Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
MajorLove skrev:...eller General Omar Bradley (dagorder inför D-day där tagande av fångar förbjöds)...
Vad har du för källa till det?
MVH
Hans
-
MajorLove
- Medlem
Inför och under firandet av 50-årsdagen av D-day 1994 gick det en uppsjö av program på i princip alla kanaler och gjordes många inslag på de internationella nyhetskanalerna. I ett av dessa sade en grupp amerikanska veteraner att de förbjudits att ta krigsfångar medan berättaren/uppläsaren korrigerade efter intervjun och sade att general Bradleys order var att tagande av fångar skulle undvikas. Jag undrar om inte just detta var på BBC World News eller CNN och inte Discovery (motsv). Som vanligt är kommer man/jag ihåg utsagan men inte källan...
-
Hans
MajorLove skrev:Inför och under firandet av 50-årsdagen av D-day 1994 gick det en uppsjö av program på i princip alla kanaler och gjordes många inslag på de internationella nyhetskanalerna. I ett av dessa sade en grupp amerikanska veteraner att de förbjudits att ta krigsfångar medan berättaren/uppläsaren korrigerade efter intervjun och sade att general Bradleys order var att tagande av fångar skulle undvikas. Jag undrar om inte just detta var på BBC World News eller CNN och inte Discovery (motsv). Som vanligt är kommer man/jag ihåg utsagan men inte källan...
OK, jag vet känslan när man inte kommer ihåg var och när - jag har ungefär samma källäge där jag någonstans läste en debatt om just detta ämne och där eventuella dagordrar, om mord på fångar, från Omar på ett vederhäftigt sätt sågades med fotknölarna. Jag får leta lite och se om jag hittar mer.
Förslag till hugad att lyfta ut till en egen tråd "Inga krigsfångar får tas på D-dagen" eller så?
MVH
Hans
Edit: Tack Hugad.
-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 24 oktober 2008, 09:19
Att det skulle ha förekommit i Bradleys dagorder låter mycket märkligt. Det borde också ganska lätt gå att kontrollera.
Däremot fann patruller ur 12. SS-Pz-Div skriftliga order på en kanadensisk officerare att inga fångar skulle tas i inledningsskedet. Denna är ofta den som anges i diskussioner likt den här. Det rörde sig dock om regements- eller divisionsnivå och inte för 21. armégruppen.
-
NIL
- Stödjande medlem 2023
Mathias Forsberg skrev:Att det skulle ha förekommit i Bradleys dagorder låter mycket märkligt. Det borde också ganska lätt gå att kontrollera.
Däremot fann patruller ur 12. SS-Pz-Div skriftliga order på en kanadensisk officerare att inga fångar skulle tas i inledningsskedet. Denna är ofta den som anges i diskussioner likt den här. Det rörde sig dock om regements- eller divisionsnivå och inte för 21. armégruppen.
Det låter väldigt mycket som en "men det var dom som började". Det är känt att ett antal allierade krigsfångar i det skedet avrättades av tyska soldater så uppgiften låter som ett försök till handtvätt.
Äh, det löser sig.
-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 24 oktober 2008, 13:39
NIL skrev:Det låter väldigt mycket som en "men det var dom som började". Det är känt att ett antal allierade krigsfångar i det skedet avrättades av tyska soldater så uppgiften låter som ett försök till handtvätt.
Läs det som att det var en kanadensare på mellanhög nivå, inte den amerikanske armébefälhavaren, som utfärdade en sådan order.
Det har ingenting med eventuella krigsförbrytelser att göra, eller "vem som började". Folk sköt bevisligen krigsfångar, med eller utan order och utan att veta "vem som började". Personligen tycker jag att sådana diskussioner är tämligen osmakliga.
-
varjag
- Saknad medlem †
Det låter inte troligt att en skriftlig order av den typen arkiverats.
Men att tjafsa med fångar under det kritiska skedet när man 'hänger fast bara på fingertopparna' i ett klent brohuvud - vore ju vanvett. Vad veteranerna hade att säga 1994 (MajorLove's post) låter mera äkta. Spielberg - i 'Saving Private Ryan' snuddar ju också vid verkligheten när han låter oss se amerikanska soldater skjuta ned tyskar med händerna över huvudet....Ytterst ovanligt i amerikansk film, men Spielberg hade nog källor som motiverade de scener han lade in i filmen. Varjag
-
Hans
Att det skedde mord av krigsfångar från allierad sida i samband med D-dagen får väl anses vara säkerställt om inte så i alla fall högst troligt. Vad jag däremot saknar är en trovärdig källa som visar att det var på order från den högsta ledningen.
MVH
Hans
-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 24 oktober 2008, 15:47
varjag skrev:Det låter inte troligt att en skriftlig order av den typen arkiverats.
Den officiella dagorder som Bradley utfärdade till de amerikanska styrkorna den 6 juni 1944 bör rimligen finnas att uppbåda? Logiken säger att den bör finnas för eftervärlden, men jag har inget belägg för det eller har arbetat med amerikanska källor tidigare.
I övrigt instämmer jag som vanligt med Hans.
-
Daniel L
- Medlem