lögnen gud,
i detta så upphör lidanden och skapanden av lidanden, ej genom befallningar ej genom hot ej genom rädslor.
ej genom straff och hämndläror,
utan genom en högre medvetenhet, genom kunskap,,,,,,,

jag skriver litegrann om detta på perf.spot men detta är så omfattande, att detta är omöjligt att samnnfatta för mig här,

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 1 januari 2009, 10:44

Just detta med att Gud Finns. Jag har den inställningen jag har att jag tror att det finns en Gud, det första Grundar sej på att på hela vårt jordklot, så är det ju så otroligt många människor som tror på en Gud, det finns ju en Katolsk Gud, en Kristen Gud med mera, det är ur den synvinkeln min "Tro på Gud" kommer från att det är ju så otroligt många som tror på en Gud. Så alla dessa Miljontals människor som tror på Gud, för jag menar, skulle inte gud finnas,, då har ju Miljontals människor igenom alla Hundratals år, blivit lurade på något sätt, å det tror jag inte.

Å, det anndra som får mej att tro att det finns en Gud, det är av den enkla annledningen att det brukar visas program På Discovery Channel, som handlar om Bibeln och ställena som det står om, å i dessa program som visas på Discoveryn så finns det ju Vetenskaps män som annser att Bibeln är sann. Å, tillexempell så har de hittat något bevis för att Edens Lustgård ska ha funnits, å här om dagen så pratade de om Jerico å att dessa Murar föll när det Israeliska folket blåste sina trumpeter, å forskaren som pratade om just detta han kunnde inte riktigt finna något som talade både för eller emot det som hännde då på den tiden. :wink:

Skriv svar